Lektionsplanering
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Engelska
Tema: Modala hjälpverb
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Modala hjälpverb och deras användning i olika sammanhang. | Eleven använder modala hjälpverb i tal och skrift med viss variation och klarhet. |
[Lgr22, Engelska, Åk. 7]
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion till modala hjälpverb (10 min)
- Förklara vad modala hjälpverb är och ge exempel.
- Diskutera hur de påverkar meningens betydelse.
- Visa exempel på vanliga modala hjälpverb i engelska.
- Ställ frågor till klassen för att engagera dem.
2. Övningar i grupper (15 min)
- Dela in eleverna i små grupper.
- Ge varje grupp ett arbetsblad med olika meningar som behöver justeras med modala hjälpverb.
- Be grupperna diskutera och omformulera meningarna.
- Gå runt och hjälp till där det behövs.
3. Gemensam genomgång (15 min)
- Samla klassen och låt grupperna presentera sina omformuleringar.
- Diskutera de olika användningarna av de modala hjälpverben.
- Ge konstruktiv feedback och fyll i med fler exempel.
- Förståelsekontroll genom frågor.
4. Avslutande aktivitet (10 min)
- Genomför en kort quiz om modala hjälpverb.
- Använd digitala verktyg om möjligt, annars en pappersversion.
- Ge omedelbar feedback på quizresultaten.
Ämnesinnehåll
Här listas viktig kunskap och ämnesinnehåll som eleverna behöver känna till eller lära sig i undervisningen. Försök se till att allt nedan tas upp på lektionen eller följs upp på andra sätt.
- Modala hjälpverb. Modala hjälpverb används för att uttrycka möjlighet, nödvändighet och tillåtelse, till exempel “can”, “must”, “may”, “might”, “should”.
- Skillnader i betydelse. Hur olika modala hjälpverb kan ändra betydelsen av en mening samt graden av säkerhet eller tillåtelse.
- Användning i olika tempus. Hur modala hjälpverb används i olika tidsformer för att skapa framtids-, nutids- och dåtidsform.
- Praktiska exempel. Användning av modala hjälpverb i dagligt tal och skriftliga övningar.
- Övningar. Övningar där eleverna får omformulera meningar och använda modala hjälpverb korrekt.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Can | Används för att uttrycka förmåga eller möjlighet. | Härstammar från gammalengelska “cunnan”, vilket betyder “att veta” eller “kunna”. |
Must | Uttrycker nödvändighet eller stark rekommendation. | Härstammar från gammalengelska “moste”, vilket betyder “måste”. |
May | Används för att uttrycka tillåtelse eller möjlighet. | Härstammar från gammalengelska “mæg”, vilket betyder “kan”. |
Should | Kopplat till rekommendation eller förväntan. | Härstammar från gammalengelska “sceolde”, vilket betyder “skulle”. |
Diskussionsfrågor
- A. Hur påverkar användningen av modala hjälpverb kommunikationen i olika sammanhang?
- B. Kan modala hjälpverb förändra beslut? Diskutera exempel från ert liv.
- C. Hur kan vi använda modala hjälpverb för att vara mer diplomatiska i vår kommunikation?
Aktivitet
Ge eleverna i uppgift att skriva en kort dialog där de använder minst tre olika modala hjälpverb. Dialogen ska utspela sig i en specifik situation, exempelvis när de planerar en gemensam aktivitet. Eleverna ska arbeta i par och efter en stund framföra sina dialoger för klassen.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Vad betyder “can”? | Uttrycker förmåga eller möjlighet. |
2. Ge ett exempel på en mening med “must”. | Du måste göra dina läxor. |
3. Hur kan du använda “may” i en fråga? | May I go to the restroom? |
4. Vad innebär “should” i en rekommendation? | Det ger förslag på vad som är bäst att göra. |
5. Kan vi använda “must” för att uttrycka tillåtelse? | Nej, “must” uttrycker nödvändighet, inte tillåtelse. |
6. Vilken tidsform kan man använda modala hjälpverb i? | I nutids-, dåtids- och framtidsform beroende på kontext. |
7. Kan modala hjälpverb variera i betydelse beroende på kontext? | Ja, beroende på mening kan betydelsen förändras. |
8. Ge ett exempel på en mening med “should”. | Du borde läsa fler böcker. |
Hemuppgift
Eleverna får i uppgift att skriva en kort text där de använder minst fem olika modala hjälpverb. Texten kan handla om deras drömmar, framtidsplaner eller ett aktuellt ämne de brinner för. Texten ska vara minst en sida lång (A4) och de ska vara beredda att läsa den högt i klassen.
Citat
”The only limit to our realization of tomorrow will be our doubts of today.” – Franklin D. Roosevelt, 1945. Detta citat påminner oss om vikten av att använda våra modala hjälpverb för att uttrycka möjligheter och potentialer för framtiden, snarare än att låta våra tvivel hindra oss.