body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}
.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Engelska
Årskurs: Åk 4
Tid: 60 minuter
Materialbeskrivning
Detta material är utformat för att stödja eleverna i att skriva berättelser tillsammans. Det innehåller viktiga ord och fraser samt förslag på bilder som kan användas som stöd under lektionen.
Instruktioner
Följ dessa steg för att genomföra lektionen:
- Introducera temat för berättelsen.
- Gå igenom viktiga ord och fraser som eleverna kan använda.
- Visa bilder som kan inspirera eleverna i deras skrivande.
- Be eleverna att skriva en kort berättelse i par.
- Avsluta med att låta några elever läsa sina berättelser högt.
Frågor och uppgifter
- Vilka ord och fraser tycker du är viktigast för att skriva en berättelse?
- Hur kan bilder hjälpa dig att få idéer till din berättelse?
- Vad tyckte du var roligast med att skriva berättelsen?
Viktiga termer
- Berättelse: En sammanhängande text som beskriver en händelse eller en serie händelser.
- Ord och fraser: Specifika termer som används för att förbättra skrivandet.
- Bildstöd: Visuella hjälpmedel som kan inspirera och stödja skrivprocessen.
Sammanfattning
Materialet syftar till att förbättra elevernas skrivförmåga genom att använda ord, fraser och bildstöd. Genom att arbeta i par får eleverna möjlighet att samarbeta och dela idéer.
“`