Lektionsplanering: Adventure in Jamaica i Engelska
Årskurs: 5
Ämne: Engelska
Tema: Adventure in Jamaica
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Att läsa och förstå enkla engelska texter samt träna på muntlig och skriftlig interaktion utifrån texters innehåll och grammatiska strukturer. | Eleven kan med viss säkerhet läsa och förstå enkla texter och uttryck, samt delta i samtal och skriftliga övningar med hjälp av kända ord och fraser. | Eleven kan läsa och förstå enkla och ibland lite mer komplexa texter och använda språket i samtal, brev och korta berättande texter med god anpassning till sammanhanget. |
Källa: Lgr22, Engelska, Åk 4-6
Lärarledda instruktioner
Läsning och högläsning av texten “Adventure in Jamaica” (15 min)
- Presentera kapitlet och dess tema för eleverna.
- Läs texten högt tydligt och engagerat samtidigt som eleverna följer med i sina böcker.
- Stanna upp vid nyckelord och förklara dessa med hjälp av bilder eller ordlistor.
- Ställ frågor om textens innehåll för att säkerställa förståelse.
- Involvera eleverna i samtal om äventyret och handlingen i texten.
Ordförrådsarbete med workbook-övningar (10 min)
- Introducera viktiga ord och fraser från texten med stöd av arbetsboken.
- Låt eleverna arbeta individuellt eller i par med ordlistor och övningar.
- Använd bilder eller konkreta exempel för att tydliggöra nya begrepp.
- Repetera uttal och användning av orden i korta meningar.
- Sammanfatta viktiga ord och repetera i slutet av momentet.
Samtal och intervjuer om Jamaica (10 min)
- Förklara syftet med samtalet och ge exempel på enkla frågor och svar.
- Eleverna arbetar parvis och ställer frågor till varandra om äventyr och platser.
- Modellera samtal exempelvis genom lärarens demonstration.
- Gå runt och stödja samtalen för att hjälpa elever med frågeställningar och svar.
- Avsluta med att några par delar med sig av sina intervjuer till klassen.
Skrivuppgift utifrån texter (10 min)
- Ge eleverna uppgift att skriva korta berättelser om egna äventyr eller resor.
- Uppmuntra att använda nya ord och fraser från texten och workbooken.
- Ge exempel på enkla meningar som stöd vid behov.
- Eleverna kan arbeta individuellt eller i små grupper.
- Samla och läsa några texter gemensamt för att fira elevinsatserna.
Film eller bilder om Jamaica (5 min)
- Visa bilder eller en kort film från Jamaica för att väcka intresse.
- Diskutera landets kultur och miljö jämfört med elevernas egna erfarenheter.
- Ställ frågor för att koppla till texten “Adventure in Jamaica”.
- Lyft fram kulturella företeelser som kan förekomma i engelskspråkiga länder.
- Sammanfatta kopplingen till texten och tema.
Ämnesinnehåll
- Adventure – Begreppet äventyr beskrivs och exemplifieras med olika sorters äventyr som eleverna känner till. Många uppfattar äventyr som något stort och farligt, men det kan också vara små spännande upplevelser i vardagen.
- Ordförråd från texten – Nyckelord och fraser som används i texten “Adventure in Jamaica” förklaras i detalj, inkl. betydelser och uttal. Vanliga missförstånd finns kring ord med flera betydelser, t.ex. “trip” eller “journey”.
- Jamaicas kultur – Fakta och kulturella inslag från Jamaica lyfts fram för att ge eleverna en bredare förståelse av temat. Myter och stereotyper om landet diskuteras för att främja kulturell medvetenhet.
- Grammatik – Fokus på verbformer som förekommer i texten (presens, preteritum) och hur de används i kontext. Elever tränar på enkel grammatik med praktiska exempel.
- Textförståelse – Eleverna utvecklar sin förmåga att tolka innehållet i en berättande text och dra slutsatser. Vanligt är att elever kan missa huvudpoängen om de fokuserar för mycket på enskilda ord.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Adventure | En spännande eller vågad upplevelse eller resa. | Från latin ‘adventurus’, framtida händelse eller riskfylld utflykt. |
Journey | En färd från en plats till en annan, ofta längre än en utflykt. | Från franskans ‘journée’, som betyder ‘dag’ eller ‘dagens resa’. |
Island | En landmassa omgiven av vatten. | Från gammalengelska ‘īegland’, sammansatt av ‘īeg’ (vatten) och ‘land’. |
Explore | Att undersöka något nytt eller okänt. | Från latin ‘explorare’, att utforska eller undersöka. |
Culture | De vanor, konst, sociala beteenden och institutioner som finns hos en grupp människor. | Från latin ‘cultura’, som betyder odling eller uppfostran. |
Diskussionsfrågor
- Vad kan ett äventyr innebära för olika människor? Fundera på om alla äventyr behöver vara dramatiska eller om vardagliga saker också kan räknas. Hur skulle du beskriva ett äventyr du själv varit med om?
- Är det okej att resa till platser som Jamaica bara för att det är exotiskt? Diskutera vad det innebär att visa respekt för kulturer och miljöer när man reser.
- Hur kan språk och kultur påverka hur vi uppfattar en berättelse? Om du läser samma text på olika språk, tror du att upplevelsen kan förändras? Ge exempel.
- Vilka ansvar har vi som resenärer för att lära oss om andra länders seder och bruk? Finns det situationer där missförstånd kan uppstå och hur kan de undvikas?
Aktivitet
Låt eleverna skapa en egen äventyrsberättelse i små grupper där de använder sig av nya ord och fraser från kapitlet. Varje grupp får illustrera sin berättelse med bilder eller teckningar och sedan presentera den muntligt för klassen. Aktiviteten främjar samarbete, kreativitet och muntlig framställning. Ge eleverna stöd med ordförklaringar och grammatik under arbetets gång. Efter presentationerna kan klassen diskutera likheter och skillnader i berättelserna och vad som gör ett äventyr spännande.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad handlar texten “Adventure in Jamaica” om? | Texten handlar om ett äventyr som sker i Jamaica och beskriver olika platser och upplevelser där. |
Vilka verbformer tränade vi i lektionen? | Vi tränade presens och preteritum (dåtid) verbformer i samband med berättandet. |
Nämn ett nytt ord från texten och förklara det. | Ordet “adventure” betyder en spännande och ibland farlig upplevelse eller resa. |
Vilket land handlar lektionen om? | Den handlar om Jamaica, ett engelskspråkigt land med egen kultur. |
Hur kan man visa respekt för en annan kultur när man reser? | Genom att lära sig om och följa lokala seder, vara öppen och nyfiken utan att döma. |
Varför är det viktigt att kunna uttala nya ord rätt? | För att kunna kommunicera tydligt och bli förstådd av andra. |
Hur arbetade vi med ordförrådet? | Genom workbook-övningar och bilder som förklarade betydelsen. |
Vad gjorde eleverna i samtalsövningen? | De ställde frågor och svarade om egna äventyr och platser som i texten. |
Vad är en äventyrsberättelse? | En berättelse om spännande och ofta farliga upplevelser. |
Hur presenterade eleverna sina egna berättelser? | Genom att visa bilder och berätta muntligt för klassen. |
Citat
“Adventure isn’t hanging on a rope off the side of a mountain. Adventure is an attitude that we must apply to the day to day obstacles of life.” – John Amatt, 2007
Det här citatet visar att äventyr handlar lika mycket om inställning som om yttre upplevelser, vilket passar bra när vi diskuterar vad ett äventyr kan vara för eleverna.
“The world is a book, and those who do not travel read only one page.” – Saint Augustine, 400-talet
Detta citat kan inspirera elever att vara nyfikna på andra kulturer och platser, vilket knyter an till temat om Jamaica och resor.
Vill du att jag sparar lektionsplaneringen som Word-fil?