Lektionsplanering
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Engelska 7
Tema:
Reading comprehension: Historical fiction
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kommunikationens innehåll Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhällsoch arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Reception Talad engelska, även i snabbt tempo och med inslag av sociolektal och dialektal variation. Texter, även komplexa och formella, från olika medier. Talad engelska och texter som är berättande, diskuterande, argumenterande, redogörande och utredande – varje slag för sig eller i olika kombinationer. Till exempel debatter, föreläsningar, avtalstexter och texter som används inom högre studier. Samtida och äldre skönlitteratur inom olika genrer, till exempel dramatik. Strategier för att överblicka och strukturera innehåll från större textmängder eller längre sekvenser av talat språk, till exempel genom att sortera, visualisera, sammanfatta och identifiera det bärande innehållet. Perspektiv och underförstådd betydelse i talad engelska och texter. Värdering av användbarhet hos källor av olika slag och utifrån olika syften. Hur variation och anpassning skapas genom komplex meningsbyggnad, interpunktion, ordbildning och stilnivå. Hur struktur och sammanhang skapas genom sambandsmarkörer, effektiv styckeindelning, tes och kärnmeningar. Hur stilistiska och retoriska grepp används för olika syften samt hur språk används som maktmedel. |
Betygskriterium (E) | Eleven kan förstå och tolka ett urval av texter och talad engelska med relativt god precision. Eleven kan delta i diskussioner och ge sina åsikter om olika ämnen, och kan sammanfatta innehåll av texter som är av varierande svårighetsgrad genren. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till historisk fiktion (10 min)
- Diskutera vad historisk fiktion är och ge exempel på kända verk.
- Förklara syftet bakom historisk fiktion, inklusive dess roll i att återspegla historiska händelser och perspektiv.
- Presentera nyckelbegrepp relaterade till ämnet.
- Ställ öppna frågor för att stimulera diskussion, såsom: “Hur kan berättelser från det förflutna påverka vår nutid?”
2. Läsa och analysera en text (15 min)
- Ge en kort översikt av den text som ska läsas.
- Dela ut texten och ge eleverna tid att läsa.
- Be eleverna att markera viktiga passager medan de läser.
- Förbered frågor för att diskutera textens teman och karaktärer.
3. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera sina markerade passager.
- Be grupperna dela sina tankar om textens budskap och era egna reflektioner.
- Uppmuntra dem att tänka på hur författarens val av fakta och fiktion påverkar berättelsen.
- Ge varje grupp en sammanfattning av sina diskussioner.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Sammanfatta de viktigaste punkterna från diskussionerna.
- Be eleverna att ställa frågor om något de fortfarande funderar på.
- Diskutera hur historisk fiktion kan användas som ett verktyg för kritiskt tänkande om historia.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Historisk kontext: Diskutera betydelsen av den historiska kontexten i litteratur. Hur påverkar året av publicering förståelsen av texten?
- Karaktärsutveckling: Hur skapar författarna trogna karaktärer baserat på verkliga personer? Vilka verktyg använder de för att fördjupa karaktärsskildringen?
- Teman: Utforska teman som identitet, konflikter och klasskillnader i historisk fiktion.
- Språkliga drag: Analysera hur språkbruk och stilval påverkar läsarens upplevelse av texten.
- Berättarperspektiv: Vilka perspektiv används i historisk fiktion, och hur påverkar det berättelsen?
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Fiction | En berättelse som inte är baserad på fakta. | Från latinets “fictio”, vilket betyder “skapelse”. |
Historical | Relaterar till händelser från det förflutna. | Kommer från grekiskans “historikos”, vilket betyder “berättande”. |
Context | Den omgivning eller bakgrund där något förekommer. | Från latinets “contextus”, vilket betyder “sammanflätning”. |
Diskussionsfrågor
A. Vilken roll spelar fiktion i vår förståelse av historiska fakta? Kan vi lita på historiska fiktionsverk som en verklig representation av händelser?
B. Hur kan historiska fiktionsverk påverka vår syn på det förflutna? Kan de förändra våra åsikter eller uppfattningar om viss historia?
C. Vad anser du är viktigast i en historisk roman: faktan som används eller berättelsens förmåga att engagera läsaren?
Aktivitet
Som en lektionsaktivitet kan eleverna skapa en kort berättelse eller en scen som utspelar sig i en historisk kontext. De kan välja en verklig historisk händelse och fritt lägga till karaktärer som reflekterar den tidsperioden. Varje elev ska sedan läsa sin berättelse för klassen och förklara vad de har lärt sig om både den fiktiva och historiska aspekten av sitt arbete.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
1. Vad definierar historisk fiktion? | Berättelser som skapas inom en historisk kontext och involverar verkliga händelser. |
2. Hur ska vi värdera källor inom historia? | Genom att undersöka deras ursprung, syfte och kontext. |
3. Vilken funktion har berättarperspektivet i historisk fiktion? | Det formar läsarens upplevelse och förståelse av berättelsen och dess karaktärer. |
4. Hur används språk som maktmedel i historisk fiktion? | Genom specifika stilval och retoriska grepp som förstärker budskapet. |
5. Kan historisk fiktion ge en mer nyanserad bild av historien? | Ja, genom att inkludera olika perspektiv och känslor kopplade till historiska händelser. |
6. Vad är viktigt för karaktärsutveckling i historisk fiktion? | Att de är autentiska och relaterbara, med bakgrund och utveckling baserat på den tid de representerar. |
7. Hur påverkar temat historisk fiktion? | Temat sätter tonen och fokuset för berättelsen och påverkar hur läsarna relaterar till texten. |
8. Vad kan vi lära oss av att läsa historisk fiktion? | Om olika kultur- och samhällsperspektiv samt reflektion över tidens påverkan på nuet. |
Hemuppgift
Som hemuppgift kan eleverna välja en historisk person eller händelse som de anser är intressant och skriva en kort berättelse som utspelar sig under den tiden. Uppgiften ska vara mellan 1-2 sidor A4 och fångar insikter om både den historiska och fiktiva delen av berättelsen. De ska även inkludera källor om deras val av tema eller person.
Citat
“History is written by the victors.” – Winston Churchill, 1948. Detta citat belyser hur historiska berättelser ofta formas av dem som har makt, vilket knyter an till temat för vår lektion där vi diskuterar hur historisk fiktion kan både spegla och påverka vår förståelse av det förflutna.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.