Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 5. Vocabulary: Hobbies and interests. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 5

Tema:

Vocabulary: Hobbies and interests

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Eleven kan förstå och identifiera centrala teman och händelser ur olika medier och muntligt och skriftligt formulera sig kring dessa.
Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Eleven kan diskutera och argumentera kring olika ämnen, redogöra för sina åsikter och ge exempel.
Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. Eleven kan redogöra för och diskutera skillnader och likheter mellan engelska språket och kulturella aspekter i egna erfarenheter.
[Gy11, Engelska 5]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till hobbyspråk (10 min)
  • Presentera temat “Hobbies and interests”.
  • Diskutera varför intressen är viktiga att kunna uttrycka på engelska.
  • Ge exempel på vanliga hobbys.
  • Fråga eleverna om deras egna intressen på engelska.
2. Ord och fraser (15 min)
  • Gå igenom viktiga ord och fraser relaterade till hobbys.
  • Använd bilder för att illustrera orden.
  • Elev-ledd repetition av orden.
  • Be eleverna skriva ner egna exempel.
3. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i små grupper.
  • Ge varje grupp ett tema relaterat till hobbys.
  • Låt dem diskutera sina tankar och dela med gruppen.
  • Öva på att använda vokabulären i konversationen.
4. Reflektion och sammanfattning (10 min)
  • Samla klassen och be varje grupp presentera sina tankar.
  • Sammanfatta dagens lektion och förstärk lärdomarna.
  • Ställ frågor för att uppmuntra reflektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Vokabulär för hobbys: Eleverna behöver kunna namn och beskrivningar av olika hobbys. Det kan vara allt från sporter till kreativa aktiviteter.
  • Diskussionsteknik: Att kunna delta i diskussioner kräver förmåga att uttrycka tankar och reflektioner om egna intressen.
  • Engelsk grammatik: Att använda korrekt grammatik i meningsbyggandet när de talar om sina intressen.
  • Kulturell förståelse: Att förstår hur hobbys speglar kulturella skillnader och likheter.
  • Lyssnarfärdigheter: Att kunna förstå och delta i samtal som rör hobbys.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Hobby En aktivitet som man gör för nöje under sin fritid. Från engelskan, Ursprungsord “hobby horse” som refererade till ett leksaksdjur.
Interest Ett ämne eller aktivitet som man finner fascinerande eller engagerande. Från latinet “interesse” som betyder att påverka eller göra skillnad.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar våra intressen vilka vi är som personer?
  • B. Finns det hobbys som är mer populära i vissa kulturer? Vilka och varför?
  • C. Hur kan vi ändra våra intressen genom livet? Är detta en positiv eller negativ förändring?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får välja en hobby som de är intresserade av eller vill lära sig mer om. Ingen i gruppen får välja samma hobby. Varje grupp får 15 minuter på sig att diskutera vad de vet om hobbyn och vad de vill lära sig. De ska sedan presentera och dela med sig av sina insikter till klassen.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är din hobby? Ex: Jag gillar att måla.
2. Varför gillar du den? Ex: Det är avkopplande och kreativt.
3. Hur ofta gör du det? Ex: Jag målar varje helg.
4. Har du några mål med din hobby? Ex: Jag vill bli bättre på att måla landskap.
5. Vad har du lärt dig genom din hobby? Ex: Jag har lärt mig att hantera färger och perspektiv.
6. Vilka utmaningar möter du? Ex: Jag tycker det är svårt att få allt att se rätt ut.
7. Skulle du rekommendera denna hobby till andra? Ex: Ja, absolut!
8. Vad är nästa steg för dig i din hobby? Ex: Jag vill delta i en målarworkshop.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en kort uppsats på 1-2 sidor A4 om sin favorit hobby. De ska inkludera vad hobbyn innebär, varför de tycker om den, och vad de skulle vilja lära sig mer om. Uppsatsen ska innehålla minst fem nya ord från dagens lektion och ska lämnas in skriftligt.

Citat

“The greatest glory in living lies not in never falling, but in rising every time we fall.” – Nelson Mandela, 1994
Detta citat knyter an till vikten av att fortsätta utvecklas och lära sig, vilket också kan relateras till att utforska våra hobbys och intressen.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp
×