Ämne: Engelska
Årskurs: Åk 7
Lektionsplanering: 9/11 – Bakgrund och fakta i Engelska åk 7
Stadie: Åk 7
Ämne/Kurs: Engelska
Tema: 9/11 – Bakgrund och fakta
Lektionstid: 60 minuter
Denna lektion bidrar till Lgr22:s syfte att utveckla elevernas förståelse för historiska händelser och deras påverkan, samt öka engelska språkkunskaper med innehållsrelaterad text.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|
Läsning av informativa texter om historiska och samtida samhällsförhållanden | Eleven kan med säkerhet använda innehållet för att samtala, skriva och resonera i olika sammanhang |
Bearbetning och produktion av texter med anpassat språk och innehåll | Eleven kan formulera sig väl i olika texttyper anpassade för syfte och mottagare |
Källa: Lgr22, Engelska, Åk 7–9
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till 9/11 (15 min)
- Kort presentation om 9/11-attackerna: tid, plats och vad som hände
- Visa en tidslinje över händelserna under dagen
- Förklara begrepp som “terrorism”, “al-Qaeda”, “World Trade Center”, “Pentagon”
- Stimulera kort diskussion om vad elever kanske redan vet
2. Fokusera på fakta och bakgrund (25 min)
- Läs tillsammans en kort text om 9/11:s bakgrund (anpassad till åk 7-nivå)
- Highlight viktiga fakta: 4 flygplan kapades, två träffade Twin Towers, en Pentagon, en kraschade i Pennsylvania
- Diskutera konsekvenser för USA och världen (globalt krig mot terror)
- Visa några bilder som passar för eleverna: World Trade Center före och efter, Pentagon, minnesmärken
3. Sammanfatta & reflektion (10 min)
- Ställ frågor: Varför var 9/11 en viktig händelse? Hur tror ni det kändes för människor då?
- Låt eleverna kort skriva eller prata om sina reflektioner
- Förbered för nästa lektion som ska handla om vittnesskildringar
Total tid: 60 min
Ämnesinnehåll i fokus
- September 11 attacks: 4 terrorattacker utförda av al-Qaida i USA, dödade cirka 2977 personer
- Terrorismens orsaker: extremistgrupper och politik i Mellanöstern
- Konsekvenserna: global kamp mot terrorism och stora förändringar i säkerhet
- Minnesmärken: 9/11 Memorial i New York, Pentagon Memorial, Flight 93 National Memorial
- Historiska fakta: USA:s svar med invasionen av Afghanistan och krig mot terror
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Terrorism | Våldshandlingar utförda för att sprida rädsla och påverka politik | Från latinska ‘terror’ (skräck) |
Hijack | Att ta kontroll över ett flygplan olovligen | Engelska, ‘hi(jack)’ |
Pentagon | USA:s försvarsdepartements huvudkontor, femsidig byggnad | Grekiska ‘penta’ fem, ‘gon’ sida |
Memorial | Minnesmärke eller plats för att hedra offren | Latinska ‘memor’ (minnas) |
Resilience | Förmåga att återhämta sig efter svårigheter | Franska, från latin ‘resilire’ (studsa tillbaka) |
Diskussionsfrågor
- How do you think people in New York felt when the Twin Towers were attacked and collapsed?
- Why do you think terrorism can affect the whole world, not just the place where it happens?
- What can people do to remember important events like 9/11 and honor the victims?
Aktivitet
Praktisk:
Eleverna delas in i grupper och får undersöka olika delar av 9/11: attacker, svar från USA, minnesmärken. Varje grupp skapar en kort presentation med bilder och fakta på engelska.
Digital:
Använd en trygg, barnvänlig hemsida eller digital tidslinje (t.ex. History.com Classroom eller liknande) för att eleverna ska utforska och svara på några lätta frågor om händelserna på engelska.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
When did the 9/11 attacks happen? | September 11, 2001 |
How many planes were hijacked? | Four |
Which buildings were attacked? | Twin Towers, Pentagon, and a field in Pennsylvania |
What group was behind the attacks? | al-Qaeda |
Why is 9/11 important to remember? | It was a major terrorist attack that changed the world |
Reflektionsfråga | Svar |
---|---|
How did people show unity after 9/11? | By helping each other and remembering victims |
What feelings might survivors have had? | Fear, sadness, hope, courage |
What can we learn from 9/11? | To stand united against violence and terrorism |
How did the attacks change the US? | Increased security and started the War on Terror |
Why is it important to learn about 9/11? | To understand history and prevent future terrorism |
Citat
“The attacks of September 11th were intended to break our spirit. Instead we have emerged stronger and more unified.” — Rudy Giuliani
Detta citat visar på styrkan och sammanhållningen som uppstod efter tragedin, vilket är en viktig tanke att reflektera över i lektionen.