“`html
Lektionsplanering
Ämne: Engelska
Årskurs: Gymnasiet
Skapad för lektion: Skrivövningar: beskrivande texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll; aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. | Eleven kan i tal och skrift formulera sig begripligt och anpassa språket utifrån syften, mottagare och sammanhang. |
Händelser och händelseförlopp; åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | Eleven kan återge och sammanfatta innehållet i kortare texter på engelska. |
Innehåll och form i olika typer av fiktion; aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser. | Eleven kan läsa och förstå olika typer av texter och reflektera över innehållet. |
Engelska språkets ställning i världen; talad engelska i varierande tempo och format. | Eleven kan uttrycka sig klart och tydligt i muntliga och skriftliga framställningar. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till beskrivande texter (15 min)
- Förklara vad en beskrivande text är och dess syfte.
- Ge exempel på olika typer av beskrivande texter (ex. resebeskrivningar, produktbeskrivningar).
- Diskutera vad som gör en beskrivande text effektiv.
- Gå igenom skillnaden mellan subjektiv och objektiv beskrivning.
2. Skapa en beskrivande text (25 min)
- Be eleverna välja ett ämne att skriva om (ex. en plats, en person eller en händelse).
- Ge dem tid att brainstorma och skissa ned sina idéer.
- Uppmuntra dem att tänka på detaljer som skapar en levande bild.
- Ge exempel på beskrivande språk och stilistiska medel de kan använda.
3. Presentation av texter (10 min)
- Låt eleverna dela med sig av sina texter i små grupper.
- Be dem ge feedback på varandras arbete.
- Diskutera vad som fungerade bra och vad som kan förbättras.
- Avsluta med en sammanfattning av vad eleverna har lärt sig.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Beskriande språk: Beskrivande texter använder ofta sensoriska detaljer för att måla upp en bild för läsaren. Eleverna behöver förstå hur man använder adjektiv, adverb och olika stilgrepp effektivt.
- Textstruktur: En beskrivande text bör ha en tydlig inledning, mitt och avslutning. Eleverna bör lära sig hur man organiserar sina tankar i en logisk ordning.
- Korrekt språkbruk: Det är viktigt att eleverna skriver på korrekt engelska, både grammatiskt och stilistiskt. Detta innefattar användning av rätt tempus och meningsbyggnad.
- Centrala teman och ämnen: Olika kulturella och sociala ämnen kan belysas genom beskrivande texter. Diskutera hur olika perspektiv kan förändra texten.
- Kreativitet och originalitet: Att uppmuntra kreativt tänkande är centralt när man skriver. Eleverna bör veta hur man kan vara innovativa i sina beskrivningar.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Descriptive | Beskriver något eller några med detaljer. | Kommer från latinets “descriptus” som betyder “att skriva ner.” |
Imagery | Språkliga bilder som skapas genom beskrivningar. | Från latinets “imago” som betyder “bild.” |
Detail | En specifik del av något, ofta viktig för helhetsbilden. | Kommer från latinets “dētaillare”, vilket betyder “att skära upp.” |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan beskrivningar påverka en persons uppfattning om ett ämne? Diskutera exempel som ni har stött på i media.
- B. Vad är skillnaden mellan subjektiv och objektiv beskrivning, och vilket är mest effektivt i olika sammanhang?
- C. Tänk på en plats ni har besökt – hur kan ni bäst beskriva den så att någon annan kan tänka sig att vara där?
Aktivitet
Eleverna delas upp i grupper och får i uppdrag att skriva en gemensam beskrivande text om en känd plats eller en person de alla känner till. Efter att de skrivit klart, ska grupperna läsa sina texter högt för klassen. Varje grupp får feedback av de andra grupperna om hur väl de använde beskrivande språk och vilka detaljer som verkligen stack ut.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är en beskrivande text? | En text som målar upp en bild för läsaren genom detaljerad beskrivning. |
2. Ge ett exempel på ett stilmedel som kan användas i beskrivande texter. | Metaforer eller similes (jämförelser) används ofta. |
3. Vilka delar bör en beskrivande text innehålla? | Inledning, mitt och avslutning. |
4. Vad är syftet med att använda detaljer? | För att skapa en tydlig bild och hjälpa läsaren att förstå texten bättre. |
5. Hur kan feedback vara till hjälp när man skriver? | Det kan ge nya perspektiv och hjälpa att förbättra textens kvalitet. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en beskrivande text om en plats de tycker mycket om. Texterna ska vara mellan 300-500 ord och innehålla rika detaljer samt beskriva känslor och sinnen. Detta arbete ska vara klart till nästa lektion.
Citat
“Words can be more powerful than actions.” – Will Smith, skådespelare och producent. Detta citat lyfter fram vikten av ord och hur beskrivningar kan påverka oss på djup nivå, vilket är centralt för ämnet vi studerar.
“`