Lektion. Engelska 6. Uttal: svårare ljudkombinationer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 6

Tema: Uttal: svårare ljudkombinationer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen ska behandla hur språkliga företeelser, däribland uttal, vokabulär, grammatiska strukturer och meningsbyggnad, stavning, textbindning, inre och yttre struktur samt anpassning, påverkar elevernas egen produktion och interaktion.
Betygskriterium (E) Eleven visar tillfredsställande kunskaper i att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, och kan enkelt diskutera och argumentera på engelska.

[Gy 11, Engelska 6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till svårare ljudkombinationer (10 min)
  • Förklara vad som menas med ljudkombinationer i engelska språket.
  • Ge exempel på ljudkombinationer som kan vara svåra att uttala.
  • Demonstrera hur ljudkombinationerna bör låta.
  • Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper.
2. Lyssningsövningar (15 min)
  • Spela upp ljudklipp där svåra ljudkombinationer används.
  • Be eleverna identifiera och skriva ner ljudkombinationerna de hör.
  • Diskutera vilka ljud som var svårast att höra och varför.
  • Ge feedback och tips på hur de kan förbättra sin hörförståelse.
3. Uttalsövningar i par (15 min)
  • Dela in eleverna i par och låt dem öva på de svåra ljudkombinationerna tillsammans.
  • Ge dem en lista med ord att träna på.
  • Be dem ge varandra direkt feedback på uttalet.
  • Rör dig runt i rummet och erbjud hjälp vid behov.
4. Tillämpning i text (10 min)
  • Ge eleverna en kort text där flera av de svåra ljudkombinationerna förekommer.
  • Låt eleverna läsa texten högt för varandra.
  • Diskutera hur uttalet av dessa ord kan påverka förståelsen av texten.
  • Sammanfatta övningen med en gemensam diskussion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Uttal av svåra ljudkombinationer: Förstå hur uttal skiljer sig mellan svenska och engelska, och de ljud som är svåra för svensktalande.
  • Anpassning av språk: Lär dig att anpassa sitt språk och uttal beroende på sammanhanget och målgruppen.
  • Övningar för hörförståelse: Genom att lyssna på olika ljud och ord samt samtala om dem förbättras hörförståelsen.
  • Praktiska tillämpningar: Uttalskunskaper kan påverka elevernas självförtroende i talade situationer.
  • Feedback och förbättring: Betydelsen av att ge och få konstruktiv feedback under övningar.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Thorough Genomgående, noggrant. En viktig aspekt av att utföra en uppgift ordentligt. Från gammal engelska “þuruh” vilket innebär “genom” eller “fullständig”.
Sure Säker, trygg. En känsla av bekräftelse eller förvissning. Från gammal franska “sûr”, relaterat till det latinska “securus”.
Unique Enastående eller unik. Något som inte är likt något annat. Från latin “unicus”, som betyder “ensam” eller “unika”.

Diskussionsfrågor

  • A. På vilket sätt kan ditt uttal av engelska påverka din kommunikation med andra?
  • B. Hur kan kulturella skillnader påverka hur vi uppfattar uttal och språkbruk?
  • C. Finns det några situationer där bra uttal blir extra viktigt? Ge exempel.

Aktivitet

En lektionsaktivitet kan vara att eleverna spelar in sitt eget tal där de använder de svåra ljudkombinationerna. De ska få tid att förbereda en kort presentation där de inkluderar dessa ord och fraser. Efter att de har spelat in sina presentationer får de möjlighet att lyssna på sin egen inspelning och reflektera över deras uttal och intonation. Aktiviteten främjar självinsikt och ger dem återkoppling på deras uttal.

Exit-ticket

Fråga Svar
1. Vilket ord tyckte du var svårast att uttala? (elevens svar)
2. Hur kan du förbättra ditt uttal? (elevens svar)
3. Vilka tips fick du från dina kamrater? (elevens svar)
4. Känns du mer säker på att prata engelska efter lektionen? (elevens svar)
5. Hur viktigt tycker du att uttal är när man lär sig ett språk? (elevens svar)

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett tal eller en dialog de har hört (från film, podcast eller liknande) som innehåller de svåra ljudkombinationerna. De ska skriva en analys av uttalet i detta tal och identifiera vilka ljudkombinationer som var svåra att höra eller förstå. Eleverna ombeds spekulera kring eventuella kulturella skillnader i uttalet.

Citat

“The limits of my language mean the limits of my world.” – Ludwig Wittgenstein, 1922. Detta citat belyser vikten av att behärska språket, vilket även innefattar korrekt uttal, för att verkligen förstå och kommunicera i olika sammanhang.

“`


Modern Tillbaka-knapp