Lektion. Engelska. Listening exercises: Podcasts. [Åk. 7 – 9]

Lektionsplanering

Årskurs: Årskurs 8
Ämne: Engelska
Tema: Listening exercises: Podcasts

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Förmåga att förstå och använda engelska i tal och skrift. Eleven kan förstå och tolka innehåll och budskap i ljud och film.
Att analysera olika typer av texter på engelska. Eleven kan återge och diskutera texters innehåll, budskap och språk.
Muntlig interaktion och argumentation. Eleven kan deltaga i samtal och diskussioner med viss tydlighet och sammanhang.

[Lgr 22, Engelska, Åk. 7-9]

Lärarledda instruktioner

  1. Introduktion till podcast (10 min)
    • Berätta vad en podcast är och ge exempel på populära engelskspråkiga podcasts.
    • Diskutera varför podcasts är ett bra verktyg för att lära sig ett språk.
    • Visa ett kort klipp från en podcast för att väcka intresse.
    • Ställ frågor om vad eleverna tror att podcasten handlar om.
  2. Lyssna på podcast (20 min)
    • Fördela öronproppar eller hörlurar och spela upp en sekvens från en vald podcast.
    • Be eleverna anteckna viktiga poänger och nyckelord medan de lyssnar.
    • Ge instruktioner om att fokusera på sammanhang och kanske följdfrågor.
  3. Gruppdiskussion (15 min)
    • Dela in eleverna i små grupper där de diskuterar vad de lyssnat på.
    • Ge dem frågeställningar att diskutera: Vad tyckte ni om innehållet? Vilka var de viktigaste punkterna?
    • Låt varje grupp sammanfatta sina tankar för klassen.
  4. Avslut och reflektion (5 min)
    • Samla energin och ställ frågor: Vad lärde ni er? Vad var svårt?
    • Ge förslag på andra podcasts att lyssna på till nästa lektion.

Ämnesinnehåll

Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.

  • Podcasts och deras struktur: Elever bör känna till hur en podcast vanligtvis är uppbyggd, inklusive intro, huvudämne och avslutning.
  • Lyssningsstrategier: Träna på att lyssna aktivt och anteckna viktigt innehåll för bättre förståelse.
  • Diskussionstekniker: Metoder för att diskutera och argumentera om vad de hör i podcasts, inklusive att ställa öppna frågor.
  • Ord- och begreppsförråd: Utveckla vokabulär relaterat till ämnen som dyker upp i podcasts, vilket kan förbättra språket.
  • Kulturella insikter: Podcasts erbjuder en inblick i kulturen i engelskspråkiga länder, vilket kan öka förståelsen för språk och kontext.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Podcast En digital ljudfil som kan laddas ner och lyssnas på. Sammanställning av “iPod” och “broadcast”.
Episode En del av en serie program, ofta med ett specifikt tema. Från grekiska “episodios”, som betyder “tillförd del”.
Audio Relaterat till ljud, särskilt i samband med inspelningar. Från latin “audīre”, som betyder “att höra”.
Narrator personen som berättar eller presenterar en historia. Från latin “narrāre”, som betyder “att berätta”.
Insights Djup förståelse av något, ofta baserat på erfarenhet. Från engelskans “insight”, som betyder “att se in i”.

Diskussionsfrågor

  1. Vad tycker ni är fördelen med att lyssna på podcasts jämfört med att läsa texter?
  2. Hur kan podcasts påverka våra åsikter och uppfattningar om olika ämnen?
  3. Har ni några specifika ämnen eller typer av podcast ni skulle vilja utforska mer? Varför?

Aktivitet

En aktivitet som passar till lektionen är att eleverna får skapa en egen podcast i små grupper. Varje grupp väljer ett ämne som intresserar dem och skapar en kort ljudfil (ca 3–5 minuter) där de diskuterar eller berättar om detta ämne. De får använda sig av ljudredigeringsprogram för att lägga på musik eller ljudeffekter om så önskas. Avslutningsvis får grupperna dela sina podcasts med klassen, vilket ger en praktisk tillämpning av deras lyssnings- och diskussionstekniker.

Exit-ticket

Frågor Svar
Vad var podden om?
Vilka nyckelord antecknade du?
Vad tyckte du om podcastens struktur?
Hur kändes det att diskutera?
Vilket var ditt favoritmoment?
Vad lärde du dig om ämnet?
Skulle du rekommendera podden?
Vilket ämne skulle du vilja höra mer om?

Hemuppgift

Eleverna ska välja en podcast av sitt val som de ska lyssna på hemma. Efter att ha lyssnat ska de sammanfatta innehållet i ett dokument som sträcker sig över 1-2 sidor (A4). Sammanfattningen ska inkludera deras egna tankar kring podcasten och vad de lärt sig.

Citat

“To listen is to lean in, softly, with a willingness to be changed by the experience.” – Mark Nepo, 2012. Detta citat betonar vikten av aktivt lyssnande och hur det kan påverka vår förståelse och lärande. I lektionen om podcasts får eleverna en chans att engagera sig i aktivt lyssnande, vilket kan förändra deras perspektiv.


Modern Tillbaka-knapp