Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska 7. Språkjämförelse: språkliga strukturer. [Gymnasiet]

“`html

Lektionsplanering

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Engelska 7

Tema: Språkjämförelse: språkliga strukturer

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunikationens innehåll, teoretiska och komplexa ämnesområden, inklusive språkliga strukturer, åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien, samt samhällsrelaterade frågor där engelska används. Eleven förstår och kan återge centrala aspekter av språkliga strukturer i både tal och skrift samt genomför enklare språk– och språkjämförelser.

[Gy11, Engelska 7]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion av språkjämförelse (10 min)
  • Presentera vad språkjämförelse innebär och dess betydelse i språkstudier.
  • Ge exempel på hur olika språkliga strukturer kan variera mellan språk.
  • Diskutera elevernas egna erfarenheter av att jämföra språk.
  • Presentera dagens mål och syfte med lektionen.
2. Genomgång av språkliga strukturer (15 min)
  • Förklara olika språkliga strukturer, såsom syntax och morfologi.
  • Använd exempel från både engelska och svenska för att illustrera skillnader.
  • Gör interaktiva övningar där eleverna identifierar dessa strukturer i exempeltexter.
  • Uppmuntra frågor och diskussion kring språkliga fenomen.
3. Grupparbete: Jämförelse av språk (15 min)
  • Dela in eleverna i små grupper och ge dem en text på engelska och en på svenska.
  • Be grupperna identifiera skillnader och likheter i språkliga strukturer.
  • Grupperna presenterar sina resultat för klassen.
  • Föra en klassdiskussion utifrån gruppernas presentationer.
4. Reflektion och avslutning (10 min)
  • Sammanfatta lektionen och gör en koppling till vad som lärdes.
  • Ge eleverna tid att reflektera enskilt över vad de lärt sig.
  • Samla in eventuella frågor eller osäkerheter inför nästa lektion.
  • Avsluta med att tydliggöra vikten av språkjämförelse för språkutvecklingen.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Syntax: Struktur och regler för hur meningar byggs upp och vilka element som ingår. Diskutera ordning på subjekt, predikat och objekt samt variationer i olika språk.
  • Morfologi: Hur ord formas och förändras. Jämför böjningar och prefix/suffix mellan språk.
  • Sociolingvistik: Hur språk används i olika sociala sammanhang och hur det kan påverka språkliga val.
  • Pragmatik: Betydelsen av språket i kontext och hur språk kan ha olika betydelser beroende på situation.
  • Språkbroschyr: Skapa en visuell sammanställning av språkliga strukturer jämfört mellan engelska och svenska.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Språkjämförelse Att jämföra strukturer och användning av olika språk. Kommer från latinets “comparatio”.
Syntax Reglerna som styr hur ord kombineras för att bilda meningar. Från grekiskans “syntaxis”.
Morfologi Studiet av ordstruktur och ord formation. Härstammar från grekiskans “morphē” (form).

Diskussionsfrågor

  • A. Hur kan språkliga strukturer påverka kommunikationen mellan människor? Tänk på exempel från olika kulturer.
  • B. Vilken roll spelar språkjämförelse i lärande och förståelse av nya språk? Diskutera relevanta exempel.
  • C. Hur kan språkliga skillnader leda till missförstånd? Fundera på personliga erfarenheter och ge exempel.

Aktivitet

Som en del av aktiviteten skapar eleverna en gemensam språkbroschyr som illustrerar språkliga strukturer och skillnader mellan engelska och svenska. De arbetar i grupper och använder digitala verktyg för att visualisera sina insikter. Broschyrerna ska innehålla exempel på syntax, morfologi och pragmatik genom bilder och korta texter. Dessa kommer att presenterar för klassen vid nästa lektion, vilket inte bara promoverar samarbete utan också autentiskt språkbruk.

Exit-ticket

Frågor Svar
1. Vad är syntax? Jämförelse av hur meningar konstrueras i olika språk.
2. Ge ett exempel på språklig morfologi. Böjning av ord för att indikera tid eller person.
3. Hur kan sociolingvistik påverka vårt språkval? Språkanvändning påverkas av sociala situationer och kontext.
4. Vad menas med pragmatik? Språkets användning i specifika kontexter som påverkar betydelsen.

Hemuppgift

Eleverna ombeds att välja en språklig struktur de har lagat med och skriva en kort uppsamling utifrån en jämförelse mellan språket engelska och deras modersmål. De ska beskriva vad de har lärt sig om skillnaderna och likheterna i struktur eller användning. Hemuppgiften ska vara minimum två sidor lång, skriven i A4-format.

Citat

“Språk är en livlina mellan människor.” – Anonym.

“`


Modern Tillbaka-knapp