“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Skrivövningar: personliga brev
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, inklusive händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar, erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Producent och interaktion i olika syften. | Eleven läser och förstår huvudsakligt innehåll och väsentliga detaljer i talat och skrivet språk. Eleven formulerar sig varierat och sammanhängande i skrift och anpassar sig efter syfte och mottagare. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till personliga brev (10 min)
- Förklara vad ett personligt brev är och dess syften.
- Diskutera skillnaden mellan formellt och informellt språk.
- Ge exempel på olika typer av personliga brev.
- Presentera strukturen för ett personligt brev.
2. Inspiration och planering av egna brev (15 min)
- Eleverna får granska exempel på personliga brev.
- Diskutera exempel och identifiera känslor och teman.
- Eleverna brainstormar idéer om vad de vill skriva om i sina egna brev.
- Planera brevets innehåll och struktur individuellt.
3. Skriva första utkast (15 min)
- Alla elever skriver sitt första utkast av det personliga brevet.
- Fokus på att använda språk och struktur som diskuterats.
- Uppmuntra deltagande och att uttrycka sina känslor.
- Läraren cirkulerar i klassrummet för att ge feedback.
4. Peer review (10 min)
- Eleverna byter brev med en klasskamrat för feedback.
- Ge konkreta råd kring språk och innehåll.
- Uppmuntra positiv feedback och konstruktiv kritik.
- Samla in brev och ge allmän feedback till klassen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Struktur av personliga brev: Tidslinje och exempel på olika delar av ett personligt brev.
- Formella och informella språkdrag: Vad som kännetecknar ett formellt respektive informellt skriftspråk.
- Aktualitet: Hur aktuella händelser kan reflekteras i våra brev.
- Känslor och berättande: Hur vi uttrycker känslor och erfarenheter genom brevskrivande.
- Att ge och få feedback: Vikten av peer review och hur det kan förbättra skriftspråk.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Personligt brev | Ett informellt brev som uttrycker tankar och känslor. | |
Feedback | Åsikt eller kommentar som gives för att hjälpa att förbättra något. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka känslor väcker brevskrivande hos dig och varför? Diskutera med kamrater.
- B. Hur kan vi använda personliga brev för att vinna förståelse i en värld av digital kommunikation?
- C. I vilken utsträckning bör vi reflektera våra verkliga känslor i våra brev, är det viktigt att vara helt ärlig?
Aktivitet
Eleverna får i uppgift att skriva ett personligt brev som adresseras till en vän. Brevet ska handla om en betydelsefull händelse i deras liv. Efter att ha skrivit brevet ska de läsa upp det för sin kamrat och få feedback. Fokus ligger på både innehåll och språkbruk.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är viktigt i ett personligt brev? | |
Hur kan vi förbättra våra brev? |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva ett andra utkast av sitt personliga brev, där de införlivar feedback de fått och utvecklar sina tankar mer ingående. Brevet ska vara mellan 300-500 ord.
Citat
“You can’t use up creativity. The more you use, the more you have.” – Maya Angelou, 1975
“`