# Lektionsplanering: Högfrekventa ord i berättelse på engelska för Åk 1-3
Årskurs: Åk 1-3
Ämne: Engelska
Tema: Högfrekventa ord i berättelse
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
– Enkla berättelser och texter. | – Eleven kan förstå och följa enkla muntliga instruktioner och enkla texter i vardagliga ämnen. | – Eleven kan förstå innehållet i enkla engelska texter samt muntliga instruktioner med viss säkerhet. |
– Vanliga ord och fraser för vardagligt bruk. | – Eleven kan använda några vanliga ord och fraser med viss anpassning till sammanhanget. | – Eleven använder vanliga ord och fraser korrekt och passar in dem i enkla sammanhang. |
[Lgr22, Engelska, Åk 1-3]
Berättelse: The Little Cat
One day, a little cat went out to play. She saw a big red ball. The cat ran fast to the ball. She liked to jump and catch the ball. Then, the cat saw a small bird. The bird sang a happy song. The cat sat and listened. She was very happy.
Frågor till berättelsen
- A. What did the cat see first?
- B. What color was the ball?
- C. What did the bird do?
- D. How did the cat feel at the end?
Förslag till användning i lektionen
- Läs berättelsen högt tillsammans och låt eleverna följa med i texten.
- Gå igenom de högfrekventa orden: little, cat, ball, ran, jump, bird, sang, happy.
- Diskutera frågorna i par eller smågrupper, eventuellt med stödord.
- Eleverna får rita en bild av berättelsen och använda de högfrekventa orden i meningar.