Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 6. Litteratur och kultur. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll 1. Språkets uppbyggnad och struktur, språkligt medvetande och samspel mellan språk och kultur.

2. Att läsa och tolka texter av olika slag, från både världslitteraturen och modern litteratur.

3. Muntliga och skriftliga framställningar och kommunikation på engelska.
Betygskriterium (E) 1. Eleven kan delta i samtal och diskussioner med rimligt flyt.

2. Eleven kan läsa och förstå enkla och kortare texter med huvudsakligt budskap.

3. Eleven kan skriva enklare texter med viss sammanhängande struktur.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till temat (10 min)
  • Presentera dagens tema och vad som ska täckas.
  • Gå igenom målen för lektionen.
  • Visa exempel på litterära verk som kommer att diskussion om.
  • Fråga eleverna om deras tidigare erfarenheter av ämnet.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in klassen i grupper och ge dem en text att diskutera.
  • Ge varje grupp frågor att diskutera kring textens tema och innehåll.
  • Be en representant från varje grupp att sammanfatta diskussionen.
  • Samla in tankar och ställ upp frågor till hela klassen.
3. Skriva reflektion (15 min)
  • Ge instruktioner för att skriva en kort reflektion baserat på dagens diskussion.
  • Uppmana till att använda exempel från texten i reflektionen.
  • Sätt en kort tidsram för att skriva.
  • Be några elever dela med sig av sina reflektioner.
4. Sammanfattning och frågor (10 min)
  • Gå igenom huvudpunkterna från lektionen.
  • Öppna upp för frågor från eleverna.
  • Ge tydliga svar och klargör eventuella missförstånd.
  • Avsluta med en kort sammanfattning av vad som lärts idag.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Engelskspråkig litteratur: Eleverna ska få insikt i både klassisk och modern engelskspråkig litteratur, inklusive storförfattare som Shakespeare och moderna författare som Zadie Smith.
  • Kulturell förståelse: Diskutera kulturella referenser som finns i litteraturen och hur dessa knyter an till olika livsbetraktelser.
  • Språkutveckling: Förbättra elevernas förmåga att formulera tankar, anpassa språket för olika syften och skapa en djupare förståelse för kommunikativa strategier.
  • Analytiska färdigheter: Arbeta med att analysera och kritiskt tänka kring olika texter och deras innebörd.
  • Skriftlig produktion: Utveckla förmågan att skriva längre texter med tydlig struktur och språkbruk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Literature Skapade verk av skrivande, oftast av fiktiv natur. Från latin “literatura”, som betydde “skrivande, litterär konst”.
Cultural Relaterar till en viss kultur eller dess sedvänjor. Från latin “cultura”, som betyder “odling” i bred bemärkelse.
Analysis En djupgående granskning av något, ofta i detaljer. Från grekiska “analusis”, som betyder “återlösning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur påverkar kulturella faktorer hur vi tolkar litterära texter?
  • B. Vad är vikten av att läsa olika typer av text och författarskap i dagens samhälle?
  • C. Kan litteratur förändra våra perspektiv på livet, och i så fall hur?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper och får i uppgift att skapa en kort teaterföreställning baserat på en scen från en av de texter som diskuterats i klassen. De ska förbereda en presentation som återspeglar deras förståelse för karaktärerna och deras konflikter. Varje grupp ska även ta med några centrala citat från texten som föreslår deras tolkningar. Denna aktivitet ska främja samarbete och kreativitet.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad var det centrala temat som diskuterades idag?
2. Beskriv en karaktär från texten och deras motivation.
3. Vilken stilfigur användes mest i texten?
4. Hur relaterar textens tema till dagens samhälle?
5. Vad lärde du dig om språket idag?
6. Vad var din favoritscen och varför?
7. Hur skulle du sammanfatta dagens diskussion?
8. Vilka frågor har du kvar efter diskussionen?

Hemuppgift

För att förstärka dagens lektion, ska eleverna läsa ett kapitel ur en valfri roman som är på engelska och skriva en reflektion kring bokens tema, karaktärer och deras egna åsikter om texten. Reflektionen ska vara minst en A4-sida lång och inlämnas under nästa lektion.

Citat

“Books are a uniquely portable magic.” – Stephen King, 2000. Detta citat speglar den magiska upplevelsen av att dykänna in i en bok och hur litteratur kan transportera oss till olika världar och perspektiv.


Modern Tillbaka-knapp