body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
}
h3 {
font-weight: 600;
margin: 16px 0 8px 0;
}
h4 {
font-weight: bold;
margin: 12px 0 6px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
line-height: 1.6;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: 600;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Engelska
Årskurs: Gymnasiet Nivå 1
Tid: 60 minuter
Inledning
Textanalys
Vi kommer att läsa och diskutera följande text:
A number of many people in this world are working hard to pursue their ambitions. To some people this may be leaving school with high grades or climbing Mount Everest, but to Laura Andersen from Milwaukee, USA the word ‘ambition’ has become a lifelong struggle to mitigate poverty and suffering in certain parts of the world.
Diskussionsfrågor
- Vad inspirerade Laura Andersen att starta Pupils Against Poverty?
- Hur mycket pengar samlade gruppen in och vad användes pengarna till?
- Vilka utmaningar mötte Laura när hon försökte göra antiretrovirala läkemedel tillgängliga?
- Vad var syftet med Access Literacy och hur mycket pengar samlade de in?