“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Muntlig kommunikation: presentationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll |
Muntliga presentationer och muntligt berättande för olika mottagare. Strategier för att förstå och göra sig förstådd i samtal och diskussioner. Deltagande i samtal och diskussioner, där språk, innehåll och disposition anpassats till ämne, syfte, situation och mottagare, och där argument används för att tydliggöra egna åsikter och bemöta andras argument. Användning av såväl digitala som andra presentationstekniska hjälpmedel för att stödja och förbättra muntliga framställningar. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till muntliga presentationer (10 min)
- Presentera vad en muntlig presentation innehåller.
- Diskutera betydelsen av att anpassa innehållet till publiken.
- Gå igenom tekniska hjälpmedel som kan användas.
- Ge exempel på olika typer av presentationer.
2. Öva presentationsteknik (15 min)
- Demonstrera goda exempel på kroppsspråk och talartempo.
- Eleverna ges tid att öva inför gruppen.
- Ge konstruktiv feedback under övningen.
- Diskutera vanliga misstag och hur man kan undvika dem.
3. Genomförande av presentationer (20 min)
- Eleverna presenterar sina ämnen i små grupper.
- Varje presentation följs av frågor och diskussion.
- Ge återkoppling baserat på kriterier som diskuterades tidigare.
4. Reflektion och feedback (5 min)
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
- Samla in skriftliga reflektioner från eleverna kring deras egen prestation.
- Avsluta med att lyfta fram positiva aspekter av varje presentation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Presentationsteknik: Känna till grundläggande tekniker för att skapa en effektiv presentation, såsom att ha en tydlig struktur, engagerande inledning, och avslutning.
- Publikanpassning: Förståelse för vikten av att anpassa presentationens innehåll och stil efter målgruppen.
- Användning av digitala verktyg: Hur digitala hjälpmedel kan förstärka en presentation, exempelvis presentation program som PowerPoint eller Prezi.
- Språk och stil: Vikten av att använda ett klart och korrekt språk, samt att vara medveten om stil och tonlägen i presentationen.
- Feedback och reflektion: Förmåga att ge och ta emot konstruktiv kritik, samt reflektera över egna och andras presentationer för att välja förbättringsområden.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Presentation | En muntlig framställning inför en publik för att informera eller övertyga. | Från latinets ‘praesentatio’ som betyder ‘att närvara’. |
Kommunikation | Processen att överföra information mellan individer. | Från latinets ‘communicatio’, som betyder ‘förmedling’. |
Feedback | Respons eller återkoppling på prestationer eller åsikter. | Engelska ‘feedback’, som används inom psykologin och pedagogiken. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka faktorer anser du är viktigast för att lyckas med en presentation och varför?
- B. Hur reflekterar kultur och sammanhang din presentationsstil?
- C. Vad kan du göra för att övervinna rädslan för att tala inför publik?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre och får i uppgift att förbereda en kort presentation på 5 minuter. Varje grupp ska välja ett aktuellt ämne, skapa en presentation och använda minst ett digitalt verktyg för att stödja sitt framförande. Grupperna kommer att presentera för varandra och interagera genom frågor och diskussioner efter varje presentation.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad var ämnet för din presentation? | |
2. Vilka hjälpmedel använde du i din presentation? | |
3. Hur förberedde du dig inför presentationen? | |
4. Vad lärde du dig av att ge och få feedback? | |
5. Vilka svårigheter stötte du på? | |
6. Hur kan du tillämpa det du lärt dig vidare? | |
7. Hur kände du dig efter din presentation? | |
8. Vad skulle du vilja förbättra till nästa gång? |
Hemuppgift
Som en del av din hemuppgift ska du skriva en kort reflektion över din presentation. Reflektera över vad som gick bra, vad du skulle vilja förbättra och vilka verktyg du använde. Avsluta med att ställa en fråga till dig själv om framtida presentationer. Skriv minimum en A4-sida.
Citat
“Succeeding is going from failure to failure without losing your enthusiasm.” – Winston S. Churchill (1874-1965) Detta citat påminner oss om att även om en presentation kan gå snett, är det viktigt att inte tappa modet och fortsätta utvecklas.
“`