Lektion. Engelska. Läsa och återberätta. [Åk. 4]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 4

Ämne: Engelska

Tema: Läsa och återberätta

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Kommunicera med andra på engelska. Eleven kan förstå och samtala om enkla engelska texter och kan återberätta något av innehållet.

[Lgr22, Engelska, Åk. 4]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till lässtrategier (10 min)
    • Diskutera varför läsförståelse är viktigt.
    • Gå igenom olika strategier som hjälper eleverna att förstå texter, till exempel att förutsäga innehåll, ställa frågor och sammanfatta.
    • Visa exempel på hur man kan använda dessa strategier i praktiken.
  2. Lyssna på en berättelse (15 min)
    • Spela in en kort berättelse på engelska och låt eleverna lyssna.
    • Be dem notera viktiga element som karaktärer, platser och händelser medan de lyssnar.
  3. Återberätta i grupper (15 min)
    • Dela in eleverna i små grupper och be dem diskutera vad de har hört.
    • Låt varje grupp göra en kort återberättelse av berättelsen för klassen.
  4. Reflektion och diskussion (10 min)
    • Samla tillbaka klassen och diskutera berättelsen.
    • Ställ frågor som: Vad tyckte ni var mest intressant? Fanns det något ni inte förstod? Hur kände ni för karaktärerna?

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Berättelsens struktur: Det är viktigt att förstå hur en berättelse är uppbyggd. Oftast har berättelser en början, mitt och slut.
  • Karaktärsanalys: Att kunna identifiera och beskriva karaktärer är centralt för att förstå djupet i en berättelse.
  • Handling och teman: Att diskutera och reflektera över handlingar och teman i berättelsen stimulerar kritiskt tänkande.
  • Ordförråd: Eleverna bör öva på att använda nya ord som de stött på i berättelsen.
  • Lyssna aktivt: Att lyssna är en färdighet som måste övas parallellt med att läsa för att förstå innehållet.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Listen Något med uppmärksamhet. Från engelska “listen”.
Story En berättelse, ofta med en handling och karaktärer. Från engelska “story”, som har fransk ursprung (historie).
Characters Personer eller varelser i en berättelse. Från latinska “character”.
Summary En kort sammanfattning av innehållet i en text. Från latin “summa”.
Theme Huvudidéerna eller budskapen i en berättelse. Från grekiska “thema”.

Diskussionsfrågor

  • A. Tänk på en berättelse eller en film du har sett. Hur skulle den se ut om ni bytte huvudkaraktären?
  • B. Vilken del av berättelsen tyckte du var mest spännande och varför?
  • C. Finns det något du skulle vilja ändra på i berättelsen? Varför skulle du vilja göra den förändringen?

Aktivitet

En aktivitet som kompletterar lektionen är “Skapa din egen berättelse”. Eleverna delas in i grupper om tre och ska tillsammans skapa en kort berättelse. De ska först brainstorma idéer och sedan skriva ned en sammanfattning av sin berättelse. Grupperna presenterar sin sammanfattning för klassen. Denna aktivitet främjar kreativitet och samarbete.

Exit-ticket

Fråga Svar
Vilket var huvudinnehållet i berättelsen?
Vilken var din favoritkaraktär?
Vad var berättelsens slut?
Vilket ord lärde du dig idag?
Hur kan du beskriva berättelsen med tre ord?
Vad tyckte du var mest intressant?
En sak du lärde dig idag?
Skulle du rekommendera denna berättelse? Varför?

Hemuppgift

Eleverna ska läsa en kort engelsk berättelse hemma och skriva ner en sammanfattning av vad den handlar om. De ska också beskriva vilken karaktär de tyckte bäst om och varför. Längd: Minst en A4-sida.

Citat

“Books are a uniquely portable magic.” – Stephen King, 200. Detta citat beskriver hur böcker kan transportera oss till olika världar och låta oss uppleva nya äventyr, precis som i lektionens fokus på läsning och berättande.


Modern Tillbaka-knapp