Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 7
Ämne: Engelska
Tema: Geografi och djur
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets struktur och funktioner samt språklig variation. | Eleven kan förstå och använda ett väl fungerande språk i olika sammanhang. |
Berättande och beskrivande texter. | Eleven kan göra enkla och tydliga muntliga och skriftliga redovisningar. |
Djur och natur, samt hur man beskriver och diskuterar dessa på engelska. | Eleven kan visa kännedom om olika djur och deras livsmiljöer. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till temat (10 min)
- Presentera temat: Geografi och djur.
- Visa exempel på hur geografi och djur hänger ihop.
- Diskutera varför dessa ämnen är viktiga att lära sig om.
2. Gruppen delar upp sig (15 min)
- Dela in eleverna i grupper om 4-5.
- Låt grupperna välja vilken geografi och vilket djur de vill fokusera på.
- Förklara vad som förväntas i den muntliga och skriftliga redovisningen.
3. Grupparbete (20 min)
- Ge grupperna tid att arbeta tillsammans och samla information.
- Läraren cirkulerar för att ge stöd och svara på frågor.
- Be grupperna att diskutera hur de vill presentera sin information.
4. Sammanfattning och förberedelser (5 min)
- Sammanfatta lektionen och påminn om kommande redovisningar.
- Ge tips på hur man kan förbereda sig inför presentationen.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Geografiska områden: Eleverna ska känna till olika geografiska områden och deras karaktär. Varför finns vissa djur där och hur påverkar geografin djuren?
- Djurtyper: Olika djur och deras livsmiljöer, deras beteende och överlevnadsstrategier.
- Kulturella aspekter: Diskutera hur olika kulturer uppfattar och skyddar djur i olika geografiska områden.
- Språkliga strukturer: Fokusera på att använda engelska korrekt i redovisningar.
- Samarbete: Vikten av att samarbeta och kommunicera i grupper.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Geography | Studien av jordens landskap och fenomen | Från grekiska “geographia”, vilket betyder “att beskriva jorden” |
Ecosystem | Ett nätverk av levande organismer och deras miljö | Från grekiska “oikos” (hus) och “systema” (system) |
Endangered species | Djurarter som riskerar att utrotas | “Endangered” kommer från franska “danger” (risk) |
Diskussionsfrågor
- A. Vilka djur skulle du vilja se skyddas mer i vår värld, och varför?
- B. Hur påverkar människans aktiviteter djurens livsmiljöer, och vad kan vi göra för att skydda dem?
- C. Tänk dig att du får välja ett djur att forska om; vilket djur skulle det vara och vad skulle du vilja veta mer om?
Aktivitet
Eleverna ska genomföra en gruppaktivitet där de använder en digital plattform för att skapa en presentation om sitt valda geografiska område och djur. Varje grupp ska skapa en PowerPoint eller liknande presentation som beskriver deras val av djur och hur det relaterar till geografi. I presentationen ska de inkludera bilder, fakta och vad de har lärt sig om djuret och dess livsmiljö.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vilket djur valde ni, och varför? | [Svar] |
Hur kommer ni att presentera ert arbete? | [Svar] |
Vilka intressanta fakta har ni lärt er? | [Svar] |
Vilka utmaningar har ni stött på? | [Svar] |
Vad ser ni fram emot i den kommande redovisningen? | [Svar] |
Hemuppgift
Eleverna ska skriva en kort uppsats (1-2 sidor, A4, cirka 500 ord) där de beskriver ett animal och dess livsmiljö utifrån vad de har lärt sig under lektionen. Uppsatsen ska inkludera fakta om djurets utseende, beteende och hur det påverkas av sin geografi.
Citat
“In every walk with nature one receives far more than he seeks.” – John Muir, 1901. Detta citat knyter an till lektionen då det uppmanar till att studera natur och djur för att uppskatta och förstå dem mer.