“`html
Lektionsplanering
Ämne: Engelska 7
Årskurs: Gymnasiet
Tema: Muntlig kommunikation: akademiska presentationer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhällsoch arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Språk, stil och disposition är anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
Källa: [Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till akademisk presentation (10 min)
- Diskutera vad en akademisk presentation är.
- Gå igenom vikten av uppbyggnad och struktur i en presentation.
- Presentera några exempel på akademiska presentationer.
- Beskriv syftet med presentationen och vem målgruppen är.
2. Förberedelse av presentation (15 min)
- Eleverna väljer ämne för sin presentation.
- Samla och strukturera information kring ämnet.
- Utforma stödord och en kort manus utifrån efterforskningarna.
- Diskutera hur man kan använda visuella hjälpmedel i sin presentation.
3. Genomföra presentation (20 min)
- Genomförandet av elevpresentationerna.
- Ge utrymme för feedback från klasskamrater och läraren.
- Diskutera eventuella utmaningar som uppstått under presentationerna.
- Tillämpa konstruktiv kritik till varandras presentationer.
4. Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
- Diskutera hur eleverna kan använda dessa färdigheter i andra sammanhang.
- Ge en kort översikt av vad som kommer nästa gång.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Struktur för presentationer. Förstå vikten av att ha en tydlig uppbyggnad med introduktion, huvuddel och avslutning. Det hjälper till att göra presentationen lättare att följa för publiken.
- Användning av visuelle hjälpmedel. Att kunna stödja sin presentation med hjälp av visuella medier för att förstärka budskapet och engagera publiken.
- Retoriska grepp. Lära sig att använda olika retoriska strategier för att övertyga och engagera sina åhörare under presentationen.
- Feedback och reflektion. Vikten av att kunna ge och ta emot konstruktiv kritik för att förbättra framtida prestationer.
- Språk och stil. Hur man anpassar sitt språk och stil efter syftet med presentationen och sin publik.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Presentation | En muntlig framställning av ett visst ämne inför publik. | Från latin “praesentatio”, vilket betyder “att visa”. |
Retorik | Konsten att effektivt använda språk för att övertyga. | Från grekiska “rhetorike”, betydande “konsten att tala”. |
Feedback | Återkoppling på en prestation eller åsikt. | Från engelskans “feed back”, som betyder att ge återkoppling. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar en bra struktur din uppfattning av en presentation? Förklara varför.
- B. Vilka är fördelarna och nackdelarna med att använda visuella hjälpmedel, som PowerPoint, i en presentation?
- C. Kan retoriska tekniker påverka en grupps beslut? Ge exempel på situationer där detta kan ske.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper om tre för att förbereda en kort akademisk presentation om ett aktuellt samhällsämne. De ska diskutera och dela upp ansvar för research, innehåll och presentation. Varje grupp får 20 minuter för att förbereda sig och 5 minuter för att genomföra presentationen, med fokus på att använda de tekniker de lärt sig.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är de viktigaste delarna av en akademisk presentation? | Introduktion, huvuddel, avslutning. |
Vad menar vi med “retoriska grepp”? | Strategier för att övertyga och engagera publiken. |
Hur kan feedback hjälpa oss? | Det ger oss insikter för förbättring och utveckling. |
Vad innebär “anpassning av språk”? | Att justera sitt språk för att passa syftet och publiken. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett ämne för en akademisk presentation som de ska hålla i nästa lektion. De ska forska, skriva ner sina stödord och öva på sin presentation hemma. Fokus ska ligga på att integrera de tekniker och strukturer som diskuterades under lektionen.
Citat
“The art of communication is the language of leadership.” – James Humes Detta citat belyser vikten av god kommunikation och hur det är centralt för att kunna leda och inspirera andra, vilket knyter an till temat för lektionen om akademiska presentationer.
“`