Ämne: Engelska 5
Årskurs: Gymnasiet
Lektionsplanering: Muntlig presentation om engelsktalande länder i Engelska 5
Stadie: Gymnasiet
Ämne/Kurs: Engelska 5
Tema: Muntlig presentation om engelsktalande länder
Denna lektion bidrar till Gy11:s syfte att utveckla elevernas muntliga färdigheter och förmåga att använda engelska i olika sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll | Betygskriterium E |
---|---|
Muntliga presentationer och samtal i olika ämnen samt genomförande av muntliga framställningar där språkets struktur och funktion används. [Gy11, Engelska 5] | Eleven kan muntligt presentera ett ämnesområde med anpassad struktur och innehåll. |
Lärarledda instruktioner
1. Introduktion och förberedelse (10 min)
- Presentera temat “Engelsktalande länder”.
- Gå igenom vad som krävs i en muntlig presentation: struktur, innehåll, språk och kroppsspråk.
- Visa exempel på olika typer av engelsktalande länder (t.ex. USA, Storbritannien, Kanada, Australien, Nya Zeeland).
- Diskutera vad som kan vara intressant att presentera om varje land: kultur, geografi, historia, samhälle.
- Fördela eleverna i grupper eller par, eller individuellt beroende på klassens storlek.
2. Planering och övning (20 min)
- Eleverna väljer ett engelsktalande land att fokusera sin presentation på.
- Eleverna skriver stödanteckningar och väsentliga punkter.
- Ge feedback och tips på hur de kan förbättra sitt språk och sin presentationsteknik.
- Eleverna övar muntligt, antingen framför en mindre grupp eller individuellt.
3. Presentation och återkoppling (20 min)
- Eleverna genomför sina presentationer.
- Klasskamrater och lärare ger konstruktiv återkoppling med fokus på innehåll, språk och framförande.
- Avsluta med att summera och ge tips för framtida muntliga presentationer.
Total tid: 50 min.
Ämnesinnehåll
Engelsktalande länder
- Geografi och huvudstäder i större engelsktalande länder som USA, Storbritannien, Kanada, Australien och Nya Zeeland.
- Kultur och traditioner: högtider, matkultur, sport.
- Historiska fakta: kolonialismens påverkan, självständighet.
- Samhällsstruktur: politiskt system, utbildning och ekonomi.
- Språkliga variationer och dialekter i de olika länderna.
- Missförstånd som att alla engelsktalande länder har samma kultur.
- Människors invandring och kulturell mångfald.
- Aktuella samhällsfrågor i de olika länderna.
- Kända personligheter från engelsktalande länder.
- Turism: populära platser och sevärdheter.
Ordkollen
Ord | Förklaring | Etymologi |
---|---|---|
Culture | The customs, arts, social institutions, and achievements of a particular nation. | Latin “cultūra”, from “colere” (to cultivate) |
Dialect | A regional variety of a language distinguished by vocabulary, grammar, and pronunciation. | Greek “dialektos” (discourse, language) |
Independence | The condition of a nation free from control by another power. | From Latin “independens” |
Tradition | Customs or beliefs passed down through generations. | Latin “traditio” (handing over) |
Diversity | The state of being diverse; variety. | Latin “diversitas” |
Diskussionsfrågor
- How can understanding the culture of an English-speaking country help improve communication?
- What are some advantages and challenges of cultural diversity in English-speaking countries?
- Should English be the official global language? Why or why not?
Aktivitet
- Praktisk: Eleverna förbereder och genomför sin muntliga presentation med stödanteckningar. Läraren och kamraterna ger direkt feedback.
- Digital: Använd en digital plattform som Zoom eller Google Meet där eleverna spelar in sina presentationer eller presenterar live för en större grupp eller hemma. De kan även använda appar för språkinlärning som fokuserar på uttal och muntlig träning.
Exit-ticket
Fråga | Svar |
---|---|
1. Name one English-speaking country. | USA, UK, Canada, Australia, or New Zealand |
2. What is a dialect? | A regional variety of a language with its own characteristics. |
3. Mention one cultural tradition from the UK. | Afternoon tea or Halloween |
4. Why is understanding culture important in communication? | It helps avoid misunderstandings and promotes respect. |
5. What is one challenge of cultural diversity? | Possible language barriers or cultural misunderstandings. |
6. How do you feel about English as a global language? | My answer varies depending on personal opinion. |
7. What did you find most interesting about your chosen country? | Personal response based on the presentation. |
8. How can presentations improve your language skills? | By practicing speaking and organizing thoughts coherently. |
9. What part of your presentation was the most challenging? | Personal response reflecting on difficulties faced. |
10. What will you do to improve your next presentation? | Personal goals for better preparation or practice. |
Citat
“The limits of my language mean the limits of my world.”
— Ludwig Wittgenstein
Detta citat passar väl eftersom det belyser vikten av språk i att förstå och bredda vår världsbild, vilket är centralt i en lektion om engelsktalande länder och muntlig kommunikation.