Lektion. Engelska 7. Engelsk litteratur: litteraturkritik. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Engelsk litteratur: litteraturkritik

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Samtida och äldre skönlitteratur inom olika genrer, till exempel dramatik. Litteraturvetenskapliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera skönlitteratur.
Betygskriterium (E) Eleven diskuterar utförligt och nyanserat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. Eleven använder med säkerhet olika kanaler och källor som underlag i sitt arbete samt värderar dem med nyanserade omdömen utifrån deras relevans och användbarhet.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till litteraturkritik (10 min)
  • Definiera litteraturkritik och dess syften i samhället.
  • Diskutera hur kritik kan påverka uppfattningen av en text.
  • Ge exempel på kända litteraturkritiker och deras verk.
  • Presentera villkor för en god litteraturkritik.
2. Analys av en litterär text (15 min)
  • Välj en aktuell litterär text för analys.
  • Identifiera teman, symbolik och stilfigurer.
  • Dela in eleverna i grupper för diskussioner.
  • Be grupperna att förbereda korta presentationer av sina insikter.
3. Skriftlig övning (10 min)
  • Eleverna skriver en kort litteraturkritik av den valda texten.
  • Inkludera personliga reflektioner och jämför med andra verk.
  • Främja användningen av litteraturvetenskapliga begrepp.
  • Ge feedback på skriven kritik inom grupper.
4. Avslutande diskussion (15 min)
  • Sammanfatta vad eleverna lärt sig om litteraturkritik.
  • Diskutera litteraturens påverkan i samtiden.
  • Ta en diskussion om hur litteraturapparater och kritik kan förändras.
  • Uppmuntra eleverna att ställa frågor och dela sina tankar.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Litteratur och samhälle: Litteratur påverkar och speglar samhälleliga förhållanden. Genom att analysera litteratur kan vi få insikter i sociala och kulturella frågor.
  • Kritiska perspektiv: Elever får lära sig att ifrågasätta och kritiskt bedöma litterära verk utifrån olika teorier och perspektiv.
  • Stil och retorik: Förståelse av hur olika stilar och retoriska grepp används i litteraturen för att förmedla budskap.
  • Historiska kontexter: Litteraturens utveckling över tid och hur den speglar olika tidsperioder i historia.
  • Källkritik: Hur man analyserar och hoppas på kvalitén och trovärdigheten av källor som används i litteraturkritik.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Litteraturkritik Analys och bedömning av litterära verk. Från latinskt “litteratura”, vilket betyder skrifter.
Kritik Bedömning av något mot bakgrund av vissa kriterier. Från grekiskans “kritikos”, vilket betyder bedömande.
Symbolik Användning av symboler för att representera idéer. Från grekiskans “symbolon”, som betyder tecken eller märke.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilken roll anser du att litteraturkritik spelar i dagens samhälle? Diskutera för- och nackdelar.
  • B. Hur kan vårt perspektiv på litteratur förändras när vi tar hänsyn till historiska och kulturella kontexter?
  • C. Tror du att litteraturkritik kommer att ha en roll i framtiden? Motivera varför eller varför inte.

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de väljer en litterär text att analysera. Varje grupp arbetar på att förbereda en kort presentation av sin kritik, som inkluderar deras synpunkter och slutsatser baserat på den litteraturvetenskapliga analysen de har lärt sig. Grupparbete uppmuntrar samarbete och kommunikation inom ämnet.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad är litteraturkritik? Bedömning och analys av litterära verk.
Vilka är de viktigaste egenskaperna hos god litteraturkritik? Objektivitet, djupgående analys och personlig reflektion.
Kvantifiera litteraturens betydelse i samhället. Den speglar och formar sociala och kulturella normer.
Hur påverkar socio-kulturella faktorer litteratur? De informerar och påverkar författarens arbete och teman.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en egen litteraturkritik av en valfri roman eller novell. Kritiken ska vara 2-3 sidor lång (A4), där den behandlar teman, stil och kulturell påverkan av verket. Undersök också hur boken speglar sin tid och relevans idag.

Citat

“The only way to deal with the future is to function efficiently in the now.” – Gilda Radner Detta citat betonar vikten av nutiden, vilket är en central del av litteraturens påverkan och analysera litteratur.

“`


Modern Tillbaka-knapp