“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Läsförståelse av litterära texter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Skönlitteratur, även dikter och dramatik, såväl samtida som utdrag ur äldre verk. | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och i olika sammanhang. |
[Gy11, Engelska 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till litterär analys (10 min)
- Introducera begrepp som tema, miljö och karaktärer.
- Gå igenom hur dessa begrepp tillämpas på exempeltexter.
- Diskutera syftet med att analysera litteratur.
- Presentera de litterära texter som ska användas under lektionen.
2. Gruppdiskussion (20 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge varje grupp en text att analysera.
- Be grupperna diskutera temata och föra anteckningar om sina tankar.
- Uppmana grupperna att jämföra sina upptäckter med varandra.
- Samla sammanfattningar från varje grupp vid lektionens slut.
3. Skriftlig reflektion (15 min)
- Eleverna skriver en kort reflektion om textens tema och sina egna insikter.
- Ge tydliga instruktioner om vad som ska ingå i reflektionen.
- Förklara hur de ska strukturera sina skrivna arbeten.
- Påminn dem om användning av textbevis för att stödja sina åsikter.
4. Sammanfattning och utvärdering (5 min)
- Be eleverna att dela med sig av sina reflektioner i helklass.
- Sammanfatta huvudpunkterna från lektionen.
- Fråga eleverna om vad de tyckte om att arbeta med litterär analys.
- Diskutera förhållandet mellan litteratur och deras personliga erfarenheter.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Literära begrepp: Förståelse för begrepp som tema, motiv och symbolik inom litteraturen.
- Textanalys: Tekniker för att analysera och tolka litterära texter, svårt och enkelt språk.
- Genre och stilar: Olika litterära genrer och stilar, inklusive deras kännetecken.
- Kulturell kontext: Så hur litteraturen speglar både sin tid och samhället.
- Kritisk läsning: Utveckla förmågan att kritiskt granska och reflektera över textens budskap och avsikt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Tema | Det centrala ämnet eller budskapet i en litterär text. | Från grekiska “thema” vilket betyder “ett ställe, ämne”. |
Symbolik | Användningen av symboler för att representera idéer eller kvaliteter. | Från latin “symbolicum”, via grekiska “symbolon” som betyder “tecken”. |
Karaktär | En person eller varelse i en litterär berättelse. | Från grekiska “charakter”, vilket betyder “ett stämplad märke”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar författarens val av stil ditt sätt att förstå berättelsen?
- B. Vilken roll spelar kulturell kontext när vi tolkar litterära teman?
- C. Kan litteratur förändra våra perspektiv på aktuella frågor i samhället? Hur?
Aktivitet
Eleverna ska arbeta i par och skapa en kort dramatisk presentation av den litterära text de har valt. De ska inkludera viktiga teman och karaktärer och göra det på ett kreativt sätt, exempelvis genom att använda rekvisita och kostymer. Varje par kommer att framföra sin presentation inför klassen, vilket främjar både förståelse och engagemang för litteraturen.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad är ett tema? | Ett centralt ämne eller budskap i en text. |
2. Vad menas med karakterisering? | Processen att beskriva och utveckla karaktärerna i en text. |
3. Hur är symbolik viktigt i litteratur? | Det hjälper oss att förstå djupare betydelser bortom det som står skrivet. |
4. Varför är det viktigt att förstå kulturell kontext? | Det påverkar hur vi tolkar och förstår litterära verk. |
5. Kan litteratur påverka våra åsikter? | Ja, det kan öppna våra ögon för olika perspektiv. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en litterär analys av den text de har valt att läsa denna vecka. Analysen ska innehålla en introduktion av texten, en djupgående analys av teman och en diskussion om hur språket och stilen påverkar berättelsen. Arbetet bör vara 2-3 sidor A4 och lämnas in inom en vecka.
Citat
“Den litterära konsten är inte en enkel sak, den skapar en djup och varierad värld av känslor och tankar.” – Rainer Maria Rilke Detta citat betonar litteraturens förmåga att berika våra liv och reflektera våra upplevelser. Det kopplar tydligt till lektionens fokus på litterär förståelse och analys.
“`