Lektion. Engelska. Min connection med naturen. [Åk. 9]

Lektionsplanering: Min connection med naturen i engelska

Årskurs: 9
Ämne: Engelska
Tema: Min connection med naturen

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Strategier för att förstå och tolka innehållet i talad och skriven engelska. Eleven kan med viss säkerhet förstå innehållet i enkla och tydliga instruktioner och budskap. Eleven kan med relativt god säkerhet förstå innehållet i instruktioner och budskap som är tydligt framställda.
Skrivna och muntliga framställningar av olika slag som är anpassade efter syfte, mottagare och situation. Eleven kan formulera sig enkelt och begripligt i text och tal. Kan använda grundläggande ordförråd. Eleven kan formulera sig relativt tydligt och med viss variation i språkbruk.
Ord och uttryck som är vanliga i vardagligt tal och i elevnära sammanhang. Eleven visar grundläggande ordförråd och kan använda vanliga ord och uttryck för att beskriva närmiljö och aktiviteter. Eleven visar ordförråd som räcker för att beskriva personer, platser och aktiviteter samt redogöra för enkla skeenden och sammanhang.

[Lgr22, Engelska, Åk 7-9]

Lärarledda instruktioner

Introduktion till texten (10 min)

  • Presentera texten “My connection with nature” och läs ihop med eleverna.
  • Förklara syftet med lektionen: att förstå texten och lära nytt ordförråd.
  • Gå igenom svåra ord och uttryck i texten muntligt.
  • Visa bilder eller foton på naturmotiv som kopplas till texten.
  • Ställ frågor till eleverna om deras egna erfarenheter av naturen.

Ord- och ordförrådsövning (10 min)

  • Låt eleverna markera eller understryka viktiga ord i texten.
  • Gå gemensamt igenom ordens betydelse och använd exempel på meningar.
  • Träna motsatsord och synonymer till några av orden.
  • Eleverna jobbar enskilt eller i par med ordlistan.
  • Sammanfatta ordförrådet muntligt.

Textförståelse och frågor (10 min)

  • Läs frågorna om texten tillsammans.
  • Låt eleverna besvara frågorna muntligt eller skriftligt med stöd.
  • Diskutera svaren i liten grupp eller helklass.
  • Förtydliga vid behov för att eleverna ska förstå textens budskap.
  • Sammanfatta textens huvudidé.

Skriftlig sammanfattning (10 min)

  • Ge instruktion för att skriva en kort sammanfattning på max fem meningar.
  • Stöd eleverna med exempelmeningar och ord att använda.
  • Låt eleverna skriva individuellt eller i par.
  • Samla texter och ge snabb feedback.
  • Betona vikten av att använda egen formulering.

Avslutande diskussion och reflektion (10 min)

  • Låt eleverna berätta om sin egen relation till naturen muntligt.
  • Diskutera vilka känslor naturen kan väcka.
  • Lyssna aktivt och ge beröm för deltagande.
  • Uppmuntra eleverna att använda nyckelord från lektionen.
  • Sammanfatta lektionen och ge förslag på hemuppgift, t.ex. att skriva om en favoritplats i naturen.

Ämnesinnehåll

  • Viktiga ord och begrepp: Fokus på naturrelaterat ordförråd som “nature,” “calming,” “endurance,” “hike,” “reflect,” med tydliga förklaringar och exempel.
  • Läsförståelse: Texten tränar förståelse av huvudsakligt innehåll och detaljer, inklusive olika texttyper och sammanhang.
  • Ordförrådsutveckling: Träna ord och uttryck kopplade till känslor, aktiviteter och miljö.
  • Skriftlig produktion: Skrivuppgifter med stöd för uttrycksförmåga och enkel formatering.
  • Muntligt språk: Diskussion och muntlig interaktion för att öka självförtroende i talspråk.

Ordkollen

Ord Förklaring Etymologi
Connection En relation eller koppling mellan saker eller människor. Från latin “connectere” som betyder “binda ihop”.
Calming Att göra någon lugn eller stilla. Från engelska “calm”, ursprung i franska “calme”, via latin “calmus”.
Endurance Förmåga att uthärda eller stå ut med något jobbigt. Från latin “indurare” som betyder “härda”.
Reflect Att tänka efter eller att spegla. Från latin “reflectere” som betyder “böja tillbaka”.
Vibrant Något livligt och energiskt. Från latin “vibrans”, betyder “darrande” eller “vibrerande”.

Diskussionsfrågor

A. Hur tror du att naturen kan påverka människors känslor och välmående? Kan det alltid vara positivt, eller finns det situationer där det kan vara svårt att känna lugn?

B. Om du skulle behöva tillbringa en vecka utan tillgång till natur, hur tror du att det skulle påverka dig? Vilka saker från naturen saknar du mest?

C. Författaren beskriver hur naturen ger olika känslor beroende på väder. Kan du tänka dig att personer upplever naturen olika? Varför skulle det vara så?

D. Vi människor påverkar naturen på många sätt. Vilket ansvar tycker du att vi har som individer för att ta hand om naturen och miljön?

Aktivitet

Eleverna delas in i små grupper där de får berätta om sina favoritplatser i naturen. De ska använda de nya orden och uttrycken från lektionen när de beskriver sin plats och vad den betyder för dem. Varje grupp förbereder en kort muntlig presentation som sedan framförs för klassen. Fokus ligger på att både uttrycka sina tankar och lyssna på andra. Läraren hjälper till att ställa frågor och ge stöd vid behov. Aktiviteten stärker muntlig interaktion och ger eleverna möjlighet att öva spontan användning av engelska med konkret koppling till tema och innehåll.

Exit-ticket

Fråga Svar
Hur känner sig författaren när hen går ut i naturen? Författaren känner en känsla av lugn och ro när hen går ut i naturen.
Vilken aktivitet började författaren för några månader sedan? Författaren började vandra på närliggande vandringsleder.
Vad förändrades hos författaren över tid när det gäller uthållighet? Författaren märkte att uthålligheten förbättrades efter några veckor.
Hur påverkar naturen författarens humör vid soligt väder? När det är soligt känner författaren sig energisk och glad.
Hur påverkar naturen författarens humör när det regnar? Vid regn tycker författaren att det är skönt att stanna inne och lyssna på regnet.
Varför tycker författaren att naturen är viktig? Naturen hjälper författaren att slappna av, ladda om och hitta inspiration.
Vilket ordförråd tränades i lektionen? Ordförråd kopplat till natur, känslor och aktiviteter.
Vad ska eleverna göra i aktiviteten efter lektionen? De ska berätta om sin favoritplats i naturen muntligt i små grupper.
Hur kan elever visa förståelse för texten? Genom att svara på frågor, understryka viktiga ord och skriva sammanfattning.
Vad är syftet med lektionen? Att öka läsförståelse, ordförråd, skriftlig och muntlig engelska med stöd av en text om naturen.

Citat

“Nature does not hurry, yet everything is accomplished.” – Lao Tzu (cirka 500 f.Kr.)
Detta citat belyser naturens lugn och tålamod, vilket stämmer väl överens med textens tema om naturens rogivande kraft och hur den påverkar människors välmående. Det kan fungera som inspiration när eleverna reflekterar över naturens betydelse i sina egna liv.

“Look deep into nature, and then you will understand everything better.” – Albert Einstein (1935)
Einsteins citat uppmuntrar till fördjupad förståelse och respekt för naturen, vilket passar väl med lektionens syfte att skapa en personlig och reflekterande relation till naturen genom engelsk text och diskussion.

Vill du att jag sparar lektionsplaneringen som Word-fil?


Modern Tillbaka-knapp