Lektion. Engelska 7. Listening to academic presentations. [Gymnasiet]

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Listening to academic presentations

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Eleven kan förstå och återge innehållet i talad engelska som rör teoretiska och komplexa ämnesområden och kan följa och förstå föreläsningar där språket framförs i varierande tempo.
Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Eleven kan delta i diskussioner och framföra åsikter och argument i skriftliga och muntliga presentationer av akademiska teman.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till akademiska presentationer (10 min)
  • Beskriv vad som kännetecknar en akademisk presentation.
  • Gå igenom syftet med presentationerna och hur de skiljer sig från andra typer av presentationer.
  • Presentera exempel på akademiska ämnen och stilar.
  • Diskutera vikten av att förstå lyssnarens behov i en akademisk kontext.
2. Strategier för att anteckna (15 min)
  • Introducera olika anteckningstekniker som kan användas under presentationslyssnande.
  • Demonstrera hur man identifierar viktiga poänger och stödjande detaljer.
  • Ge exempel på hur man kan strukturera anteckningarna för att underlätta återgivning.
  • Öva på att ta anteckningar från korta klipp av akademiska föreläsningar.
3. Lyssna på en akademisk presentation (15 min)
  • Spela upp ett klipp av en akademisk presentation.
  • Be eleverna att anteckna viktiga punkter och detaljer.
  • Diskutera med klassen vad de har förstått av föreläsningen.
  • Ställ frågor för att få dem att reflektera över innehållet och presentationstekniken.
4. Reflektion och analys (10 min)
  • Be eleverna att jämföra sina anteckningar och diskussioner.
  • Diskutera vad som var effektivt i presentationen och vad som kunde förbättras.
  • Fokusera på de retoriska tekniker som användes under presentationen.
  • Sammanfatta lärdomarna från lektionen och förbered dem för nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Talets struktur: Förstå uppbyggnaden av en akademisk presentation och dess olika delar.
  • Retoriska verktyg: Användning av ethos, pathos och logos i argumentation och presentationer.
  • Vy över ämnesområden: Bekanta sig med aktuella forskningsområden och deras presentationer.
  • Lyssnande färdigheter: Utveckla förmågan att lyssna kritiskt och anteckna effektivt.
  • Feedback och självbedömning: Förstå vikten av konstruktiv kritik vid presentationer.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Presentation En strukturerad redovisning av ett ämne för en publik. Från latin “praesentatio”, som betyder “att ge” eller “visa”.
Argumentation Processen av att framföra argument för eller emot ett påstående. Från latin “argumentatio”, av “argumentare” vilket betyder “bevisa”.
Retorik Konsten att använda språket målinriktat för att påverka andra. Från grekiska “rhetorike”, vilket hänvisar till konsten att tala.

Diskussionsfrågor

  • A. Hur viktigt är det att anpassa sin presentation till målgruppen? Kan du ge exempel på hur detta kan göras?
  • B. Vilka är de mest effektiva verktygen för att fånga publiks uppmärksamhet under en presentation?
  • C. Diskutera skillnaderna mellan en akademisk och en mer informell presentation. Vilka utmaningar kan uppstå vid varje typ?

Aktivitet

För denna aktivitet kommer eleverna att dela in sig i grupper och förbereda en kort akademisk presentation kring ett givet ämne. Varje grupp ska skapa en presentation, inkludera visuell hjälpmedel, och öva på att framföra den inför klassen. Presentationen ska vara två till tre minuter lång och inkludera både tal och frågor till publiken för interaktion. Detta syftar till att stärka elevernas förmåga att formulera och presentera sina argument effektivt.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad kallas strukturen i en akademisk presentation? Inledning, huvuddel, avslutning.
Vilka tre övertygande element ingår i retorik? Ethos, pathos, logos.
Vad är syftet med att ta anteckningar under en presentation? Att kunna återge och reflektera över innehållet senare.
Hur kan feedback påverka en presentation? Det kan hjälpa till att förbättra framtida presentationer.

Hemuppgift

Som hemuppgift ska eleverna välja ett ämne relaterat till sin kommande akademiska presentation och skriva en kort text på 1-2 sidor A4 som beskriver deras synpunkter och fakta om ämnet. Stavning och grammatik ska beaktas och de ska förbereda sig på att presentera detta inför klassen.

Citat

“The only thing worse than being talked about is not being talked about.” – Oscar Wilde, 1891

Detta citat betonar vikten av att göra sin röst hörd och hur att delta i diskussioner är centralt för akademiska presentationer. Det påminner oss om att exponering och kommunikation är viktiga delar av lärande och kunskapsöverföring.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:

  • 📄 Word – Skapar ett dokument.
  • 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
  • ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
  • 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.

Modern Tillbaka-knapp