Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Reading comprehension: Fairy tales. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Reading comprehension: Fairy tales

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Innehåll och form i olika typer av fiktion, inklusive sagor och berättelser. Eleven kan läsa och förstå enkla texter i tal och skrift samt återberätta huvudinnehållet.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till sagor (10 min)
  • Presentera temat för lektionen och diskutera vad eleverna förstår med “sagor”.
  • Ställ frågor kring kända sagor och deras teman.
  • Ge exempel på olika typer av sagor och deras kulturella betydelse.
  • Förklara vad de kommer att arbeta med under lektionen.
2. Läsning av sagor (15 min)
  • Dela ut utskrifter av en kort saga på engelska.
  • Ge eleverna tid att läsa texten i tystnad.
  • Uppmana dem att understryka svåra ord och fraser.
  • Skapa en diskussion kring textens mässiga element.
3. Övningar i läsförståelse (15 min)
  • Genomför en gemensam genomgång av de understrukna orden.
  • Ställ frågor kring texten, fokusera på både detaljfrågor och övergripande betydelse.
  • Be eleverna arbeta i par för att diskutera sina intryck av sagan.
  • Sammanfatta diskussionerna i klassen.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Fånga upp elevernas tankar och diskussioner om sagans relevans idag.
  • Dela med sig av egna erfarenheter av sagor från olika kulturer.
  • Avsluta med att förklara betydelsen och syftet med sagolitteratur.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Sagans struktur: Förstå att sagor ofta följer en specifik struktur med en början, mitt och slut, samt innehåller teman såsom moral och lärdomar.
  • Språk och stil: Att analysera språkbruk, metaforer, och stilistiska drag i sagor.
  • Kulturell kontext: Hur olika kulturer formar sina sagor och vad dessa berättelser säger om samhället.
  • Lässtrategier: Användning av läsförståelsestrategier för att bättre förstå och tolka texter.
  • Diskussionsteknik: Färdigheter i att delta i och leda diskussioner kring litterära verk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Fairy tale En berättelse som ofta innehåller magiska element, vanligen riktad till barn. Kommer från franskans “conte de fées”.
Metaphor En jämförelse mellan två olika saker utan att använda “som”. Har sitt ursprung i grekiskans “metaphora”.
Moral En lärdom eller princip som kan dras från en berättelse. Står i latinets “moralis”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad anser ni är syftet med att berätta sagor i vår kultur?
  • B. Hur påverkar sagor vår syn på rätt och fel?
  • C. Kan sagor förändras över tid? I så fall, hur?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de ska skapa sin egen moderna saga. De måste inkludera en huvudkaraktär, en konflikt och en lösning. Grupperna får 20 minuter på sig att arbeta tillsammans och sedan ska de framföra sin saga för klassen. Aktiviteter som konst, musik, eller drama kan integreras för att göra presentationerna mer kreativa.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en saga? En berättelse som oftast innehåller fantastiska element.
Varför är sagor viktiga? De lär oss moraliska lektioner och kulturella värderingar.
Vilka andra typer av litteratur finns det? Noveller, romaner, lyrik, mm.
Hur kan vi tolka sagor? Genom att analysera deras teman och symbolik.
Vad är en metafor? En jämförelse utan “som”.

Hemuppgift

Eleverna uppmanas att läsa en saga från en annan kultur och skriva en kort reflektion över dess teman och stil. Reflektionen ska vara minst en A4-sida lång och innehålla exempel från texten.

Citat

“All we have to decide is what to do with the time that is given us.” – J.R.R. Tolkien, 1954 Detta citat understryker vikten av de val vi gör i livet, likt karaktärerna i sagor som ofta ställs inför val med stora konsekvenser.


Modern Tillbaka-knapp