body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
}
h3 {
color: #82895b;
font-weight: 600;
}
h4 {
font-weight: bold;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Beskriva bilder muntligt
Årskurs: Åk 6
Tid: Ej specificerat
Inledning
Detta material är avsett för en lektion i engelska för årskurs 6, med fokus på att beskriva bilder muntligt. Materialet innehåller bildteman och stödmeningar för att underlätta elevernas muntliga beskrivningar.
Material och resurser
Förslag på bilder
- Bild 1: En stadsscen
- Bild 2: En naturbild
- Bild 3: En festlig händelse
Stödmeningar
Eleverna kan använda följande stödmeningar för att beskriva bilder:
- Denna bild visar…
- I bakgrunden kan vi se…
- Det ser ut som om…
Aktiviteter
Beskrivning i par
- Eleverna arbetar i par och väljer en bild att beskriva för varandra.
- Den ena eleven beskriver bilden medan den andra lyssnar och ställer frågor.
- Byt roller efter 5 minuter.
Gruppdiskussion
- Samla klassen och diskutera de olika bilderna som har beskrivits.
- Fråga eleverna vad de tyckte var mest intressant med beskrivningarna.
Avslutning
Materialet är enkelt att använda i klassrummet och syftar till att förbättra elevernas muntliga färdigheter i engelska.