Lektion. Engelska. Engelsktalande länder. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 9

Ämne: Engelska

Tema: Engelsktalande länder

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Språkets struktur och funktioner, texters olika former och syften, och hur de kan analyseras och tolkas i relation till deras kontext. Eleven kan delta i diskussioner och samtal och i viss mån använda språkliga strategier för att bidra till kommunikationen.
Olika typer av texter, såsom faktatexter, berättande texter och skönlitterära texter, och hur de skiljer sig åt. Eleven kan läsa och förstå olika slags texter och återge innehållet.

[Lgr 22, Engelska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till engelsktalande länder (10 min)
    • Presentera syftet med projektet och vad eleverna ska göra.
    • Diskutera med eleverna möjliga engelsktalande länder att undersöka.
  2. Gruppindelning och landval (10 min)
    • Dela in eleverna i grupper om 4-5.
    • Låt grupperna välja ett land att arbeta med.
  3. Information och research (20 min)
    • Ge eleverna tid att börja söka information om sitt land.
    • Diskutera källor och hur man kan värdera information.
  4. Presentation och redovisning (10 min)
    • Gå igenom vad som ska ingå i redovisningen.
    • Sätt upp ramar för presentationerna.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Geografi: Känna till landets geografiska läge och huvudstad.
  • Kultur: Studera traditioner, mat och kända personer från landet.
  • språket: Förstå landets språkliga särdrag och variationer.
  • Historia: Lära sig om viktiga händelser i landets historia.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Culture Den sociala och intellektuella utvecklingen hos en grupp. Latin: ‘cultura’, att odla.
Geography Läran om jorden och dess landformer. Grekiska: ‘geographia’, skrivande om jorden.
History Studiet av tidigare händelser och deras betydelse. Grekiska: ‘historia’, forskning.

Diskussionsfrågor

  • A. Vilket engelsktalande land skulle du vilja besöka, och varför?
  • B. Hur påverkar landets kultur det sätt på vilket människor lever och arbetar?
  • C. Vad är några av de största utmaningarna som engelsktalande länder står inför idag?

Aktivitet

Grupperna ska skapa en presentación där de redovisar sitt valda land. Den ska inkludera en power point-presentation samt ett kort rollspel där de besöker ett främmande land, presenterar sitt land för andra, och ger en smakprov på landets kultur, exempelvis genom kläder, mat eller traditioner. Presentationen ska vara 10-15 minuter lång.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilket land valde ni och varför?
Nämn en intressant fakta om ert land.
Vilka källor använde ni för er forskning?
Vad lärde ni er om kulturella skillnader?
Hur kan ni använda det ni lärde er i framtiden?

Hemuppgift

En hemuppgift kan vara att skriva en reflekterande text om hur kultur och historia påverkar dagens samhälle i det valda landet. Uppgiften ska omfatta minst 1-2 A4-sidor.

Citat

“Culture is the widening of the mind and of the spirit.” – Jawaharlal Nehru, 1947. Detta citat knyter an till lektionen genom att utforska hur kultur kan påverka vårt tänkande och förståelse av världen.


Modern Tillbaka-knapp