Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Speaking practice: Role-playing a dialogue
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kommunikationens innehåll, aktuella ämnesområden i relation till samhälls- och arbetsliv, händelser, åsikter och erfarenheter, m.m. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan förstå och återge innehållet i muntlig och skriftlig engelska. Kan föra ett enkelt samtal och uttrycka sig på begriplig engelska. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion av temat och upplägg (10 min)
- Presentera lektionens tema som handlar om att öva muntlig kommunikation genom rollspel.
- Förklara hur rollspelen ska gå till och dela in klasser i grupper.
- Ge exempel på olika dialoger som kan skapas.
- Diskutera vikten av att använda ett varierat språk.
- Skapa handling (15 min)
- Hjälp varje grupp att brainstorma idéer för sina dialoger.
- Instruera dem att tänka på olika situationer och känslor att inkludera.
- Ge förslag på nyttiga fraser och uttryck.
- Se till att grupperna har olika roller i sina dialoger.
- Genomförande av rollspel (20 min)
- Varje grupp presenterar sina rollspel för klassen.
- Uppmuntra paus för feedback och diskussion om varje framförande.
- Ge feedback till grupperna angående språk och tydlighet.
- Skapa en trygg miljö där eleverna kan öva utan rädsla för att misslyckas.
- Avslutande reflektion (5 min)
- Sammanfatta lektionen och poängtera lärdomarna.
- Fråga elever vad de tyckte var roligt och lärorikt.
- Diskutera vad som kunde göras annorlunda nästa gång.
- Ge eleverna ansvar för att välja teman till nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kommunikationsformer: Förstå hur olika kommunikativa situationer kräver olika sätt att uttrycka sig. Eleverna bör reflektera över hur de anpassar sitt språk beroende på mottagaren.
- Rollspel i språkutveckling: Analysera hur rollspel används för att öva på verkliga samtalssituationer och hur detta bidrar till att utveckla språket.
- Feedback och reflektion: Be eleverna tänka på hur feedback kan användas för att förbättra deras språkliga färdigheter.
- Kulturell medvetenhet: Diskutera hur språk och kultur går hand i hand och hur olika kulturer påverkar dialoger.
- Språkvariation: Ta hänsyn till sociolekter och dialekter, och hur dessa kan tillämpas eller beaktas i rollspel.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Dialogue | En konversation mellan två eller fler parter. | Från grekiska “dialogos” som betyder “konversation”. |
Role | En persons funktion eller position i en specifik kontext. | Från latin “rolus”. |
Feedback | Återkoppling på en prestation för att förbättra den. | Från engelskans “feed” och “back”, bokstavligt att ge tillbaka information. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan rollspel hjälpa oss att förstå olika perspektiv i en konversation?
- B. Vilka svårigheter kan uppstå när vi försöker uttrycka oss på engelska, och hur kan vi övervinna dem?
- C. På vilket sätt kan kulturella skillnader påverka sättet vi kommunicerar i olika språkliga sammanhang?
Aktivitet
Ett konkret förslag på aktiviteten är att låta grupperna skapa ett manus för ett rollspel utifrån en situation som är relevant för dem. Eleverna ska öva och framföra sitt rollspel för klassen. Efter varje framträdande ska de ha möjligheten att få och ge feedback, vilket stärker både deras språkliga och sociala färdigheter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
Vad var temat för dagens lektion? | Speaking practice: Role-playing a dialogue. |
Känslan efter att ha deltagit i rollspelen? | Varierande, men ofta rolig och lärorik. |
Vilka språkverktyg lärde vi oss idag? | Olika fraser och hur man anpassar språket. |
Vad skulle du vilja göra annorlunda nästa gång? | Fler roller och kanske fler teman. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna skriva ett kort rollspel i dialogform som de ska framföra nästa lektion. De bör inkludera olika känslor och situationer i dialogen samt vara kreativa med sina karaktärer. Manuskriptet ska vara minst en A4-sida långt.
Citat
“The best way to predict the future is to create it.” – Peter Drucker, 1999. Detta citat kopplar an till lektionen genom att poängtera vikten av att aktivt delta i sin lärandeprocess och forma sin egen kommunikativa framtid.