Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Speaking practice: Describing a picture
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. | Eleven medverkar i att hålla ett samtal om bekanta ämnesområden och använder språk och uttryck på ett grundläggande sätt. |
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. | Eleven beskriver sina åsikter och tankar om ett bekant ämne på ett enkelt sätt. |
Talad engelska och texter som är berättande, förklarande, diskuterande, argumenterande och rapporterande. | Eleven kan förstå och återge innehåll från olika typer av talad engelska. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till bildbeskrivning (10 min)
- Presentera syftet med lektionen: att förbättra talfärdigheter genom att beskriva bilder.
- Ge exempel på olika typer av bilder som kan beskrivas.
- Diskutera viktiga ord och fraser som kan användas i beskrivningar.
- Förklara hur eleverna kommer att arbeta i grupper.
2. Gruppindelning och bildval (10 min)
- Indela klassen i grupper om 3-4 elever.
- Låt varje grupp välja en bild från en förberedd samling.
- Ge dem tid att diskutera vad de ser i bilden.
- Be dem fundera på viktiga detaljer att nämna.
3. Förberedelse av presentationer (15 min)
- Varje grupp ska förbereda en kort presentation om sin bild.
- Uppmana dem att använda de ord och fraser som diskuterades tidigare.
- Ge stöd för att formulera sina tankar och uppmuntra användning av engelska.
- Ge tid för grupperna att öva sina presentationer.
4. Gruppresentationer (15 min)
- Varje grupp presenterar sin bild för resten av klassen.
- Uppmana andra grupper att ställa frågor efter varje presentation.
- Följ upp med feedback och diskussion efter varje presentation.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Ord och fraser för beskrivning: Eleverna ska behärska ord och fraser som är viktiga för att beskriva bilder noggrant. Dessa kan inkludera adjektiv, prepositioner och verb.
- Lyssna aktivt: Eleverna ska lära sig att lyssna aktivt på varandras presentationer och ställa relevanta frågor.
- Samverkan: Arbeta i grupper utvecklar elevernas förmåga att samarbeta och kombinera sina idéer.
- Kulturell kontext: Diskutera hur bilder kan tolkas olika beroende på kulturella perspektiv.
- Feedback och reflektion: Vikten av att ge och ta emot konstruktiv kritik efter presentationerna.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Describe | Att ge en detaljerad redogörelse för något. | Från latin “describere”, vilket betyder “att skriva ner”. |
Detail | En liten men viktig del av något större. | Från franska “détail”, vilket kommer från latin “detaillare”. |
Present | Att visa eller framföra något för andra. | Från latin “praesentare”, som betyder “att ställa fram”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan bilder påverka vår uppfattning om ett ämne eller en situation? Diskutera hur känslomässiga bilder kan förstärka budskap.
- B. Vilken roll spelar färg och komposition i bildens betydelse? Reflektera över hur dessa element kan förändra en bilds tolkning.
- C. Kan en bild säga mer än tusen ord? Diskutera om bilder alltid kan förmedla de tankar och känslor som avses.
Aktivitet
Eleverna kommer att arbeta i grupper om 3-4 och välja en bild som de tycker är intressant. De kommer att diskutera bilden och förbereda en kort beskrivande presentation. Varje grupp får 10-15 minuter för att förbereda och 2-3 minuter för att presentera sin bild. Under aktivitetens gång ska eleverna uppmuntras att använda det nya ordförrådet och de fraser de har lärt sig.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad var det viktigaste du lärde dig idag? | |
2. Nämn en ny fras du kommer att använda i framtiden. | |
3. Hur kände du dig under presentationerna? | |
4. Vilken bild valde du och varför? | |
5. Hur kan du förbättra dina presentationer nästa gång? | |
6. Vilka frågor hade du efter att ha hört andra gruppers presentationer? | |
7. Vad tyckte du om att arbeta i grupp? | |
8. Vilken del av lektionen gillade du mest? |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en bild (kan vara en bild från en tidning eller en egen vald bild) och skriva en kort beskrivning på 150-200 ord om vad som händer i bilden. De ska använda de ord och fraser som diskuterades under lektionen. Eleverna ska lämna in sina beskrivningar vid nästa lektion.
Citat
“A picture is worth a thousand words.” – Fred R. Barnard, 1921. Citatet handlar om hur bilder kan kommunicera mycket mer än ord, och det knyter an till lektionen eftersom eleverna lär sig att beskriva bilder och förstå deras betydelse.