Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 6. Skrivövningar: argumenterande essäer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Skrivövningar: argumenterande essäer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll och teman, form och innehåll i film och skönlitteratur. Muntlig och skriftlig presentation i olika former och med olika tekniker som är vanliga inom området. Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Eleven kan skriva väldisponerade utredande och argumenterande texter som lyfter fram välgrundade slutsatser och har referenser till andra källor.

[Gy11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till argumenterande essäer (10 min)
    • Diskutera vad en argumenterande essä är och dess syfte.
    • Genomgång av strukturen för en argumenterande essä.
    • Examinera exempel på effektiva argument.
    • Diskutera vikten av källhänvisningar.
  2. Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in eleverna i grupper och ge dem ett ämne att diskutera.
    • Be grupperna att brainstorma argument för och emot ämnet.
    • Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
    • Ge feedback på deras argumentation.
  3. Skriva första utkast (20 min)
    • Eleverna skriver ett första utkast av sin argumenterande essä.
    • Fokusera på att inkludera minst tre argument och motargument.
    • Påminn om källhänvisningar.
    • Be dem att använda en tydlig och akademisk ton.
  4. Reflektion och peer review (5 min)
    • Eleverna byter sina utkast och ger feedback till varandra.
    • Fokus på att ge konstruktiv kritik kring argumentens styrka och strukturen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Argumenterande textstruktur: En argumenterande essä ska ha en tydlig inledning, kropp och avslutning. Varje del främjar en logisk koherens i argumentationen.
  • Typiska retoriska grepp: Eleverna ska lära sig att använda ethos, pathos och logos för att stärka sina argument.
  • Källor och citat: Lär ut vikten av att stödja argument med källor och att använda citatteknik korrekt.
  • Kritisk tänkande: Utveckla förmågan att tänka kritiskt kring olika perspektiv och att kunna bemöta motargument.
  • Feedbackprocessen: Lär dem hur man ger och tar emot konstruktiv kritik, vilket är avgörande för att förbättra sina texter.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Argument Ett påstående som stöder en viss synpunkt. Från latin “argumentum”.
Essä En kort skriftlig utredning eller diskussion om ett specifikt ämne. Från franska “essayer”, som betyder “att försöka”.
Källa En referens till ursprunget av information eller idéer. Från latin “cārcere”, vilket betyder “att hålla fast”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan argumentation påverka samhället, och är det viktigt att kunna argumentera i sin vardag?
  • B. Vilka etiska dilemman kan uppstå i skrivandet av argumenterande texter?
  • C. Hur kan vi använda argumentation för att skapa förändring i vår omgivning?

Aktivitet

Som en del av aktiviteten, låt eleverna skapa affischer där de presenterar sina argument för och emot ett aktuellt samhällsämne, t.ex. klimatförändringar. Eleverna ska inkludera visuella element som diagram och bilder för att förstärka sina argument. Presentera affischerna i klassrummet och låt eleverna rösta på de mest övertygande argumenten.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad kännetecknar en övertygande argumenterande essä? En tydlig tes, struktur, källor och motargument.
Varför är källor viktiga i argumenterande texter? De ger trovärdighet och stödjer argument.
Vilka är de tre retoriska greppen? Ethos, Pathos och Logos.
Hur kan man ge konstruktiv kritik? Genom att fokusera på det som kan förbättras och ge specifik feedback.

Hemuppgift

Eleverna ska avsluta sina argumenterande texter som de började i klassen. De ska använda feedbacken från sina kamrater och noggrant kolla sina källor. Den slutgiltiga versionen ska vara minst tre sidor lång (A4), inklusive källhänvisningar.

Citat

“The aim of argument, or of discussion, should not be victory, but progress.” – Joseph Joubert, 1754-1824. Detta citat knyter an till vikten av att argumentation handlar om att föra en dialog och utveckla idéer istället för att vinna en diskussion.

“`


Modern Tillbaka-knapp