Kompakt AI-Knappmeny

[Lektion]. Engelska. 9/11 – Bakgrund och fakta. [Åk 7]

Ämne: Engelska

Årskurs: Åk 7

Lektionsplanering: 9/11 – Bakgrund och fakta i Engelska åk 7

Stadie: Åk 7
Ämne/Kurs: Engelska
Tema: 9/11 – Bakgrund och fakta
Lektionstid: 60 minuter

Denna lektion bidrar till Lgr22:s syfte att utveckla elevernas förståelse för historiska händelser och deras påverkan, samt öka engelska språkkunskaper med innehållsrelaterad text.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E
Läsning av informativa texter om historiska och samtida samhällsförhållanden Eleven kan med säkerhet använda innehållet för att samtala, skriva och resonera i olika sammanhang
Bearbetning och produktion av texter med anpassat språk och innehåll Eleven kan formulera sig väl i olika texttyper anpassade för syfte och mottagare

Källa: Lgr22, Engelska, Åk 7–9

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till 9/11 (15 min)

  • Kort presentation om 9/11-attackerna: tid, plats och vad som hände
  • Visa en tidslinje över händelserna under dagen
  • Förklara begrepp som “terrorism”, “al-Qaeda”, “World Trade Center”, “Pentagon”
  • Stimulera kort diskussion om vad elever kanske redan vet

2. Fokusera på fakta och bakgrund (25 min)

  • Läs tillsammans en kort text om 9/11:s bakgrund (anpassad till åk 7-nivå)
  • Highlight viktiga fakta: 4 flygplan kapades, två träffade Twin Towers, en Pentagon, en kraschade i Pennsylvania
  • Diskutera konsekvenser för USA och världen (globalt krig mot terror)
  • Visa några bilder som passar för eleverna: World Trade Center före och efter, Pentagon, minnesmärken

3. Sammanfatta & reflektion (10 min)

  • Ställ frågor: Varför var 9/11 en viktig händelse? Hur tror ni det kändes för människor då?
  • Låt eleverna kort skriva eller prata om sina reflektioner
  • Förbered för nästa lektion som ska handla om vittnesskildringar

Total tid: 60 min

Ämnesinnehåll i fokus

  • September 11 attacks: 4 terrorattacker utförda av al-Qaida i USA, dödade cirka 2977 personer
  • Terrorismens orsaker: extremistgrupper och politik i Mellanöstern
  • Konsekvenserna: global kamp mot terrorism och stora förändringar i säkerhet
  • Minnesmärken: 9/11 Memorial i New York, Pentagon Memorial, Flight 93 National Memorial
  • Historiska fakta: USA:s svar med invasionen av Afghanistan och krig mot terror

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Terrorism Våldshandlingar utförda för att sprida rädsla och påverka politik Från latinska ‘terror’ (skräck)
Hijack Att ta kontroll över ett flygplan olovligen Engelska, ‘hi(jack)’
Pentagon USA:s försvarsdepartements huvudkontor, femsidig byggnad Grekiska ‘penta’ fem, ‘gon’ sida
Memorial Minnesmärke eller plats för att hedra offren Latinska ‘memor’ (minnas)
Resilience Förmåga att återhämta sig efter svårigheter Franska, från latin ‘resilire’ (studsa tillbaka)

Diskussionsfrågor

  1. How do you think people in New York felt when the Twin Towers were attacked and collapsed?
  2. Why do you think terrorism can affect the whole world, not just the place where it happens?
  3. What can people do to remember important events like 9/11 and honor the victims?

Aktivitet

Praktisk:
Eleverna delas in i grupper och får undersöka olika delar av 9/11: attacker, svar från USA, minnesmärken. Varje grupp skapar en kort presentation med bilder och fakta på engelska.

Digital:
Använd en trygg, barnvänlig hemsida eller digital tidslinje (t.ex. History.com Classroom eller liknande) för att eleverna ska utforska och svara på några lätta frågor om händelserna på engelska.

Exit-ticket

Fråga Svar
When did the 9/11 attacks happen? September 11, 2001
How many planes were hijacked? Four
Which buildings were attacked? Twin Towers, Pentagon, and a field in Pennsylvania
What group was behind the attacks? al-Qaeda
Why is 9/11 important to remember? It was a major terrorist attack that changed the world
Reflektionsfråga Svar
How did people show unity after 9/11? By helping each other and remembering victims
What feelings might survivors have had? Fear, sadness, hope, courage
What can we learn from 9/11? To stand united against violence and terrorism
How did the attacks change the US? Increased security and started the War on Terror
Why is it important to learn about 9/11? To understand history and prevent future terrorism

Citat

“The attacks of September 11th were intended to break our spirit. Instead we have emerged stronger and more unified.” — Rudy Giuliani

Detta citat visar på styrkan och sammanhållningen som uppstod efter tragedin, vilket är en viktig tanke att reflektera över i lektionen.


Modern Tillbaka-knapp