Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Reading philosophical essays
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. |
Betygskriterium (E) | Eleven lyssnar samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i talat språk i varierande tempo och i olika sammanhang. eleven läser samt förstår och tolkar på ett välgrundat och nyanserat sätt såväl helhet som detaljer i tydligt formulerade texter av olika slag. eleven väljer med källkritisk medvetenhet innehåll från muntliga och skriftliga källor av olika slag och använder på ett relevant, effektivt och problematiserande sätt det valda materialet i sin egen produktion och interaktion. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till filosofiska essäer (15 min)
- Diskutera vad en filosofisk essä är och dess syfte.
- Ge exempel på kända filosofiska essäer och deras författare.
- Ställ frågor om elevernas förutsättningar och föreställningar om filosofi.
- Gå igenom viktiga begrepp som argument, tes och motsatsargument.
2. Läsning av en valbar essä (20 min)
- Ge eleverna en essä att läsa, anpassad efter deras nivå.
- Be eleverna identifiera huvudtesen och argumenten i texten.
- Diskutera textens struktur och stil.
- Be eleverna notera frågor eller oklarheter under läsningen.
3. Gruppdiskussion (10 min)
- Dela in eleverna i grupper för att diskutera sina tankar om essän.
- Använd frågor för att styra diskussionen kring textens teman.
- Be grupperna sammanfatta sina diskussioner för klassen.
- Föreslå att de kopplar textinnehållet till egna livserfarenheter.
4. Reflektion och avslutning (5 min)
- Sammanfatta vad som lärts under lektionen.
- Be eleverna dela sina tankar om hur de kan applicera filosofiska koncept i sina liv.
- Introducera eventuell hemuppgift knuten till filosofiska essäer.
Ämnesinnehåll
- Filosofiska essäers struktur: Lär dig skillnaden mellan argumenterande och deskriptiva essäer.
- Analys av argument: Förmågan att identifiera och kritisera argument i texter.
- Diskussion om etik och samhälle: Hur filosofiska idéer påverkar samhällsfrågor.
- Kritiskt tänkande: Utveckla förmågan att tänka kritiskt om olika perspektiv.
- Reflektion: Analysera hur filosofi kan tillämpas på aktuella händelser.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Argumentation | Process för att presentera och stödja en åsikt. | Från latin “argumentatio” |
Essä | En kort litterär komposition som fokuserar på ett visst ämne. | Från franska “essayer”, vilket betyder “att pröva”. |
Kritik | Analysera och bedöma en text eller idé. | Från grekiska “kritike”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vad anser du att det innebär att tänka kritiskt?
- B. Hur kan filosofiska argument påverka våra värderingar?
- C. I vilken omfattning påverkar etik våra dagliga beslut?
Aktivitet
Som lektionsaktivitet kan eleverna delas in i grupper där de ska skapa en egen filosofisk essä. De kan välja ett aktuellt ämne, formulera sin tes och argumentera för eller emot det. Eleverna ska använda citationer från andra källor och diskutera sina tankar inom gruppen innan de presenterar essän för klassen. Genom detta arbete får de praktisk erfarenhet av att tillämpa sina analytiska färdigheter och utveckla sitt kritiska tänkande.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
Vad är syftet med en filosofisk essä? | Att utforska och argumentera kring en idé eller fråga. |
Vilka är de främsta elementen i en argumentation? | Tesen, stödargument och motargument. |
Hur påverkar filosofi vårt samhälle? | Genom att forma värderingar och lagar. |
Vad är kritiskt tänkande? | Förmågan att ifrågasätta och analysera information. |
Ge exempel på en känd filosofisk essä. | “A Modest Proposal” av Jonathan Swift. |
Vilken roll har etik i filosofiska diskussioner? | Att bedöma rätt och fel i handlingar. |
Hur relaterar autobiografiska erfarenheter till filosofi? | De kan ge perspektiv på allmänna frågor. |
Vad kan vi lära oss av att läsa filosofiska essäer? | Att tänka djupare och formulera tydligare argument. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja en filosofisk essä att läsa och skriva en reflektion om dess teman och argumentation. De ska diskutera hur ämnet relaterar till deras egna liv och frågor de står inför. Reflektionen ska vara minst 2 A4-sidor och eleverna ska inkludera citat från essän för att stödja sina synpunkter.
Citat
“The unexamined life is not worth living.” – Sokrates, c. 399 f.Kr. Detta citat understryker vikten av att reflektera över vårt eget liv och de val vi gör, vilket är centralt för diskussionen om filosofiska essäer.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.