Lektionsplanering
Redogörelse
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Engelska 5
Tema: Kulturella aspekter
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets struktur och funktioner i olika sammanhang samt hur kulturella och samhälleliga faktorer påverkar språkanvändning. | Eleven kan delta i samtal och diskussioner samt uttrycka sina åsikter på ett begripligt sätt. |
[Lgr11, Engelska, Gymnasiet]
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till kulturella aspekter (10 min)
- Definiera vad som menas med kulturella aspekter.
- Ge exempel på olika kulturella normer och värderingar.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå kulturella skillnader.
- Presentationsteknik (10 min)
- Gå igenom grundläggande presentationstekniker (t.ex. ögonkontakt, röststyrka, kroppsspråk).
- Diskutera vikten av att engagera publiken.
- Gruppdiskussion om kulturella aspekter (15 min)
- Dela in eleverna i grupper och ge dem specifika kulturella ämnen att diskutera.
- Låt grupperna förbereda korta punkter att presentera för klassen.
- Presentation av teman (15 min)
- Grupparna presenterar sina diskussioner.
- Efter varje presentation ställs frågor och diskutera vad som nämnts.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturella normer: Olika kulturer har sina egna normer, som påverkar hur människor beter sig och interagerar.
- Traditioner och sedvänjor: Varje kultur har sina egna unika traditioner som kan inkludera högtider, bröllopsritualer och mat.
- Språkliga uttryck: Hur idiom, slang och språkbruk reflekterar en kulturs värderingar och normer.
- Interkulturell kommunikation: Vad som kan gå fel i kommunikation mellan olika kulturer och hur man kan undvika missförstånd.
- Globaliseringens påverkan på kultur: Hur globalisering förändrar och blandar kulturella aspekter världen över.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kultur | Ett komplext begrepp som omfattar värderingar, normer, traditioner och sedvänjor. | Kommer från latin “cultura”, vilket betyder odling. |
Tradition | En praxis eller sed som överförs genom generationer. | Kommer från latin “traditio”, vilket betyder överlämnande. |
Norm | En oskriven regel som anger vad som anses vara vanligt eller korrekt beteende. | Kommer från latin “norma”, vilket betyder en likformig linje. |
Interaktion | Samspel mellan människor, ofta med kulturella eller språkliga aspekter. | Kommer från latin “interactio”, vilket betyder att agera mellan varandra. |
Globalisering | Process där världens länder allt mer blir sammanlänkade ekonomiskt och kulturellt. | Kommer från latin “globalis”, som i sin tur kommer från “globus,” vilket innebär sfär. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar kulturella skillnader kommunikationen mellan olika kulturer?
- B. Vilka kulturella aspekter anser du vara viktigast att förstå när man reser till ett nytt land?
- C. Kan kulturell appropriering bidra till ökad förståelse mellan kulturer, eller fördjupar det klyftor?
Aktivitet
Genomför en “Kulturell Show and Tell”-aktivitet där eleverna ska ta med ett föremål som representerar deras kultur eller en kultur de är intresserade av. De berättar om objektet för klassen och förklarar dess betydelse och dess kulturella kontext. Denna aktivitet främjar diskussion och engagemang.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
Vad är en kultur? | En samling av normer, traditioner och värderingar i ett samhälle. |
Ge ett exempel på hur normer kan variera mellan kulturer? | Klädkoder vid olika tillfällen. |
Vad betyder kulturell appropriering? | Att ta och använda element från en kultur utan respekt eller förståelse. |
Hur kan vi förbereda oss för interkulturella möten? | Genom att studera och förstå andra kulturer. |
Nämn en tradition som är unik för din kultur. | Varierar beroende på bakgrund. |
Vad är en interkulturell kommunikation? | Kommunikation mellan personer från olika kulturer. |
Ge ett exempel på skillnader i hälsoaspekter i olika kulturer? | Varierande syn på psykiatrisk hälsa. |
Hur kan globaliseringen påverka lokala kulturer? | Den kan hota lokal kultur genom homogenisering. |
Hemuppgift
Som en hemuppgift kan eleverna välja en kultur som intresserar dem och göra en presentation (10-15 minuter) som inkluderar bildmaterial och diskussion om kulturella aspekter. Presentationen ska innehålla olika kulturella normer, traditioner och hur dessa påverkar identiteten. De får också ge exempel på kulturell mångfald i det valda ämnet.
Citat
“Kultur är det som förblir när vi har glömt allt vi lärt oss.” – Albert Einstein. Detta citat understryker vikten av att förstå och värdera kulturella aspekter, eftersom de formar våra upplevelser och identiteter, ofta bortom akademiska lärdomar.