“`html
Lektionsplanering
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Engelska 5
Tema: Aktuella händelser och kulturella företeelser
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikationens innehåll Aktuella och bekanta ämnesområden, även med anknytning till samhälls- och arbetsliv och till elevernas utbildning. Händelser och händelseförlopp. Åsikter, tankar och erfarenheter samt relationer och etiska frågor. Innehåll och form i olika typer av fiktion. Aktuella händelser, sociala och kulturella företeelser och förhållanden samt värderingar i olika sammanhang och områden där engelska används, även i jämförelse med egna erfarenheter och kunskaper. Engelska språkets ställning i världen. | Eleven diskuterar välutvecklat, på engelska, förhållanden i olika sammanhang och områden där språket används, även utifrån egna erfarenheter eller kunskaper. |
[Gy11, Engelska 5]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till ämnet (10 min)
- Presentera temat för lektionen och vad eleverna kan förvänta sig att lära sig.
- Diskutera aktuella händelser relaterade till det valda ämnet.
- Fråga eleverna om de har några förkunskaper eller egna erfarenheter.
- Presentera mål och syfte med dagen
2. Inläsning av texter (15 min)
- Dela ut artiklar eller texter om aktuella händelser.
- Låt eleverna läsa tysta och markera intressanta punkter.
- Diskutera viktiga begrepp och termer i texterna tillsammans.
- Ställ uppföljande frågor om innehållet.
3. Gruppdiskussioner (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper för diskussion.
- Be grupperna att diskutera sina tankar och åsikter om texterna.
- Ge varje grupp ett specifikt fokus för sin diskussion.
- Samla gruppens diskussioner och frågor för en gemensam avslutande diskussion.
4. Avslutande reflektion (10 min)
- Fråga eleverna att dela med sig av vad de lärt sig under lektionen.
- Be dem tänka på hur de kan använda engelska i sina diskussioner om aktuella händelser.
- Ge en sammanfattning av de viktigaste punkterna diskuterade.
- Informera om nästa lektion och uppgifterna.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Aktuella händelser: Eleverna behöver lära sig vad som försiggår i världen och hur det relaterar till deras liv. Diskussion och analys av aktuella händelser främjar kritiskt tänkande.
- Kulturella företeelser: Kulturella uttryck och händelser ger eleverna en djupare förståelse för olika perspektiv och värderingar, vilket är viktigt i dagens globala samhälle.
- Etiska frågor: Att diskutera etiska aspekter av aktuella händelser bidrar till att eleverna utvecklar sin förmåga att resonera och argumentera.
- Engelska språket: En förståelse för språkets ställning i världen och dess användning i olika sammanhang.
- Diskussionstekniker: Hur man leder och deltar i diskussioner på engelska, med fokus på att uttrycka åsikter och lyssna aktivt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Debatt | En formell diskussion mellan två eller flera parter. | Från latin “debatere” som betyder “att diskutera”. |
Åsikt | En personlig uppfattning eller tro på en sak. | Svenskt ord, avleds från “åsi” som betyder “till” och “si” som betyder “se”. |
Kultur | Det som skapas och upprätthålls av människor i ett samhälle, inklusive konst, religion och traditioner. | Från latin “cultura” som betyder “odling”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan aktuella händelser påverka vår syn på kulturella företeelser?
- B. Vilken roll spelar sociala medier i spridningen av information om aktuella händelser?
- C. Hur påverkar våra personliga uppfattningar vår förmåga att diskutera och förstå olika perspektiv?
Aktivitet
Eleverna delas in i grupper och får i uppdrag att välja en aktuell händelse som de ska presentera för klassen. De ska inkludera relevanta detaljer från olika källor och förbereda en kort presentation på engelska. Varje grupp kommer att ha 5 minuter för att presentera sina resultat och svara på frågor från klassen. Aktiviteten hjälper eleverna att öva sina muntliga färdigheter och engagera sig i en djupare diskussion om ämnet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var den viktigaste punkten i din gruppdiskussion? | (Exempel på svar) |
Vad tycker du om den aktuella händelsen vi diskuterat? | (Exempel på svar) |
Hur skulle du förklara denna händelse för någon som inte känner till den? | (Exempel på svar) |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1–2 sidor, A4) där de reflekterar över en aktuell händelse. De ska beskriva händelsen, ge sina åsikter och inkludera minst tre källor som de använt för sin forskning. Uppsatsen ska skrivas på engelska, och eleverna uppmanas att använda nyvunna kunskaper från lektionen i sin text.
Citat
*“In the midst of chaos, there is also opportunity.”* – Sun Tzu, 500 f.Kr. Detta citat betonar att även i svåra och osäkra tider, som aktuella händelser kan skapa, kan det finnas möjligheter till lärande och tillväxt. Det undersöker vikten av att se bortom det negativa och att hitta möjligheter att utvecklas.
“`