Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 7. Ordförråd: avancerade synonymer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Ordförråd: avancerade synonymer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning.
Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella,
politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och
områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för ett ämnesområde och använder ett varierat ordförråd på engelska i sina
skriftliga och muntliga presentationer. Eleven anpassar språket till syfte och mottagare.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till avancerade synonymer (15 min)
  • Förklara vikten av att använda synonymer i både skrift och tal.
  • Ge exempel på vanliga synonymer och demonstrera deras användning.
  • Diskutera hur synonymer kan ändra tonen eller nyansen i en text.
  • Visa på exempel från litteratur eller media där synonymer används effektivt.
2. Gruppdiskussion (15 min)
  • Eleverna delas in i grupper om fyra och ges olika ord att diskutera synonymer till.
  • Varje grupp ska skriva ner sina förslag på synonymer och exempel på bruk.
  • Grupperna redovisar sina resultat för klassen.
  • Diskutera skillnader i betydelse mellan de olika synonymerna.
3. Självständig övning (10 min)
  • Ge eleverna en text där de ska byta ut ord med deras synonymer.
  • Diskutera fördelar och nackdelar med att använda synonymer.
  • Be eleverna reflektera över hur det förändrar textens stil och känsla.
4. Sammanfattning och reflektion (10 min)
  • Be eleverna dela med sig av sina tankar om vad de lärt sig.
  • Skapa en visuell mindmap på tavlan med synonymer och deras användning.
  • Sammanfatta lektionen och avsluta med att ge en hemuppgift.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Synonymutbyte: Eleverna lär sig att byta ut vanliga ord mot mer varierade synonyman för att berika sitt språk.
  • Kontextualisering: Förståelse för hur synonymer kan ändras beroende på kontext och register.
  • Språkets nyanser: Hur små skillnader mellan synonymer kan påverka hur ett budskap uppfattas.
  • Diverse källor: Använda texter från olika genrer, inklusive litteratur och journalistik, för att observera synonymer i bruk.
  • Reflektion: Vikten av att reflektera över eget språkbruk och hur det kan förbättras med ett brett ordförråd.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Advancerad Att gå framåt eller att förbättra sig. Från franska “avancer” vilket betyder att gå fram.
Synonym Ett ord med samma eller liknande betydelse som ett annat. Från grekiska “syn” (tillsammans) och “onoma” (namn).
Bredda Att utöka eller göra mer varierat. Från fornnordiska “breda”.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilka synonymer tycker ni ger en text mer liv och varför?
  • B. Kan man överanvända synonymer? Ge exempel på situationer där det kan vara problematiskt.
  • C. Hur kan synonymer påverka vår förståelse av olika kulturer och uttryckssätt i texter?

Aktivitet

Be eleverna välja en kort text (exempelvis en dikt eller en artikel) och identifiera minst fem ord de skulle vilja byta ut mot synonymer. De ska sedan skriva en ny version av texten med dessa alternativ och diskutera hur ändringarna påverkar textens ton och betydelse.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är en synonym? En synonym är ett ord som har samma eller liknande betydelse som ett annat ord.
2. Ge exempel på tre synonymer till ordet “bra”. Utmärkt, fin, effektiv.
3. Hur kan synonymer förändra ett budskap? De kan ändra tonen och känslan i en text, vilket påverkar hur den uppfattas av läsaren.

Hemuppgift

Eleverna ska skriva en kort text (minst 250 ord) där de använder minst 10 olika synonymer de lärt sig under lektionen. Vad de skriver om är valfritt, men de ska försöka att variera sitt språk och reflektera över hur det påverkar deras berättelse eller argumentation.

Citat

“Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.” – Rudyard Kipling, 1936. Detta citat belyser hur viktigt språk och ordval är i våra interaktioner och hur de kan påverka samtal och förståelse.

“`


Modern Tillbaka-knapp