Lektionsplanering: Quiz om kompressioner i Engelska
Årskurs 4
Ämne Engelska
Tema Kompressioner och sammanslagningar (is not = isn’t, did not = didn’t)
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Grundläggande grammatiska strukturer och enkla meningar i tal och skrift, t.ex. ord och uttryck för vardagliga situationer. | Eleven kan med viss säkerhet använda enkla grammatiska strukturer i tal och skrift. | Eleven kan med relativt god säkerhet använda enkla grammatiska strukturer i tal och skrift. |
[Lgr22, Engelska, Åk 4-6]
Lärarledda instruktioner
Introduktion till quizet (5 min)
- Berätta för eleverna att de ska göra ett roligt quiz som handlar om kompressioner i engelska.
- Förklara kort vad en kompression är och ge exempel.
Genomgång av quizregler (5 min)
- Beskriv hur quizet kommer gå till: läraren läser frågorna eller visar dem på tavlan.
- Eleverna svarar antingen muntligt i mindre grupper, skriver ner svaren, eller använder digitala verktyg om sådana finns.
- Uppmuntra till samarbete men också egen tanke.
Quizförfarande (20 min)
- Ställ frågor en i taget, exempelvis: 1. Vad betyder isn’t? 2. Ge ett exempel på en kompression. 3. Varför använder vi kompressioner i engelska? 4. När passar det bäst att använda full form? 5. Hur uttalas didn’t?
- Fråga gärna uppföljande frågor för diskussion.
Diskussion och förtydligande (10 min)
- Gå igenom svaren tillsammans med eleverna.
- Förklara och exemplifiera eventuella oklarheter.
- Uppmuntra elever att ställa frågor om något är svårt.
Avslutning (10 min)
- Sammanfatta vad de lärt sig om kompressioner.
- Ge tips på hur de kan träna mer, till exempel att lyssna på engelska filmer och försöka höra kompressioner.
- Beröm elevernas deltagande och arbete.
Ämnesinnehåll
- Kompressioner: Sammansatta ord som ersätter två ord, vanliga i engelskt vardagsspråk.
- Vanliga kompressioner: isn’t, didn’t, can’t, won’t, I’m, you’re.
- Funktion: Göra talet snabbare och mer naturligt.
- Skillnaden mellan formell och informell användning: Full form oftare i formellt skriftspråk.
- Uttal och förståelse: Träna på hur kompressionerna låter i tal.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kompression | Sammanslagning av två ord till ett (t.ex. isn’t för is not) | Från latin “con-” (tillsammans) + engelska “press” (trycka). |
Isn’t | Kortform för is not, betyder “är inte” | Engelska “is” + “not”. |
Didn’t | Kortform för did not, betyder “gjorde inte” | Engelska “did” + “not”. |
Kan’t | Kortform för cannot, betyder “kan inte” | Engelska “can” + “not”. |
Won’t | Kortform för will not, betyder “kommer inte att” | Engelska “will” + “not”. |
Diskussionsfrågor
- Kan du berätta en mening med en kompression som du hör ofta i engelska filmer eller serier?
- Varför tror du att engelsktalande använder kompressioner i vardagsspråk?
- Är det svårt att förstå kompressioner när du hör dem? Varför eller varför inte?
- När tror du det är bättre att använda hela orden istället för kompressioner?
Aktivitet
Quizet kan göras muntligt eller skriftligt med klassen eller i mindre grupper. Frågor blandas mellan flervalsfrågor, sant/falskt och öppna frågor. Läraren kan använda papper, tavla eller digitalt quizverktyg efter förutsättningar. Efter varje fråga ges kort förklaring och eleverna får diskutera hur och när man använder dessa sammanslagningar.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad betyder didn’t? | Det är en sammanslagning av did not och betyder “gjorde inte”. |
Ge ett exempel på en kompression. | Isn’t, can’t, won’t, I’m, you’re. |
Varför använder vi kompressioner? | För att göra talet snabbare och mer naturligt. |
När passar det bäst att använda full form? | I formella texter och i situationer där tydlighet krävs. |
Hur låter wasn’t? | Som en sammanslagen form av was not, med dämpat a-ljud. |
Citat
”The more that you read, the more things you will know. The more that you learn, the more places you’ll go.” – Dr. Seuss, 1950-talet
Detta citat uppmuntrar elever att lära sig språk på ett lustfyllt sätt, som med hjälp av quiz och övningar med kompressioner.
”To learn a language well, one must practice it often and enjoy the process.” – Okänd, modern tid
Quiz gör språkinlärning roligare och ger eleverna möjlighet att använda och förstå kompressioner på ett lekfullt sätt.
Vill du att jag sätter igång och skapar en Word-fil med denna lektionsplanering?