“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Skrivövningar: Vetenskapliga essäer
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll: Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven kan översiktligt redogöra för centrala teorier utifrån olika perspektiv. Dessutom kan eleven översiktligt redogöra för hur olika faktorer och förhållanden skapar olika förutsättningar för individer, grupper och nationer. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till vetenskapliga essäer (15 min)
- Presentera vad en vetenskaplig essä är och dess syfte.
- Gå igenom strukturen på en vetenskaplig essä: introduktion, metod, resultat och diskussion.
- Diskutera vikten av källkritik och korrekt referenshantering.
- Ge exempel på vetenskapliga essäer och hur de varierar i stil och struktur.
- Grupptillfälle för brainstorming (10 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Utse ett ämne som de ska brainstorma kring som grund för deras essä.
- Be dem diskutera och samla idéer om hur de ska angripa ämnet.
- Varje grupp presenterar sina tankar för klassen.
- Individuell skrivövning (20 min)
- Eleverna börjar arbeta på sin egen vetenskapliga essä baserat på gruppens brainstorming.
- Ge förtydliganden om högskolestandarder för språk och stil.
- Ge skriftliga riktlinjer för vad de ska inkludera i sin essä, inklusive referenser.
- Avslutande diskussion (5 min)
- Sammanfatta dagens lektion och diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras.
- Ge feedback på hur de kan utveckla sina essäer ytterligare.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Vetenskapliga metoder: Inkludera olika metoder för att samla in och analysera data inom vetenskaplig forskning.
- Struktur av vetenskaplig essä: Klargöra vikten av tydlig struktur och sammanhang i skrivandet.
- Källkritik: Betydelsen av att kritiskt granska källor och användning av pålitliga referenser.
- Språk och stil: Att använda ett formellt och akademiskt språk är avgörande i vetenskapligt skrivande.
- Feedback och omarbetning: Vikten av att ge och ta emot feedback för att förbättra skrivprocessen.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Hypotes | En föreslagen förklaring eller ett antagande som kan testas genom undersökning. | Från grekiska ‘hypothesis’, som betyder ‘antagande’ |
Referens | Ange källan till information eller citat i en text. | Kommer från latinska ‘referentia’ vilket betyder ‘åter hänvisa till’ |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka är de största utmaningarna med att skriva vetenskapliga essäer och hur kan vi övervinna dessa?
- B. Hur påverkar källornas pålitlighet vår förståelse av ett ämne?
- C. Vad är skillnaden mellan att besvara en fråga med en åsikt och med vetenskapliga fakta?
Aktivitet
En konkret lektionsaktivitet kan vara att eleverna i par arbetar med att läsa och analysera olika vetenskapliga artiklar. De ska identifiera huvudfrågan, hypotesen samt argumenten som presenteras. Efter analysen ska de presentera sin artikel för klassen och ge en kort sammanställning av resultaten. Detta främjar både samarbete och diskussion om vetenskapligt skrivande.
Exit-ticket
Frågor | Svar |
---|---|
Vad är en vetenskaplig essä? | En vetenskaplig essä är en strukturerad text som presenterar en argumentation baserat på forskning och bevis. |
Vad är källkritik? | Källkritik handlar om att värdera och bedöma källors pålitlighet och relevans. |
Varför är struktur viktig i en essä? | Strukturen hjälper läsaren att följa argumentationen och förstå handlingen i texten. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en första utkast av sin vetenskapliga essä. Den ska inkludera en tydlig introduktion, metod, resultat och diskussion. Utkastet ska vara 4-5 sidor, A4, och följa angivna riktlinjer för referenshantering.
Citat
“The whole of science is nothing more than a refinement of everyday thinking.” – Albert Einstein, 1938.
“`