Lektionsplanering
Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Engelska
Tema: Kulturellt utbyte
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på skillnader och likheter mellan kulturer. De ska också kunna delta i samtal om kulturella skillnader, attityder och traditioner. | Eleven deltar i samtal och diskussioner och kan ge exempel på skillnader och likheter mellan olika kulturer. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 7-9]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till kulturell utbyte (15 min)
- Presentera syftet med lektionen och vad kulturellt utbyte innebär.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå olika kulturer i en global värld.
- Visa exempel på utbyten mellan kulturer kring mat, kläder och traditioner.
- Dela med dig av din egen erfarenhet av kulturellt utbyte, om till exempel resor eller möten med människor från andra länder.
2. Gruppdiskussion (15 min)
- Dela in eleverna i smågrupper och ge dem olika kulturer att fokusera på.
- Diskutera i grupperna vilka aspekter av kulturen de tycker är intressanta och varför.
- Be varje grupp presentera sina tankar för klassen.
3. Presentation och reflektion (15 min)
- Låt grupperna förbereda en kort presentation om den kultur de diskuterat.
- Eleverna ska reflektera över vad de lärt sig och hur deras perspektiv kan ha förändrats.
- Avsluta med en klassdiskussion hur man kan främja kulturellt utbyte.
4. Sammanfattning av dagens lektion (5 min)
- Gå igenom några av de huvudpunkter som lyftes under lektionen.
- Uppmuntra eleverna att tänka på hur de kan interagera med andra kulturer i framtiden.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Kulturellt utbyte: Vad innebär det och hur påverkar det oss?
- Exempel på kulturella skillnader: Traditioner, mat och festligheter i olika kulturer.
- Kommunikation: Hur olika kulturer kan kommunicera på olika sätt.
- Perspektiv: Hur vår egen kultur färgar vårt sätt att se andra kulturer.
- Globalisering: Hur kulturell utbyte påverkas av globalisering och teknologi.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Kultur | En grupp människors livsstil, traditioner och värderingar. | Latin: cultura |
Utbyte | Överföring och delning av idéer, resurser eller traditioner. | Svenska: utbyte |
Tradition | Handlar om sedvänjor och vanor som förs vidare över generationer. | Latin: traditio |
Diskussionsfrågor
- A. Hur kan kulturellt utbyte berika våra liv?
- B. Finns det några negativa aspekter av kulturellt utbyte? Hur kan vi hantera dem?
- C. Vilka kulturella traditioner skulle du vilja dela med andra, och varför?
Aktivitet
Som aktivitet kommer eleverna att få i uppdrag att skapa en presentation om en specifik kultur som intresserar dem. Detta innebär att de ska forska om kulturen, identifiera nyckelelement som mat, traditioner, språk och festligheter, och sedan presentera sin förståelse för klassen. Presentationen kan vara en PowerPoint, affisch eller en digital presentation. Eleverna ska också göra en del av sin presentation interaktiv, till exempel genom att inkludera typisk musik eller ett kort videoinslag som representerar kulturen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad är kulturellt utbyte? | Delande av kultur och traditioner. |
2. Ge ett exempel på kulturellt utbyte. | Exempelvis maträtter, musik. |
3. Vad kan vi lära oss av andra kulturer? | Olika perspektiv och traditioner. |
4. Hur kan vi främja kulturellt utbyte? | Genom resor, utbildning och dialog. |
5. Vilken kultur vill du lära mer om? | Valfritt svar. |
6. Hur påverkar globaliseringen kulturellt utbyte? | Genom ökad kommunikation och resande. |
7. Vilka steg kan vi ta för att bli mer inkluderande? | Utbildning och öppen dialog. |
8. Vad har du lärt dig idag? | Valfritt svar. |
Hemuppgift
Som en hemuppgift kan eleverna få i uppdrag att skriva en kort uppsats om en kultur de är intresserade av, där de reflekterar över kulturella aspekter och deras betydelse. Uppsatsen ska vara mellan 1-2 A4-sidor, och eleverna ska inkludera både sina egna tankar och forskning om kulturen.
Citat
“Kulturell mångfald är ett värde för mänskligheten.” – Irina Bokova, 2013. Detta citat belyser vikten av att förstå och värdera olika kulturer i vår värld, vilket är centralt i denna lektion om kulturellt utbyte.