Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Reading lifestyle blogs
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv. | Eleven kan med viss säkerhet förstå och använda engelska i tal och skrift. |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | Eleven kan med viss säkerhet formulera sina tankar och åsikter i skrift. |
Talad engelska i varierande tempo och texter från olika medier. | Eleven kan med viss säkerhet förstå talad engelska i olika sammanhang. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till lifestyle blogs (10 min)
- Diskutera vad en lifestyle blog är och dess syfte.
- Ge exempel på populära lifestyle bloggers.
- Fråga elever om deras erfarenheter av att läsa bloggar.
- Presentera lektionens mål och förväntningar.
2. Läsning av en lifestyle blog (20 min)
- Dela ut blogginlägg till eleverna.
- Be eleverna läsa tyst och markera intressanta delar.
- Ställa öppna frågor om textens innehåll under läsningen.
- Samla ihop tankar och reaktioner efter läsningen.
3. Skriftlig reflektion (10 min)
- Eleverna skriver en kort reflektion om vad de läste.
- Fokusera på hur texten relaterar till deras egna liv och erfarenheter.
- Be några elever dela sina reflektioner med klassen.
- Ge feedback på deras skriftspråk och uttryck.
4. Diskussionssammanfattning (5 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från diskussionerna.
- Be eleverna ge förslag på hur de skulle kunna använda bloggar som ett verktyg för självutveckling och inspiration.
- Avsluta med att diskutera relevansen av online-plattformar i dagens samhälle.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturell förståelse: Eleverna ska förstå olika livsstilar och kulturella perspektiv genom att läsa bloggar.
- Skriftspråk: Utveckla förmågan att skriva tydliga och sammanhängande texter.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att analysera och reflektera över information de tar del av online.
- Anpassat språkbruk: Förmåga att anpassa språket efter syfte och mottagare.
- Interaktion: Delta aktivt i diskussioner och utbyta tankar med andra elever.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Blogg | En webbplats där en person regelbundet skriver om sina erfarenheter och intressen. | Från engelskans “weblog”. |
Livsstil | Den typ av liv som en individ väljer, inklusive vanor och intressen. | Från franskans “style de vie”. |
Influencer | En person som har möjlighet att påverka andras åsikter och beteenden, ofta genom sociala medier. | Från engelskans “influence”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan lifestyle blogs påverka ungdomars syn på sig själva?
- B. På vilket sätt kan bloggar både inspirera och skapa press?
- C. Vad är skillnaden mellan en autentisk bloggare och en som bara försöker marknadsföra produkter?
Aktivitet
En intressant aktivitet för denna lektion kan vara att eleverna själva ska skapa en mini-bloggsektion där de lägger upp en kort text och illustrerar den med bilder. De kan välja ett ämne de brinner för och skriva om det på ett sätt som engagerar andra. De kan sedan dela sina bloggsektioner i små grupper och ge varandra feedback på både innehåll och layout. Det här ska främja kreativt tänkande och en förståelse för hur man kommunicerar online.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilken typ av blogg skulle du vilja följa och varför? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Vad var den mest överraskande informationen du fick från bloggen? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Hur skulle du beskriva din egen livsstil? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Vilka frågor har du nu efter att ha läst bloggen? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Vilken typ av innehåll vill du se mer av i bloggar? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Hur påverkar bloggar din syn på världen? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Vilken plattform tycker du bäst om att läsa bloggar på? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Tycker du att bloggar är ett bra sätt att dela och få information? | Perspektivet varierar för varje elev. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett inlägg likt en lifestyle blog om ett ämne som intresserar dem. De ska inkludera personliga erfarenheter och åsikter. Inlägget ska vara mellan 300-500 ord och inkludera minst en bild som de tror passar inlägget. I uppgiften ska de även reflektera över hur deras val av ämne relaterar till deras livsstil och intressen.
Citat
“The best way to predict the future is to create it.” – Peter Drucker, 1954. Detta citat handlar om att ta kontroll över sin framtid och inspirera andra att göra detsamma. I samband med bloggar visar det hur individer kan forma sina liv och påverka andra genom att dela sina berättelser och insikter.