Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 7
Tema: Writing a reflective journal
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Kommunikationens innehåll; Teoretiska och komplexa ämnesområden, även av viss vetenskaplig karaktär, med anknytning till elevernas utbildning och valt fördjupningsområde samt till samhälls- och arbetsliv; Åsikter, idéer och erfarenheter; Kulturyttringar i samtiden och historien; Samhällsfrågor, sociala, kulturella, politiska och historiska förhållanden samt aktuella etiska och existentiella frågor i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. |
Betygskriterium (E) | Eleven skriver sammanhängande och begripligt med tydlig struktur. Eleven använder ett varierat språk och visar förståelse för ämnet i sin skrivning. |
[Gy11, Engelska 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till reflektivt skrivande (10 min)
- Börja med att förklara begreppet “reflektivt skrivande”.
- Ge exempel på hur och varför man skriver reflekterande texter.
- Diskutera vikten av kritiskt tänkande och självreflektion.
- Presentera målen för lektionen.
2. Genomgång av skrivstrategier (15 min)
- Introducera olika skrivstilar och strategier för reflektivt skrivande.
- Diskutera hur man kan strukturera en reflekterande journal.
- Ge exempel på uppbyggnad av en reflekterande text.
- Presentera tips för att förbättra skrivprocessen.
3. Övning: Skriv en reflektion (20 min)
- Be eleverna skriva en kort reflektion baserat på deras senaste erfarenheter.
- Ge tid för tyst läsning och skrivande.
- Gå runt i klassrummet för att ge feedback.
- Diskutera skillnader mellan olika studenters reflektioner.
4. Avslutning och sammanfattning (5 min)
- Summera lektionens innehåll.
- Fråga eleverna om deras känslor kring reflektivt skrivande.
- Ge en kort översikt av nästa lektion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Reflektivt skrivande: Viktigheten av att bearbeta sina tankar och känslor genom skrift.
- Struktur av reflektiv text: Inledande stycke, kropp och avslutning. Hur man bör konstruera dessa delar.
- Kritiskt tänkande: Hur analyserar man sina egna och andras erfarenheter för att lära av dem?
- Språklig variation: Användning av olika stilistiska grepp för att fördjupa sin text.
- Feedback och självvärdering: Lärande genom att ge och ta emot konstruktiv kritik.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
Reflektion | En tanke- eller känsloanalys av en erfarenhet. | Från latin “reflexio” som betyder “att vända tillbaka”. |
Skrivstrategi | Metoder för att förbättra skriftspråket och förmågan att skriva. | Sammansatt av “skriv-” och “strategi”, där “strategi” har grekiskt ursprung. |
Struktur | Hur en text eller ett argument är organiserat. | Från latin “structura” som betyder “uppbyggnad”. |
Kritiskt tänkande | Förmågan att analysera och bedöma information. | Ordet “kritisk” har grekisk rot, som betyder “att bedöma”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan reflektivt skrivande hjälpa oss att bearbeta våra känslor och erfarenheter? Ge exempel.
- B. I vilken utsträckning tror ni att reflektion påverkar hur vi lär oss av våra misstag?
- C. Kan reflektivt skrivande vara ett sätt att förstå andra människors perspektiv? Diskutera fördelar och nackdelar.
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppgift att skriva en kort reflektion som de ska dela med en klasskamrat. En student läser sin text högt, och den andra ger feedback på både innehåll och språk. Denna övning syftar till att uppmuntra eleverna att tänka efter om sina egna skrivstrategier och att aktivt engagera sig i samarbete och utbyte av åsikter.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
1. Vad är reflektivt skrivande? | Att skriva reflektioner över sina egna erfarenheter. |
2. Nämn en fördel med reflektivt skrivande. | Det hjälper till att bearbeta känslor. |
3. Vad ska en reflekterande text innehålla? | Inledning, kropp, och avslutning. |
4. Hur kan feedback hjälpa processen? | Genom att ge nya perspektiv på textens innehåll. |
5. Varför är skrivstrategier viktiga? | För att förbättra och strukturera skrivande. |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en ytterligare reflektion om en upplevelse som har påverkat dem, med fokus på att använda de skrivstrategier som diskuterades under lektionen. Reflektionen ska vara mellan 1-2 A4-sidor och eleverna ska lämna in den till nästa lektion.
Citat
“The unexamined life is not worth living.” – Socrates (c. 399 BC) Detta citat handlar om vikten av att reflektera över våra liv och handlingar, något som berör temat för dagens lektion kring reflekterande skrivande.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det:
- 📄 Word – Skapar ett dokument.
- 🖥️ PPT – Skapar en PPT.
- ➡️ Nästa – Tar fram ytterligare en lektion.
- 🎒 Hemuppgift – Utvecklar en hemuppgift för lektionen.