Lektion. Engelska 7. Kommunikation och kultur i den engelsktalande världen. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Kommunikation och kultur i den engelsktalande världen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll: Teoretiska och komplexa ämnesområden, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter.
Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven lyssnar samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i tydligt talat, enkelt språk om vardagliga och välbekanta ämnen. Eleven läser samt förstår och tolkar helheten och väsentliga detaljer i enkla texter.
Eleven väljer enkel information från ett avgränsat urval av muntliga och skriftliga källor samt använder materialet relevant i sin egen produktion. I muntliga framställningar formulerar sig eleven i viss mån varierat och tydligt.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till dagens ämne (10 min)
    • Presentera temat för lektionen och syftet med dagens diskussioner.
    • Fånga elevernas intresse genom att ställa öppna frågor om ämnet.
    • Ge en översikt av viktiga begrepp som kommer att behandlas.
    • Introducera relevanta kulturella exempel och medier.
  2. Gruppdiskussioner om kulturella perspektiv (15 min)
    • Dela in klassen i mindre grupper för att diskutera specifika kulturella perspektiv i den engelsktalande världen.
    • Ge varje grupp ett ämne att fokusera på, som t.ex. medier, litteratur eller aktuella händelser.
    • Några grupper presenterar sina tankar för klassen.
  3. Analys av en text (15 min)
    • Dela ut en utvald text som speglar temat.
    • Gå igenom texten gemensamt och lyft fram viktiga delar.
    • Diskutera textens huvudidéer och budskap.
    • Ställ frågor till eleverna för att stimulera reflektion.
  4. Avslutning och sammanfattning (10 min)
    • Sammanfatta huvudpunkterna från diskussionerna.
    • Uppmana eleverna att dela sina reflektioner om lektionen.
    • Ge en kort förhandsvisning av nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Kulturell mångfald: Förstå olika kulturella traditioner och deras påverkan på samhälle och individ.
  • Språkets roll i samhället: Hur språk används i olika sociala och kulturella sammanhang och dess betydelse för identitet.
  • Medier och kommunikation: Granska hur medier formar uppfattningar och diskurser i samhället.
  • Literära verk: Analys av ett urval av skönlitterära verk från den engelsktalande världen.
  • Aktuella händelser: Diskutera och analysera aktuella samhällsfrågor relaterade till teman i kursen.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Kultur Det föreställningar, beteenden och traditioner som delas av en grupp. Kommer från latin “cultura”, som betyder “odling”.
Identitet Den uppfattning en person har om sig själv och sitt förhållande till andra. Från latin “identitas”, som innebär “samma”.
Diskurs En dialog eller konversation, särskilt om samhälleliga frågor. Från latin “discursus”, vilket betyder “lopp”.

Diskussionsfrågor

  • A. På vilket sätt påverkar kulturen vårt sätt att kommunicera?
  • B. Hur kan medier både stärka och underminera samhällsnormer?
  • C. Vilka etiska överväganden bör göras när man diskuterar känsliga samhällsfrågor?

Aktivitet

Eleverna delas in i grupper där de får i uppdrag att skapa en kort presentation om en aktuell kulturell företeelse i en engelsktalande kontext. Varje grupp ska inkludera multimedia-element i sin presentation, som bilder eller klipp, för att förstärka sitt budskap. Arbetet ska uppmuntra till kreativitet och samarbete, samt ge möjlighet att praktisera muntlig kommunikation på engelska.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilken kulturell aspekt är viktigast för dig och varför? Personligt svar från eleven.
Vad lärde du dig om språkets roll i identitet? Personligt svar från eleven.
Hur kan vi bättre förstå och respektera olika kulturer? Personligt svar från eleven.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna skriva en essä om en kulturell händelse i den engelsktalande världen och dess påverkan på samhället. Essän ska vara 2-3 sidor lång och inkludera en analys samt egna reflektioner. Detta ger eleverna en möjlighet att fördjupa sina kunskaper och utvärdera sammanhangen mellan kultur och samhälle.

Citat

“The limits of my language mean the limits of my world.” – Ludwig Wittgenstein, 1922. Detta citat understryker vikten av språk i vår förståelse av världen, vilket är centralt i dagens lektionskoncept.


Modern Tillbaka-knapp