“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 6
Tema: Muntlig kommunikation: debatter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll i relation till samhälls- och arbetsliv, etiska och existentiella frågor. Muntlig produktion och interaktion, inklusive debatter och argumentation. | Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier, delta i debatters och formulera argument på ett begripligt sätt. |
[Gy11, Engelska 6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till debattformen (10 min)
- Diskutera vad en debatt är och dess syfte.
- Gå igenom regler för debatter.
- Presentera aktuella ämnen för debatt.
- Förklara förberedelser som krävs för en framgångsrik debatt.
2. Gruppindelning och ämnesval (10 min)
- Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
- Varje grupp får välja ett ämne att debattera.
- Ge tid att diskutera och specificera argument.
- Ge exempel på hur man kan formulera argument.
3. Förberedelse av debatt (20 min)
- Grupperna arbetar med sina argument och motargument.
- Hjälp elever i fokusområden såsom retorik och struktur.
- Se till att varje elev bidrar med sina åsikter.
- Öva på att ge och ta emot feedback inom grupperna.
4. Genomförande av debatt (10 min)
- Genomför debatten i klassisk format.
- En elev från varje grupp fungerar som moderator.
- Uppmuntra åhörare att ställa frågor efter varje debatt.
- Bedömning baseras på fakta och retorik.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Debattens struktur: Vad är en debatt och hur ser strukturen ut? Inklusive inledning, argumentation och avslutning.
- Argumentation: Hur formulerar man starka argument och motargument? Vikten av evidens och fakta i argumentation.
- Retoriska grepp: Vad är retorik och hur kan man använda det i debatter för att påverka åhörarna?
- Aktuella ämnen: Exempel på ämnen värda att debatteras i dagens samhälle.
- Källkritik: Vikten av att använda pålitliga källor och att kunna värdera källor kritiskt i debatter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Debatt | En diskussion där olika åsikter presenteras och försvaras. | Franska “débat”, från latin “disputare”. |
Argument | Ett påstående som stöder en åsikt. | Från latin “argumentum”, vilket betyder bevis eller bevisande. |
Retorik | Kunst att tala och skriva med påverkan. | Från grekiska “rhetorike”, betydande talekonst. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad är konstformen av en debatt och hur skiljer den sig från en vanlig diskussion?
- B. På vilket sätt kan debatter påverka vårt samhälle och beslutsfattande?
- C. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med debatter om kontroversiella ämnen?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper för att förbereda en debatt. Varje grupp väljer ett aktuellt ämne och researchar både för- och emotargument. De ska sedan presentera sina argument för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva retoriska färdigheter samt att lära sig argumentationskunskap.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är debattens syfte? | Att presentera och försvara åsikter. |
2. Ge exempel på ett retoriskt grepp. | Retorisk fråga. |
3. Hur ska man förbereda sina argument? | Genom att forska fakta och betygsätta dem. |
4. Vad betyder källkritik? | Att värdera informationens trovärdighet. |
5. Ge exempel på ett aktuellt debattämne. | Klimateffekt. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort debattartikel kring ett valt ämne och motivera sina åsikter med minst tre olika källor. Texten ska vara 1-2 sidor lång och tydligt visa på både för- och emotargument.
Citat
“Retorik är konsten att påverka genom språk.” – Aristoteles, c. 350 f.Kr. Detta citat visar på betydelsen av att kunna kommunicera effektivt, vilket är centralt i debatter.
“`