Lektion. Engelska 6. Ordförråd: yrkesrelaterade termer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Ordförråd: yrkesrelaterade termer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll, konkreta och abstrakta ämnesområden med anknytning till samhälls- och arbetsliv samt elevernas utbildning. Eleven kan samtala om ämnen som rör vardag, samhälle, studier och arbete, och till viss del anpassa sitt språk efter syfte, ämne och mottagare.
Teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. Samhällsfrågor och sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden. I diskussioner bemöter eleven andras argument och egna åsikter understöds med fakta och exempel.
Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Eleven kan göra muntliga anföranden som är väldisponerade och där budskapet framgår tydligt.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till yrkesrelaterad vokabulär (10 min)
  • Presentera temat för dagen: yrkesrelaterade termer.
  • Diskutera vikten av att kunna uttrycka sig på engelska i arbetslivet.
  • Introducera några vanliga yrkesrelaterade termer.
  • Ge exempel på olika yrken och deras specifika vokabulär.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper.
  • Be grupperna att diskutera yrken de är intresserade av och ord som är relevanta för dessa jobb.
  • Uppmuntra dem att använda sina mobiler för att söka termer de inte känner till.
  • Varje grupp presenterar en ny term de har lärt sig.
3. Skriftlig övning (15 min)
  • Ge en skriftlig övning där eleverna ska använda nya termer i meningar.
  • Eleverna ska skriva en kort beskrivning av ett yrke med minst fem yrkesrelaterade termer.
  • Samla in arbetena för bedömning.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Samla klassen för en avslutande diskussion.
  • Fråga eleverna vad de har lärt sig och hur de kan använda dessa termer i framtiden.
  • Uppmuntra reflektion kring språkinlärning och yrkesval.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Yrkesrelaterad vokabulär: Lär dig specifika engelska termer kopplade till olika yrken för att kunna uttrycka sig professionellt.
  • Arbetslivets kommunikation: Förstå hur man kommunicerar effektivt på engelska inom arbetslivet.
  • Kulturella skillnader: Lär dig om kulturella normer och skillnader som påverkar arbetslivet i engelsktalande länder.
  • Engelska i praktiken: Träna på att använda språk i verkliga situationer genom rollspel och simuleringar.
  • Kritiskt tänkande: Utveckla förmåga att analysera och reflektera över språkbruk och dess kontext i yrkeslivet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Resume En sammanställning av arbetslivserfarenheter och utbildning. Från franska “résumé”, som betyder “sammanfattning”.
Interview En formell konversation mellan arbetsgivare och arbetssökande. Från franska “entrevue”, som betyder “att se varandra”.
Networking Byggande av relationer inom en professionell kontext. Engelska “network”, som betyder “nätverk”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka yrkeserfarenheter har format din syn på framtida arbete?
  • B. Hvordan tycker ni att språkkunskaper påverkar möjligheterna på arbetsmarknaden?
  • C. Vad ser ni som de största utmaningarna när ni arbetar på engelska i en professionell miljö?

Aktivitet

Planera en aktivitet där eleverna ska göra en presentation kring ett valfritt yrke. De ska använda de yrkesrelaterade termer de lärt sig och göra en kort presentation inför klassen. Active kan innehålla en PowerPoint-presentation eller en affisch som stöder deras tal. Detta kommer att stärka deras förmåga att använda språket i praktiska situationer.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad har du lärt dig idag? Reflektera över nya termer och deras användning.
2. Hur kan du använda dessa termer i framtiden? I arbete eller studier relaterade till yrket.
3. Vilka utmaningar kan uppstå vid kommunikation på engelska? Kulturella skillnader, språkliga hinder.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort insändare i en tidning där de menar på vikten av att behärska yrkesrelaterade termer i arbetslivet. Texten ska vara 1-2 A4-sidor lång.

Citat

“Language is the road map of a culture. It tells you where its people come from and where they are going.” – Rita Mae Brown Citatet betonar vikten av språk som en del av kulturen och dess koppling till yrkesliv och identitet.

“`


Modern Tillbaka-knapp