Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 7. Analysis of cultural critiques. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Engelska 7

Tema:

Analysis of cultural critiques

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Teoretiska och komplexa ämnesområden med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang där engelska används.
Betygskriterium (E) Eleven skriver olika slags texter med relativt tydligt innehåll, fungerande struktur och relativt god språklig variation. Eleven följer grundläggande regler för stavning, meningsbyggnad och ordböjning med relativt god säkerhet.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till kulturella analyser (10 min)
  • Presentation av vad kulturell kritik innebär.
  • Diskussion om exempel på kulturella uttryck.
  • Förklara betydelsen av kritisk analys inom kulturen.
  • Visa klipp från olika kulturella verk som exempel.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Indela eleverna i smågrupper.
  • Ge varje grupp ett kulturellt verk att analysera.
  • Diskutera de teman och kritik som framträder i verket.
  • Samla gruppens insikter i en gemensam presentation.
3. Presentation av analyser (15 min)
  • Varje grupp presenterar sina insikter.
  • Övriga elever ställer frågor och ger feedback.
  • Diskussion om skillnader i tolkningar.
  • Sammanfatta viktiga punkter.
4. Avslutande reflektion (10 min)
  • Bedömning av vad de lärt sig om kulturell kritik.
  • Diskutera hur kulturell kritik kan påverka samhället.
  • Fråga eleverna om deras egna erfarenheter av kulturell kritik.
  • Avsluta med en sammanfattning av lektionen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kulturell kritik: Analysera hur kulturella uttryck speglar samhällsproblem och värderingar. Eleverna lär sig att se kopplingen mellan kultur och samhälle.
  • Analytiska verktyg: Förstå och tillämpa olika analysmetoder för att kritiskt utvärdera kulturella produkter.
  • Interkulturella perspektiv: Lärande av hur olika kulturer uttrycker och formar sina värderingar.
  • Retoriska strategier: Analysera hur språk och stil påverkar publikens mottagande av kulturella kritik.
  • Reflektion och diskussion: Utveckla förmågan att diskutera kulturella frågor utifrån olika perspektiv.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kritik Granskning och bedömning av något. Från grekiska “kritikos”, som betyder “som kan bedöma”.
Kultur De levnadsmönster och värderingar som präglar ett samhälle. Från latinska “cultura”, som innebär “odling” eller “bearbetning”.
Analys Systematisk granskning av data eller information för att förstå dess betydelse. Från grekiska “analusis”, innebär “uppdelning”.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan kulturella kritiker påverka våra uppfattningar om verkligheten och konst?
  • B. Vilken roll spelar dina egna kulturella erfarenheter i hur du tolkar andra kulturer?
  • C. Är det viktigt att vi kritiserar kulturella verk? Varför eller varför inte?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får välja ett aktuellt kulturellt verk (film, musik, litteratur etc.) och genomföra en kritisk analys. De ska presentera sina fynd för klassen och föreslå sätt som verket kan tolkas ur olika perspektiv. Presentationerna bör innehålla visuella element för att fånga publikens intresse.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad lärde du dig om kulturell kritik idag? Eleverna reflekterar över lektionen.
Citerar ett kulturellt verk som du tycker har en stark kritik. Övning i att formulera sina tankar.
Vilken typ av analys motiverade dig mest? För att avgöra elevens intresseområde.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en essä på 3-4 sidor (A4) där de analyserar ett kulturellt verk som berör ett samhällsproblem. De uppmanas att använda de analytiska verktygen som lärts ut under lektionen för att stödja sina argument.

Citat

“Kritik är att tänka för sig själv.” – George Orwell, 1946. Detta citat betonar vikten av personlig insikt och reflektionsförmåga, vilket är centralt i den kulturella kritiken som vi indeverar i vår analys.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

“`


Modern Tillbaka-knapp