Kompakt AI-Knappmeny

Lektion. Engelska. Högfrekventa ord i berättelse. [Åk. 1 – 3]

# Lektionsplanering: Högfrekventa ord i berättelse på engelska för Åk 1-3

Årskurs: Åk 1-3
Ämne: Engelska
Tema: Högfrekventa ord i berättelse

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
– Enkla berättelser och texter. – Eleven kan förstå och följa enkla muntliga instruktioner och enkla texter i vardagliga ämnen. – Eleven kan förstå innehållet i enkla engelska texter samt muntliga instruktioner med viss säkerhet.
– Vanliga ord och fraser för vardagligt bruk. – Eleven kan använda några vanliga ord och fraser med viss anpassning till sammanhanget. – Eleven använder vanliga ord och fraser korrekt och passar in dem i enkla sammanhang.

[Lgr22, Engelska, Åk 1-3]

Berättelse: The Little Cat

One day, a little cat went out to play. She saw a big red ball. The cat ran fast to the ball. She liked to jump and catch the ball. Then, the cat saw a small bird. The bird sang a happy song. The cat sat and listened. She was very happy.

Frågor till berättelsen

  • A. What did the cat see first?
  • B. What color was the ball?
  • C. What did the bird do?
  • D. How did the cat feel at the end?

Förslag till användning i lektionen

  • Läs berättelsen högt tillsammans och låt eleverna följa med i texten.
  • Gå igenom de högfrekventa orden: little, cat, ball, ran, jump, bird, sang, happy.
  • Diskutera frågorna i par eller smågrupper, eventuellt med stödord.
  • Eleverna får rita en bild av berättelsen och använda de högfrekventa orden i meningar.

Modern Tillbaka-knapp
×