Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Writing a short poem
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | – Innehåll och form i olika typer av fiktion. |
Betygskriterium (E) | – Eleven kan formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift i välbekanta sammanhang. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till poesi (10 min)
- Förklara vad poesi är och diskutera dess olika former.
- Ge exempel på kända poeter och deras verk.
- Diskutera vikten av rytm och rim i poesi.
- Presentera dagens mål: skriva en egen kort dikt.
2. Analys av exempel på korta dikter (15 min)
- Läs flera korta dikter högt för klassen.
- Diskutera teman, känslor och bilder i texterna.
- Identifiera stilfigurer och språkbruk som används.
- Fråga eleverna om deras känslor och tankar kring dikterna.
3. Skriva egen dikt (20 min)
- Be eleverna skriva en kort dikt på 4-6 verser.
- Uppmuntra dem att experimentera med stilfigurer.
- Lorem: finnas tid för reflektion och planering.
- Eleverna får dela med sig av ett par rader av sin dikt i små grupper.
4. Avslutande reflektion (5 min)
- Fånga elevernas tankar om skrivprocessen.
- Diskutera vad de lärt sig om poesi och skrivande.
- Instämma när de berättar om sina dikter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Poesins olika former. Det finns många olika typer av poesi, såsom haiku, sonett och fri vers. Varje form har sina egna regler och kännetecken som kan utforskas och experimenteras med.
- Känslor i poesi. Poesi är ett kraftfullt verktyg för att uttrycka känslor. Eleverna bör lära sig att använda språk för att förmedla sina egna känslor och bevekelsegrunder.
- Språkliga verktyg. Språkets mångfald är väsentlig. Eleverna bör se hur stilfigurer som metaforer, simili och allitteration kan förstärka dikts budskap och känsla.
- Kritisk analys. Att analysera poesi hjälper eleverna att förstå teman och strukturer. Det skapar en djupare förståelse för textens syfte och estetik.
- Generera idéer. Brainstorming och fria skrivövningar kan hjälpa till att inspirera eleverna till att skriva och formulera nya idéer som kan uttryckas i poesi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Metafor | Ett stilmedel där ett ord eller ett uttryck används för att beskriva något annat. | Från grekiska “metaphora”, som betyder “överföring”. |
Rim | Upprepning av ljud i slutet av ord, som används för att skapa rytm i dikter. | Från fornnordiska “rima”, som betyder “låta klinga”. |
Dikt | En samling ord som uttrycker tankar och känslor, ofta med en särskild rytm. | Från latin “dictare”, som betyder “ge order”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan poesi hjälpa oss att förstå våra känslor och upplevelser på ett djupare plan? Diskutera med en klasskamrat.
- B. Kan det vara skadligt att dela med sig av sina känslor genom poesi? Varför eller varför inte?
- C. Väljer olika kulturer att uttrycka sig på olika sätt i poesi? Ge exempel på olika kulturella perspektiv på poesi.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper och ska tillsammans skapa en kort dikt. Varje grupp får ett tema som de ska utgå ifrån, till exempel “Natur”, “Känslor” eller “Vänskap”. De ska diskutera och brainstorma olika idéer och formulera dem till en dikt. Varje grupp får sedan framföra sin dikt för klassen och så kan man diskutera de olika tillvägagångssätten för att skriva poesi.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
1. Vad är en metafor? | En stilfigur där ett ord används för att beskriva något annat. |
2. Nämn en känd poet. | – |
3. Vad innebär rim i poesi? | Upprepning av ljud i slutet av ord. |
4. Vilka känslor kan poesi uttrycka? | – |
5. Hur har du använt mina förslag i din egen dikt? | – |
6. Vad tyckte du var lätt och svårt med att skriva en dikt? | – |
7. Vilken stilfigur använde du i din dikt? | – |
8. Vad handlar din dikt om? | – |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna skriva en längre dikt, minst en sida A4, där de får möjlighet att utveckla sina teman mer. De ska inkludera minst två olika stilfigurer och reflektera över sina känslor och tankar under skrivprocessen. Dikten ska redovisas vid nästa lektion.
Citat
“Poetry is when an emotion has found its thought and the thought has found words.” – Robert Frost, 1930. Detta citat belyser hur poesi är en uttrycksform för känslor och tankar, vilket är centralt för lektionens syfte.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.