Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 6. Kommunikation i olika sammanhang. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 6

Tema:

Kommunikation i olika sammanhang

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll: Konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhällsoch arbetsliv samt elevernas utbildning. Åsikter, idéer och erfarenheter samt etiska och existentiella frågor. Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i olika sammanhang.
Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används. Eleven läser samt förstår och tolkar på ett grundläggande sätt såväl helhet som detaljer i texter av olika slag.
Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, rapporterande och redogörande. Eleven formulerar sig varierat och tydligt i muntliga och skriftliga framställningar med anpassning till syfte och mottagare.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera syftet med lektionen och fraser för kommunikation.
  • Disktuerar kort om vikten av att förstå kulturella och sociala kontexter.
  • Introducera tänkvärda frågor kring ämnet för att väcka intresse.
  • Visa exempel på kommunikation från olika kulturer.
2. Läsning av text (15 min)
  • Dela ut en text som belyser samhällsfrågor i engelskspråkiga länder.
  • Be eleverna att läsa texten tyst första gången.
  • Ställ frågor för att säkerställa förståelse av textens innehåll.
  • Anteckna viktiga begrepp och fraser under läsningen.
3. Gruppdiskusscion (15 min)
  • Skapa grupper om 3-4 elever för diskussion om texten.
  • Be grupperna att diskutera sina åsikter om textens budskap.
  • Ge varje grupp en fråga att diskutera och presentera.
  • Samla klassen för att dela insikter från diskussionerna.
4. Avslutning (10 min)
  • Återkoppla till lektionens syfte och frågor som ställdes inledningsvis.
  • Ge exempel på insikter eleverna kan ta med sig.
  • Avsluta med att be båda grupperna att sammanfatta sina diskussioner.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Konkret och abstrakt ämnesområden: Fokus på hur ämnesområden kan påverka kommunikationen i olika sociala sammanhang.
  • Samhällsfrågor: Betydelsen av att förstå och diskutera aktuella samhällsfrågor och deras påverkan på medborgarna.
  • Kulturella referenser: Hur kulturella referenser berikar kommunikationen och ökar förståelse.
  • Argumentation: Vikten av att kunna argumentera och resonera för sin åsikt i olika situationer.
  • Lyssnande och förståelse: Strategier för att lyssna aktivt och förstå andras perspektiv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kommunikation Processen att utbyta information mellan individer. Från latin “communicare” vilket betyder “att dela”.
Samhällsfrågor Frågor som rör samhällets struktur och dess funktion. Består av “samhälle” och “frågor”.
Argumentation En diskussion där man presenterar skäl för eller emot något. Från latin “argumentatio”, vilket hölls om bevis och bevisande.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur är samhällsfrågor i ditt eget land relaterade till de vi diskuterar i klassrummet?
  • B. Vilken roll spelar kultur i hur vi kommunicerar?
  • C. Kan argumentation alltid leda till klarhet, eller kan det också förvirra?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att genomföra en kort debatt om en aktuell samhällsfråga, där de ska argumentera för eller emot en viss ståndpunkt. Varje grupp har 10 minuter att förbereda och 5 minuter att presentera sina argument inför klassen. Efter debatten ska klassen tillsammans reflektera över de olika argumenten som presenterades och diskutera skillnaderna mellan dem.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är åsiktsbildning? Processen att forma och utveckla sina åsikter baserat på fakta och erfarenheter.
2. Vad är syftet med debatt? Att belysa olika perspektiv och främja förståelse.
3. Ge exempel på en samhällsfråga. Klimatförändringar, migration, eller utbildning.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort uppsats (2-3 sidor, A4, ca 1000-1200 tecken) där de väljer en samtida samhällsfråga och analyserar dess effekter på olika grupper i samhället. De ska beskriva sina argument och använda källor för att underbygga sina påståenden. Uppgiften syftar till att fördjupa deras förståelse för hur samhällsfrågor påverkar kommunikationen och social interaktion.

Citat

”The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” – George Bernard Shaw, 1920. Citatet uttrycker hur viktigt det är att inte bara prata, utan att verkligen se till att budskapet når fram och förstås korrekt. Det kopplar väl till vår diskussion om kommunikation i klassrummet.

Uppföljning

Eleverna ska under nästa lektion reflektera över skillnaderna mellan de argument som framfördes i debatter och hur dessa skiljer sig från varandras uppfattningar.


Modern Tillbaka-knapp