Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Skrivövningar: personliga brev. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 5

Tema: Skrivövningar: personliga brev

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Aktuella och bekanta ämnesområden, inklusive händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar, erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Producent och interaktion i olika syften. Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat och skrivet språk. Eleven formulerar sig varierat och sammanhängande i skrift och anpassar sig efter syfte och mottagare.

[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till personliga brev (10 min)
  • Förklara vad ett personligt brev är och dess syften.
  • Diskutera skillnaden mellan formellt och informellt språk.
  • Ge exempel på olika typer av personliga brev.
  • Presentera strukturen för ett personligt brev.
2. Inspiration och planering av egna brev (15 min)
  • Eleverna får granska exempel på personliga brev.
  • Diskutera exempel och identifiera känslor och teman.
  • Eleverna brainstormar idéer om vad de vill skriva om i sina egna brev.
  • Planera brevets innehåll och struktur individuellt.
3. Skriva första utkast (15 min)
  • Alla elever skriver sitt första utkast av det personliga brevet.
  • Fokus på att använda språk och struktur som diskuterats.
  • Uppmuntra deltagande och att uttrycka sina känslor.
  • Läraren cirkulerar i klassrummet för att ge feedback.
4. Peer review (10 min)
  • Eleverna byter brev med en klasskamrat för feedback.
  • Ge konkreta råd kring språk och innehåll.
  • Uppmuntra positiv feedback och konstruktiv kritik.
  • Samla in brev och ge allmän feedback till klassen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Struktur av personliga brev: Tidslinje och exempel på olika delar av ett personligt brev.
  • Formella och informella språkdrag: Vad som kännetecknar ett formellt respektive informellt skriftspråk.
  • Aktualitet: Hur aktuella händelser kan reflekteras i våra brev.
  • Känslor och berättande: Hur vi uttrycker känslor och erfarenheter genom brevskrivande.
  • Att ge och få feedback: Vikten av peer review och hur det kan förbättra skriftspråk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Personligt brev Ett informellt brev som uttrycker tankar och känslor.
Feedback Åsikt eller kommentar som gives för att hjälpa att förbättra något.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka känslor väcker brevskrivande hos dig och varför? Diskutera med kamrater.
  • B. Hur kan vi använda personliga brev för att vinna förståelse i en värld av digital kommunikation?
  • C. I vilken utsträckning bör vi reflektera våra verkliga känslor i våra brev, är det viktigt att vara helt ärlig?

Aktivitet

Eleverna får i uppgift att skriva ett personligt brev som adresseras till en vän. Brevet ska handla om en betydelsefull händelse i deras liv. Efter att ha skrivit brevet ska de läsa upp det för sin kamrat och få feedback. Fokus ligger på både innehåll och språkbruk.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är viktigt i ett personligt brev?
Hur kan vi förbättra våra brev?

Hemuppgift

Eleverna ska skriva ett andra utkast av sitt personliga brev, där de införlivar feedback de fått och utvecklar sina tankar mer ingående. Brevet ska vara mellan 300-500 ord.

Citat

“You can’t use up creativity. The more you use, the more you have.” – Maya Angelou, 1975

“`


Modern Tillbaka-knapp
×