Ämne: Engelska
Årskurs: 4
Lektionsplanering: Magi och Harry Potter i Engelska
Tema: Magi och Harry Potter
Denna lektionsplanering är baserad på läroplanen Lgr22 för grundskolan årskurs 4 och ämnet Engelska. Fokus ligger på att utveckla elevernas förståelse för muntliga och skriftliga texter samt deras förmåga att kommunicera på engelska i givna situationer, med temat magi och Harry Potter som inspiration.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Strategier för att förstå och tolka innehållet i talad engelska och enkla texter | Eleven kan med stöd förstå enkelt talat språk och enkla texter om vardagliga ämnen och visa förståelse genom att svara på frågor | Eleven kan självständigt förstå och tolka innehållet i talad engelska och enkla texter och uttrycka sig med viss variation |
Uttal och stavning av ord och fraser i olika sammanhang | Eleven kan med viss hjälp uttala och stava ord och fraser som hör till ämnesområdet | Eleven kan uttala och stava ord och fraser med god säkerhet |
Skriva enkla texter med hjälp av ordlistor och strukturer | Eleven kan skriva enkla texter som följer enkla strukturer och innehåller ord från ämnesområdet | Eleven kan skriva texter med en tydlig struktur och använda ett varierat ordförråd relaterat till ämnesområdet |
Lärarledda instruktioner
- Introduktion till magi och Harry Potter (10 min)
- Presentera temat magi och Harry Potter med bilder och korta beskrivningar.
- Visa några enkla engelska fraser och ord kopplade till temat.
- Prata om vad magi betyder och fråga eleverna om de känner till Harry Potter.
- Ge exempel på karaktärer och platser i Harry Potter på engelska.
- Introducera några nyckelord på engelska, t.ex. “wizard”, “wand”, “castle”, “magic”.
- Ordförrådsträning med magiteman (10 min)
- Lärare presenterar nya ord och fraser kopplade till magi och Harry Potter.
- Eleverna upprepar orden i kör och individuellt.
- Använd bilder och kort för att förstärka förståelsen.
- Enkla uttalsövningar med fokus på svårare ord.
- Kort quiz med parhäng på orden.
- Läsning av kort text om Harry Potter (10 min)
- Läsa tillsammans en enkel text om Harry Potter med bilder.
- Lärare modellerar högläsning med tydligt uttal.
- Eleverna läser korta delar i par.
- Frågor på engelska om textinnehållet på enkel nivå.
- Diskutera vad eleverna förstår av texten.
- Muntlig interaktion – berätta om magi (10 min)
- Eleverna får beskriva en magisk scen eller en karaktär muntligt.
- Läraren stödjer med frågor och fraser de kan använda.
- Eleverna tränar i par eller små grupper.
- Fokus på enkla meningar och användning av nya ord.
- Stimulera kreativitet och fantasi i samtalen.
- Skriva en kort text om egen magisk historia (10 min)
- Eleverna skriver en enkel mening eller två om sin egen magiska berättelse.
- Använd stödord och meningar som läraren går igenom.
- Hjälp med stavning och struktur.
- Framförande eller läsning av några texter i klass.
- Summering och positiv feedback.
Ämnesinnehåll
- Engelska ord och fraser om magi: Hur ord som “wizard”, “magic”, “spell”, “wand” används och vad de betyder. Noggrann övning behövs för att undvika felaktigt uttal och användning.
- Läsförståelse: Förstå enkla beskrivningar och berättelser om magiska världar.
- Muntlig kommunikation: Berätta med egna ord på engelska om fantasivärldar och magi med enkla meningar och fraser.
- Kreativt skrivande: Skapa egna korta berättelser med tema magi.
- Uttal och stavning: Fokus på korrekt uttal och stavning av engelska ord inom temat.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Wizard | En person som kan göra magi | Från fornengelskan “wysard” som betyder vis man |
Magic | Övernaturlig kraft eller förmåga | Grekiska “magikos” via latin |
Wand | Trollstav, ett verktyg för magi | Ursprung oklar, möjligt germanskt |
Spell | En magisk besvärjelse | Från fornengelskan “spell” betyder berättelse eller trollformel |
Castle | Slott | Från latin “castellum” |
Diskussionsfrågor
- Om du fick en trollstav och kunde göra magi, vad skulle du göra först? Tänk på både positiva och negativa saker som kan hända.
- Harry Potter måste ofta välja mellan att göra det lätta eller det rätta. Kan du berätta om en gång du stod inför ett svårt val och vad du gjorde?
- Vad betyder vänskap för dig, och hur hjälper vänner varandra i Harry Potters äventyr? Kan du ge exempel från ditt eget liv?
- Tänk dig att magi finns på riktigt. Hur tror du världen skulle förändras, och skulle det vara bra eller dåligt? Motivera ditt svar.
Aktivitet
Eleverna skapar tillsammans i små grupper en egen magisk värld inspirerad av Harry Potter. De får använda bilder, ordlistor och enkla fraser på engelska för att beskriva platsen, magiska varelser och vilka regler som finns. Varje grupp får sedan presentera sin värld muntligt för klassen med hjälp av nyckelord. Aktiviteten tränar elevers språkliga kreativitet, samarbete och muntliga förmåga kopplat till temat magi.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder ordet “wizard”? | En person som kan göra magi, en trollkarl eller häxa. |
2. Vad heter trollstaven på engelska? | Wand |
3. Vad kan en “spell” vara? | En magisk besvärjelse eller trollformel. |
4. Nämn en plats som finns i Harry Potter. | Castle (slottet Hogwarts). |
5. Vad betyder “magic”? | Övernaturlig kraft eller förmåga. |
6. Kan du säga en magisk ingrediens? | Exempel: phoenix feather (fenixfjäder). |
7. Vilket ord betyder trollstav? | Wand |
8. Vad är en “wizard”? | En manlig trollkarl, någon som kan göra magi. |
9. Hur stavas orden “magisk” på engelska? | Magic |
10. Vad betyder “castle”? | Slott |
Citat
“Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.” – Albus Dumbledore, J.K. Rowling (1999)
Detta citat inspirerar till att lyfta fram viktiga värden som hopp och mod, vilket kan kopplas till både tema och etik i lektionen.
“It matters not what someone is born, but what they grow to be.” – Albus Dumbledore, J.K. Rowling (1999)
Citaten hjälper elever att reflektera kring identitet och utveckling och uppmuntrar till en positiv inställning i språkinlärning och livsfrågor.