Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller Kurs: Engelska 7
Tema: Vocabulary: Legal terminology
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll: Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv. Åsikter, idéer och erfarenheter. Kulturyttringar i samtiden och historien. Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. | Eleven formulera sig och kommunicera på engelska i tal och skrift, men med en del brister i struktur och sammanhang. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till juridisk terminologi (10 min)
- Inled lektionen med att förklara betydelsen av juridisk terminologi.
- Ge exempel på viktiga juridiska begrepp som kontrakt, åtal, och rättsprocess.
- Diskutera varför det är viktigt att ha en god förståelse för juridiska termer.
- Ställ frågor för att aktivera elevernas förkunskaper om ämnet.
2. Gruppdiskussion om juridiska scenarier (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper och ge dem olika juridiska scenarier att diskutera.
- Be grupperna identifiera relevanta juridiska termer i sina scenarier.
- Efter diskussionen, låt varje grupp presentera sina scenarier för klassen.
3. Ordlistan – Juridiska termer (15 min)
- Genomgå en lista med viktiga juridiska termer tillsammans med eleverna.
- Be eleverna att anteckna betydelsen av varje term.
- Diskutera användningen av dessa termer i verkliga fall.
- Uppmuntra eleverna att ställa frågor om ordens betydelse och användning.
4. Tillämpning av juridisk terminologi (10 min)
- Ge eleverna en kort text som innehåller juridiska termer.
- Be dem läsa texten och identifiera termerna som diskuterats.
- Diskutera textens innehåll och hur de juridiska termerna används i sammanhanget.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Juridisk terminologi: Förståelse för begrepp som är centrala inom juridiken och deras tillämpning i olika sammanhang.
- Rättssystemet: Grundläggande kunskaper om hur rättssystemet fungerar och juridiska processer.
- Etiska frågor: Diskutera etiska aspekter kopplade till juridiska dilemman.
- Kultur och rätt: Hur olika kulturer kan påverka juridiska system och termer.
- Kommunikationsförmåga: Förmågan att uttrycka sig och diskutera juridiska frågor tydligt och begripligt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kontrakt | En formell överenskommelse mellan parter som är bindande enligt lag. | Från latin “contractus” som betyder “att dra ihop” eller “att binda”. |
Åtal | Rättslig process där en person anklagas för ett brott. | Från gamla svenskan “åthal”, vilket innebar “att ställa till rätta”. |
Rättsprocess | Den procedure som följs för att avgöra en rättslig tvist. | Från latin “processus”, vilket betyder “gång” eller “förlopp”. |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka juridiska termer anser ni är viktigast att känna till som medborgare, och varför?
- B. Hur kan olika kulturella perspektiv påverka tolkningen av juridiska termer?
- C. I vilka situationer tycker ni att det är viktigt att förstå juridiska termer och begrepp?
Aktivitet
Under denna aktivitet ska eleverna skapa egna juridiska scenarier. Eleverna delas in i par och ska skapa en kort berättelse eller dialog som innefattar minst fem juridiska termer. Efter att ha skrivit sina scenarier ska de framföra dem för klassen. Detta kommer att öka deras förståelse för juridiska termer och deras tillämpningar i verkliga livet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är ett kontrakt? | En formell överenskommelse mellan parter som är bindande enligt lag. |
Vad innebär åtal? | Rättslig process där en person anklagas för ett brott. |
Vilka är de viktigaste elementen i en rättsprocess? | Utredning, åtal, dom och eventuell överklagan. |
Ge ett exempel på en juridisk term. | Juridisk term kan vara exempelvis “bevis” eller “advokat”. |
Hur påverkar kultur juridiska termer? | Kultur kan påverka definitioner och tillämpningar av juridiska termer. |
Vad är skillnaden mellan civilrätt och straffrätt? | Civilrätt handlar om tvister mellan individer, medan straffrätt handlar om brott mot staten. |
Varför är det viktigt att förstå juridiska termer? | För att kunna navigera rättssystemet och förstå sina rättigheter och skyldigheter. |
Hur kan juridiska termer påverka olika yrken? | Dessa termer kan vara avgörande i yrken som kräver laglig kunskap, som advokater och domare. |
Hemuppgift
Som hemuppgift ska eleverna välja ett juridiskt begrepp från lektionen och skriva en kort essä (1-2 sidor, A4) där de beskriver begreppet, dess betydelse och ge exempel på dess tillämpning i verkliga livet. De ska också reflektera över varför det är viktigt att förstå detta begrepp.
Citat
“Justice delayed is justice denied.” – William E. Gladstone, 1868 Detta citat betonar vikten av att rättvisa måste ges i tid för att vara meningsfull och påminner eleverna om det juridiska systemets roll i att upprätthålla rättigheter.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
📄 Word – Skapar ett dokument.
🖥️ PPT – Skapar en PPT.
➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.