Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Engelska
Tema: Engelska slaveriet
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hur historia kan brukas för att förstå samhälleliga förhållanden, aktörer och förändringsprocesser. | Eleven visar grundläggande kunskaper om händelser och processer under olika tidsperioder samt förmåga att resonera om dessa. |
Berömda engelska litterära verk, till exempel “The Narrative of the Life of Olaudah Equiano”. | Eleven kan återberätta innehållet i källor och ge exempel på hur de förhåller sig till den historiska kontexten. |
Språkets roll i att uttrycka känslor och åsikter om sociala frågor, inklusive slaveri. | Eleven visar förmåga att beskriva och diskutera ämnet med relevant terminologi. |
[Källa: Lgr22, Engelska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till ämnet (10 min)
- Presentera temat för dagen: engelska slaveriet.
- Visa en kort video eller filmklipp som introducerar slaveriets historia.
- Diskutera elevernas initiala känslor kring ämnet.
- Översikt av historisk kontext (15 min)
- Ge en sammanfattning av engelsk slavhandel och dess avgörande årtal.
- Dela ut ett tidslinjediagram för att visa viktiga händelser under perioden.
- Diskutera med eleverna deras tankar kring konsekvenserna av denna historia.
- Läsning av relevanta texter (15 min)
- Låt eleverna läsa utdrag ur “The Narrative of the Life of Olaudah Equiano”.
- Ge instruktioner om att notera känslor och viktiga teman som framkommer i texten.
- Reflektion och diskussion (10 min)
- Samla eleverna för en klassdiskussion om vad de läst och hur det relaterar till dagens samhälle.
- Ställ frågor som uppmuntrar till reflektion och diskussion.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Historiska händelser: Förstå betydelsen av slaveriets historia för dagens samhällsstruktur.
- Litterära verk: Identifiera och analysera litterära verk som skildrar upplevelserna av slaveri.
- Språkets funktion: Utforska hur språk används för att rättfärdiga och diskutera slaveri.
- Mänskliga rättigheter: Reflektera över hur slaveri kopplas till nuvarande frågor kring mänskliga rättigheter.
- Kulturella uttryck: Undersöka hur slaveri har påverkat musik, konst och litteratur.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Slaveri | En institution där människor ägs av andra och tvingas arbeta utan rätt till frihet. | Från latinska *salvare*, som betyder “att rädda” eller “att befria”. |
Kolonialism | Systemet för dominans av ett land över ett annat, vanligen genom ekonomisk och politisk kontroll. | Från latinets *colonia*, vilket betyder “bosättning”. |
Abolition | Åtgärden att avskaffa slaveri. | Från latinets *abolitio*, som betyder “upphävande” eller “avskaffande”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkade engelska slaveriet inte bara de som blev tillfångatagna utan också hela det engelska samhället?
- B. Vilka långsiktiga konsekvenser ser vi av slaveriet i dagens samhälle?
- C. Finns det paralleller mellan slaveri och andra former av strukturell ojämlikhet som vi ser idag?
Aktivitet
Låt eleverna skapa en tidslinje i grupper som visar viktiga datum och händelser för den engelska slavhandeln. Tidslinjen ska innehålla minst sex viktiga händelser och inkludera korta beskrivningar av varje händelse. Grupperna får också diskutera vilka effekter dessa händelser hade på individerna berörda och på samhället som helhet.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad var en stor konsekvens av engelsk slavhandel? | Förlust av frihet och mänskliga rättigheter. |
Vilka var några av de berömda verk om slaveri? | “The Narrative of the Life of Olaudah Equiano”. |
Hur påverkade slaveri den engelska ekonomin? | Genom att tillhandahålla billig arbetskraft. |
Hemuppgift
Skriv en uppsats om tre sidor där du diskuterar olika perspektiv på engelska slaveriet. Använd minst två källor och formulera en egen ståndpunkt. Diskutera också vad vi kan lära oss av denna historia för att förstå dagens samhälle.
Citat
”Det förflutna är aldrig dött. Det är inte ens förflutet.” – William Faulkner (1897-1962). Citatet berör vikten av att förstå historia för att fullt ut förstå vår nuvarande verklighet och framtid.