Lektion. Engelska 6. Muntlig kommunikation: debatter. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Muntlig kommunikation: debatter

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll i relation till samhälls- och arbetsliv, etiska och existentiella frågor. Muntlig produktion och interaktion, inklusive debatter och argumentation. Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier, delta i debatters och formulera argument på ett begripligt sätt.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till debattformen (10 min)
  • Diskutera vad en debatt är och dess syfte.
  • Gå igenom regler för debatter.
  • Presentera aktuella ämnen för debatt.
  • Förklara förberedelser som krävs för en framgångsrik debatt.
2. Gruppindelning och ämnesval (10 min)
  • Dela in klassen i grupper om 3-4 elever.
  • Varje grupp får välja ett ämne att debattera.
  • Ge tid att diskutera och specificera argument.
  • Ge exempel på hur man kan formulera argument.
3. Förberedelse av debatt (20 min)
  • Grupperna arbetar med sina argument och motargument.
  • Hjälp elever i fokusområden såsom retorik och struktur.
  • Se till att varje elev bidrar med sina åsikter.
  • Öva på att ge och ta emot feedback inom grupperna.
4. Genomförande av debatt (10 min)
  • Genomför debatten i klassisk format.
  • En elev från varje grupp fungerar som moderator.
  • Uppmuntra åhörare att ställa frågor efter varje debatt.
  • Bedömning baseras på fakta och retorik.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Debattens struktur: Vad är en debatt och hur ser strukturen ut? Inklusive inledning, argumentation och avslutning.
  • Argumentation: Hur formulerar man starka argument och motargument? Vikten av evidens och fakta i argumentation.
  • Retoriska grepp: Vad är retorik och hur kan man använda det i debatter för att påverka åhörarna?
  • Aktuella ämnen: Exempel på ämnen värda att debatteras i dagens samhälle.
  • Källkritik: Vikten av att använda pålitliga källor och att kunna värdera källor kritiskt i debatter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Debatt En diskussion där olika åsikter presenteras och försvaras. Franska “débat”, från latin “disputare”.
Argument Ett påstående som stöder en åsikt. Från latin “argumentum”, vilket betyder bevis eller bevisande.
Retorik Kunst att tala och skriva med påverkan. Från grekiska “rhetorike”, betydande talekonst.

Diskussionsfrågor

  • A. Vad är konstformen av en debatt och hur skiljer den sig från en vanlig diskussion?
  • B. På vilket sätt kan debatter påverka vårt samhälle och beslutsfattande?
  • C. Vilka etiska dilemman kan uppstå i samband med debatter om kontroversiella ämnen?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper för att förbereda en debatt. Varje grupp väljer ett aktuellt ämne och researchar både för- och emotargument. De ska sedan presentera sina argument för klassen, vilket ger dem möjlighet att öva retoriska färdigheter samt att lära sig argumentationskunskap.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vad är debattens syfte? Att presentera och försvara åsikter.
2. Ge exempel på ett retoriskt grepp. Retorisk fråga.
3. Hur ska man förbereda sina argument? Genom att forska fakta och betygsätta dem.
4. Vad betyder källkritik? Att värdera informationens trovärdighet.
5. Ge exempel på ett aktuellt debattämne. Klimateffekt.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort debattartikel kring ett valt ämne och motivera sina åsikter med minst tre olika källor. Texten ska vara 1-2 sidor lång och tydligt visa på både för- och emotargument.

Citat

“Retorik är konsten att påverka genom språk.” – Aristoteles, c. 350 f.Kr. Detta citat visar på betydelsen av att kunna kommunicera effektivt, vilket är centralt i debatter.

“`


Modern Tillbaka-knapp