“[Lektion]. Engelska. Korrekt och felaktig ordföljd. [Åk 4-6]”

“`html

Ämne: Engelska

Årskurs: Åk 4-6

Tid: 30 minuter

Inledning

Syftet med denna lektion är att hjälpa eleverna att förstå korrekt och felaktig ordföljd i engelska meningar genom praktiska exempel.

Huvudämne: Ordföljd i engelska meningar

Exempelmeningar

Här är två meningar med ordet “waterfall”, där den ena är korrekt och den andra är felaktig:

  1. Correct: The waterfall is big and pretty.
  2. Incorrect: The waterfall big and is pretty.

Diskussion

I den felaktiga meningen är ordföljden felaktig, vilket gör den grammatiskt inkorrekt. Eleverna ska kunna identifiera felet och diskutera varför den andra meningen inte är korrekt.

Aktivitet

Be eleverna att skapa sina egna exempel på korrekta och felaktiga meningar med andra ord. De ska sedan presentera sina exempel för klassen.

Frågor till eleverna

  1. Vad gör den första meningen korrekt?
  2. Vilka specifika fel kan ni se i den andra meningen?
  3. Kan ni ge egna exempel på korrekta och felaktiga meningar?

Sammanfattning

Genom denna lektion har eleverna fått en djupare förståelse för hur ordföljd fungerar i engelska meningar och hur man kan identifiera grammatiska fel.

“`


Modern Tillbaka-knapp