Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Göra en kortfilm av berättelse eller äventyr. [Åk. 4 – 6]

Lektionsplanering: Göra en kortfilm av berättelse eller äventyr i Engelska

Årskurs: 6
Ämne: Engelska
Tema: Göra en kortfilm av berättelse eller äventyr

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
– Tala, lyssna, läsa och skriva – Eleven kan delta i enkla samtal och samtala om välbekanta ämnen – Eleven kan samtala tydligt med ett till viss del varierat språk
– Berättande texter i olika medier – Eleven kan skriva enkla berättande texter med viss följsamhet – Eleven kan skriva berättande texter med tydlig struktur
– Enkla muntliga presentationer – Eleven visar förståelse för hur man muntligt kan framför sina berättelser – Eleven kan framföra muntliga presentationer med anpassning till syfte och publik

[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]

Lärarledda instruktioner

1. Introduktion till berättelser och äventyr (10 min)

  • Definiera vad en berättelse och ett äventyr är
  • Visa exempel på korta engelska berättelser eller äventyrsfilmer
  • Diskutera vanliga teman och strukturer i äventyrsberättelser

2. Planering av kortfilmen (15 min)

  • Genomgång av storyboard och manusstruktur
  • Hjälp eleverna att välja eller skapa en berättelse/äventyr
  • Planera scener och dialoger i små grupper eller par

3. Språkövning och dialogskrivning (10 min)

  • Träna på uttal och fraser som kan användas i dialoger
  • Skriv manusens dialoger med hjälp av läraren

4. Filminspelning (20 min)

  • Eleverna använder mobil eller kamera för att spela in sina scener
  • Läraren hjälper till med teknisk support och språkstöd

5. Visning och reflektion (15 min)

  • Titta på filmerna tillsammans i klassen
  • Diskutera vad som fungerade väl och vad som kan förbättras
  • Ge och ta emot enklare muntlig feedback

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelsestruktur: Eleverna lär sig om början, mitten och slut i en berättelse samt hur man bygger spänning och upplösning. Vanliga missförstånd är att elever tror att alla berättelser måste vara långa eller komplicerade.
  • Äventyrstema: Fokus på vanliga inslag i äventyr som hjältemod, hinder, och att lösa problem. Det är vanligt att yngre elever blandar ihop genrer som äventyr och skräck; vikten av att förstå skillnaderna betonas.
  • Engelska fraser och uttryck: Användning av enkla men effektiva uttryck för att skapa dialoger och beskriva handlingar. Eleverna behöver också träna på verbformer i nutid och dåtid.
  • Teknik för film och berättande i multimodala medier: Eleverna får grundläggande kunskaper om att filma, lägga till ljud och redigera sina berättelser. En vanlig missuppfattning är att det krävs avancerad utrustning, men det handlar mer om kreativitet.
  • Samarbete och kommunikation: Utveckla förmåga att arbeta i grupp, fördela roller och ge konstruktiv återkoppling, vilket stärker det sociala lärandet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Storyboard En serie bilder som visar scener och handling i filmen Engelska, “story” + “board”
Adventure En spännande och riskfylld upplevelse eller berättelse Latin “adventura” – något som skall hända
Dialogue Samtal mellan personer i en text eller film Grekiska “dialogos” – samtal
Script Manus för en teater, film eller tal Latin “scriptum” – skrivet
Scene En del av en film eller pjäs där en händelse utspelar sig Latin “scaena” – scen

Diskussionsfrågor

  1. Tänk dig att din film berättar om en hjälte som måste välja mellan att rädda sina vänner eller ta en personlig risk för att nå sitt mål. Vad skulle du välja och varför? Hur kan vänskap och mod sammanbindas i berättelsen?
  2. I äventyr brukar hjälten råka ut för svåra val. Hur tycker du att man kan visa att en person växer och förändras genom svåra beslut? Ge exempel från egna upplevelser eller kända berättelser.
  3. Om du gjorde en film där någon annan än du själv är hjälten, hur skulle du göra för att göra huvudpersonen intressant och trovärdig? Vilka egenskaper är viktiga i en hjälte?
  4. Vad tycker du är viktigt att tänka på när man samarbetar i en grupp för att göra en film? Hur ska man göra om man tycker olika saker?

Aktivitet

Eleverna delas in i mindre grupper och får i uppgift att göra en kortfilm baserad på en enkel berättelse eller äventyrsberättelse som de själva skapar eller som läraren ger dem. Varje grupp arbetar med att skapa en storyboard, skriva dialog och planera scener. Eleverna spelar sedan in sina filmer med enkla medel – mobiltelefoner eller surfplattor – och använder enkla redigeringsverktyg för att klippa ihop bilder och ljud. Slutligen visar klassen filmprojekten och diskuterar innehåll och språk med fokus på att ge positiv och utvecklande feedback.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vad är en storyboard? En serie bilder som visar vad som händer i filmen steg för steg.
Vad skiljer en äventyrsberättelse från andra? Den handlar om spännande och riskfyllda händelser där hjälten möter hinder.
Ge ett exempel på en fras som kan användas i dialog i en äventyrsfilm “Watch out! We need to be careful here.”
Varför är det viktigt att samarbeta när man filmar? För att alla ska kunna bidra med idéer och göra filmen bra tillsammans.
Vad betyder ordet “dialog”? Samtal mellan personer i en text eller film.
Hur kan man i en kortfilm visa att en hjälte förändras? Genom att visa svåra beslut och hur hjälten löser problem.
Vilka delar består en berättelse av? Början, mitten och slut.
Vad är viktigt när man skriver manus? Att dialogerna är tydliga och följer berättelsens struktur.
Hur kan man göra en film utan avancerad utrustning? Använda enkla verktyg som mobilkamera och redigeringsappar.
Varför behöver man träna på uttal när man gör en film på engelska? För att filmen ska vara lätt att förstå av andra.

Citat

”Storytelling is the most powerful way to put ideas into the world today.” – Robert McKee, 1997
Detta citat betonar vikten av berättande som ett kraftfullt verktyg för kommunikation, vilket är centralt i lektionen om att skapa kortfilm.

”Adventure is not outside man; it is within.” – George Eliot, 1861
Citatet lyfter fram hur äventyr och berättelser också handlar om inre utveckling och personliga utmaningar, vilket kan inspirera elevernas egna filmer.


Modern Tillbaka-knapp
×