Ämne: Engelska
Årskurs: 6
Lektionsplanering: Skriva berättelse i Engelska
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Strategier för att skriva olika slags texter med anpassning till syfte, mottagare och innehåll. – Skapande av enkla och relativt sammanhängande texter om vardagliga ämnen och upplevelser. – Användning av grundläggande grammatiska strukturer, ord och fraser som behövs för att skriva och förstå berättande texter. |
Eleven kan skriva enkla och sammanhängande texter som berättar om händelser eller upplevelser med viss anpassning till språkliga normer. | Eleven kan skriva sammanhängande och detaljerade texter som berättar om händelser eller upplevelser med god anpassning till språkliga normer. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till berättande texter (10 min)
- Presentera vilka typer av berättelser eleverna ska arbeta med, t.ex. personliga berättelser, fantasiberättelser.
- Diskutera kort skillnaden mellan fakta och fiktion.
- Ge exempel på typiska berättande element: inledning, handling, klimax och avslutning.
- Visa en enkel berättelse som modell för eleverna.
- Förklara syftet med uppgiften och vad de ska skriva om.
2. Planering av berättelse (10 min)
- Lär eleverna att använda en berättelsemall eller planeringsschema.
- Samla idéer kring huvudpersoner, plats, och konflikt.
- Diskutera och planera ord och uttryck som kan behövas.
- Stödja eleverna i att skapa en disposition med början, mitt och slut.
- Ge feedback och ställ frågor för fördjupning.
3. Skrivfas (20 min)
- Eleverna skriver sin berättelse utifrån planeringen.
- Uppmuntra dem att använda beskrivande ord och olika verbformer.
- Påminn om att tänka på sammanhang och tydlighet.
- Ge individuell hjälp vid behov.
- Uppmuntra att läsa sin text högt för att höra hur den låter.
4. Bearbetning och förbättring (5 min)
- Gå igenom vanliga språkfel gemensamt (t.ex. tempus, stavning).
- Låt eleverna läsa igenom sin text och göra egna förbättringar.
- Parvisa elever kan ge varandra kommentarer.
- Diskutera användbarheten av synonymers och adjektiv.
- Stötta med feedback och språkstöd.
5. Avslutning och reflektion (5 min)
- Samla några elever som vill läsa sina berättelser högt.
- Diskutera vad som gjorde berättelsen bra och vad som kan utvecklas vidare.
- Reflektera tillsammans över skrivprocessen.
- Förbered inför bedömningen och ge exempel på bedömningskriterier.
- Påminn om att skrivandet är en utvecklingsprocess.
Ämnesinnehåll
- Berättelsens struktur: Eleverna behöver förstå grunderna i berättelsens uppbyggnad: inledning, handling, klimax och avslutning. Det är vanligt att elever blandar ihop dessa delar eller hoppar över viktiga händelser.
- Grundläggande grammatik: Verb i rätt tempus (t.ex. dåtid för berättelser), subjekt-verb-objekt, användning av enkla pronomen. Många elever har svårigheter med tempus och ordföljd.
- Ordförråd kopplat till tema: Vanliga ord och uttryck för att beskriva personer, platser, känslor och handlingar är centralt. Det är viktigt att elever vågar prova nya ord och uttryck.
- Skrivstrategier: Planering, utkast, respons och bearbetning. Elever bör lära sig betydelsen av att bearbeta och förbättra sin text flera gånger.
- Samspelet mellan språk och mening: Hur ordval och meningsbyggnad påverkar hur berättelsen uppfattas, till exempel tydlighet och variation i språkbruk. Vanligt med repetitiva och enkla meningar som kan utvecklas.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Story | Berättelse, en sekvens av händelser | Från engelska, ursprung i latin “historia” |
Character | Person i en berättelse | Från latin “character” via franska |
Setting | Tid och plats där berättelsen utspelar sig | Från engelska, ursprung från verbet “set” |
Plot | Handlingens förlopp i berättelsen | Från engelska, ursprung från grekiska “plēktos” (vävd) |
Climax | Berättelsens höjdpunkt eller vändpunkt | Från grekiska “klimax” = stege |
Conflict | Konflikt eller problem som driver berättelsen fram | Från latin “conflictus” |
Narrative | Berättande, form eller struktur i en berättelse | Från latin “narrare” |
Diskussionsfrågor
- Hur skulle du känna om du var huvudpersonen i din berättelse? Beskriv hur du tror att dina känslor och tankar påverkar handlingen för läsaren. Fundera över varför det är viktigt att en berättelse känns verklig och trovärdig.
- Tänk dig att du vill skriva en berättelse som ska läsas av både barn och vuxna. Hur skulle du anpassa språk och innehåll för att passa olika läsare? Diskutera hur syfte och mottagare påverkar hur du skriver.
- Om du mötte en situation i verkliga livet som du vill berätta om, vilka delar skulle du ta med i din berättelse och vilka skulle du utelämna? Fundera över vad som gör en händelse intressant att läsa om.
- I en berättelse kan en konflikt vara något inre, som en känsla, eller yttre, som ett problem med någon annan person. Vilken typ av konflikt tycker du är mest spännande att skriva om och varför? Ge exempel från böcker eller filmer du känner till.
Aktivitet
Eleverna delas in i små grupper om 3-4 personer. Varje grupp får i uppdrag att tillsammans planera en gemensam berättelse med hjälp av en planeringsmall. De bestämmer huvudperson, plats och en spännande konflikt. Sedan skriver varje elev en egen kort berättelse som bygger på gruppens idé. Efter skrivandet byter eleverna sina texter med en annan grupp och ger varandra feedback på vad som fungerar bra och vad som kan utvecklas. Läraren stödjer både grupparbete och skrivprocessen, ställer frågor för fördjupning och hjälper till med språkliga detaljer. Aktiviteten avslutas med att några berättelser delas med hela klassen och att eleverna reflekterar över hur det var att arbeta tillsammans och skriva själv.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en berättande text? | En text som berättar om händelser med en tydlig början, handling och avslutning. |
Nämn tre delar som en berättelse har. | Inledning, handling, avslutning. |
Vilket tempus används oftast i berättelser? | Dåtid, för att berätta om något som redan har hänt. |
Varför är det viktigt att planera sin text? | För att göra berättelsen tydlig, sammanhängande och intressant att läsa. |
Vad är en konflikt i en berättelse? | Ett problem eller hinder som huvudpersonen måste hantera eller lösa. |
Ge ett exempel på ett ord som beskriver känslor. | Glad, rädd, arg, ledsen. |
Hur kan man göra en berättelse mer levande? | Genom att använda beskrivande ord och varierade meningar. |
Vad innebär att bearbeta en text? | Att läsa igenom, förbättra och rätta sin text för att göra den bättre. |
Varför ska man tänka på läsaren när man skriver? | För att texten ska vara anpassad och lätt att förstå för dem som läser. |
Hur kan man få idéer till en berättelse? | Genom att tänka på egna erfarenheter, fantasi, böcker, filmer eller bilder. |
Citat
”A story is a way to say something that can’t be said any other way.” – Flannery O’Connor, 1953
Detta citat visar att berättelser är viktiga för att uttrycka känslor och tankar som kan vara svåra att förmedla på annat sätt. Det stämmer bra med att skriva egna berättelser där elever får uttrycka sig och göra sin röst hörd.
”The best stories are the ones that make a difference to the reader.” – Unknown
Det understryker att en berättelse bör engagera och beröra sin läsare, vilket kan vara ett mål för elevernas skrivande när de lär sig anpassa innehåll och språk.